Gå till innehåll

Parmdals Kub på 275 liter


Parmdal

Rekommenderade inlägg

Hej

Har under hela hösten följt alla här på sg med stort intresse.

Men nu har det blivit dags att ta tag i det hela. Har beställt ett akvarium hos glasmästaren som har måtten 65*65*65, även en sump med måtten 50*70*40.

Sumpen är bredare för skåpet kommer att vara 1m brett. Karet är borrat med två 32mm ner till sumpen och ett 20mm för retur. Sumpen kommer att tre fack + ett för osmos. Dom tre facken kommer att vara 1: skummare 2: teknikfack 3: retur

Har samlat på mig lite saker nu under hösten:

BUBBLE MAGUS BM200P PROTEIN SKIMMER

WEIPRO KA1000 CALCIUM REACTOR

WEIPRO 2310 PH&ORP CRONTOLLER

PROFESSIONAL DELUXE DUAL CO2 REGULATOR

BUBBLE MAGUS BM-T01 DOSING PUMP

Osmos R/O picobello 190L/dygn

AL silicatfilter

Deltec - UV 20W T5

TUNZE 7607/2 WATER LEVEL ALARM

SALINITY REFRACTOMETER

Under beställning

Pvc med ventiler, genomföringar, m.m

Maxspect LED 160W CREE

Eheim 1262

Sen för uppstart fattas salt, ls, levandesand och streampumpar.

Funderar på 2st Tunze nanostream 6055 eller 2st Vortech Mp10wES, kan inte bestämma mig, kom gärna med förslag. Lutar nog mest mot Vortech.

Jag är helt nybörjare inom salt så all hjälp som kan fås behövs verkligen

MVH

Parmdal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag skall ha bakgrund på två sidor måste jag göra hål i min btn för vortech pumpen. Men behöver råd om var, placeringen av pumpen altså. Det blir liksom bara ett försök.

För att få till en bra placeing så får du fundera lite på hur du ska placera stenen i karet. Om vortechen ska flytta mycket vatten bör du inte placera den precis framför någon sten utan att se till så den fritt flöde framåt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ändrade planer :)

Kommer nog att ta bort kalkreaktorn och köra på balling istället.

Har även beställt ett biopellets filter. Sumpen kommer att bil med tre fack istället.

1 skummare

bubbelfälla

2 retur

3 osmos

karet borde varit här nu med glasmästaren fick slut på glas. :ledsen:

hoppas jag kan få det imorgon annars lär det bli efter helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar om man kan ha biopelletsreaktorn i samma fack som skummaren.

Har det nån betydelse, har för mig att jag läste här på sg att det var bra, att returen från reaktorn helst skulle vara i skummarens fack.

Har annars fått nästan allt nu

Eheim 1262, 2st Vortech Mp10wES, Maxspect 160w cree, BubbleMagus BM200P,

en massa pvc, BubbleMagus BM-T01 dosing pump, btn slimline m.m

I morgon har jag blivit lovad att karet kommer så då blir det en tripp till brädgården för material till bänken.

Om vädret tillåter, skall ut och skotta för femte gången på två dar.:sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett spännande bygge. Hojta gärna om du behöver hjälp med något, då jag inte bor så långt undan.:) Väntar själv på att få sätta upp mitt stora optiwhite, men är inte färdig med renovering än, så får nöja mig med några mindre burkar under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Låter som ett spännande bygge. Hojta gärna om du behöver hjälp med något, då jag inte bor så långt undan.:) Väntar själv på att få sätta upp mitt stora optiwhite, men är inte färdig med renovering än, så får nöja mig med några mindre burkar under tiden.

Det skall jag göra, behöver säkert hjälp när detta är mitt första salt kar

mvh

parmdal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen är karet på plats. Möbeln är byggd bara dörrarna torkar så är det helt klart. Blev en hel del meck med pvc limning. Då jag jobbar varannan vecka så blev det inte så mycket mer innan jag var tvungen att ge mig ut på havet igen. Men fyllde upp karet med kranvatten för att kolla att allt fungerade men upptäckte till min fasa att 20mm genomföringen läckte, nu är det fixat. Lät vortech pumparna gå i veckan då jag hoppas att ljudnivån från dom sjunker. Är väldigt imponerad från ljuset från min Maxspect ramp men tycker dock att ljudet från fläkten är lite högt.

Nu vill man bara hem och blanda salt och lägga i min ls.

Bilder kommer när jag kommer hem från havet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På fredag är det dags för ls:en att åka i.

Några frågor bara

1 skall jag tvätta stenen i sötvatten

2 skall den bada i hög saltvatten med högre blandning för att "objudna gäster"

kryper ut då

Annars är det väll bara att lägga i den.

Mvh

Parmdal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livet är mystiskt. Fick ett samtal om en kollega som skadat ryggen å nu sitter man i Halifax Canada en dag senare. Han lägga i ls:en och allt såg bra ut innan jag fick sticka. Tur att man har världens goaste sambo som får passa karet då jag blir borta i tre veckor.

//

Parmdal

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra sandlöst ett tag och utan att göra allt för mycket jobb med aqua-scapingen till att börja med. Du kanske har något i stenen som du inte vill ha kvar, mantis, krabba etc. Lättare då att plocka ut en sten som den sitter i och hälla tex kolsyrat vatten på så oönskade invånare lämnar stenen. Typiskt bra att göra innan du bygger din aqua scape och limmar dit fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...