Gå till innehåll

Nordvästra Mauritius


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har inte dykt där själv, men en dykkompis var där för något år sedan. Han sa att det var helt okej. Ganska strömt på vissa dyk. Norra sidan är störst chans att se haj. Finns bl.a Tjurhaj.

men tjurhajar äter väl svenskar?

Såg föv att Mauritius Akvarium ligger på gångavstånd från hotellet. Skall passa på att plåta lite.

Tyvärr så dykar jag inte utan snorklar bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var på Mauritius är du? Vi var där nere fram till 2 dec.

Hyfsad dykning vid flic en flac speciellt på vraket Kei Sei

Flic en Flac ligger på västra sidan lite söderut. Har ni barn kan jag rekommedera att åka till Valllilla eller vad det hette. De föddu upp jätteskäldpaddor och man fick gå ibland dem o mata dem Har du några fråor , så fråga på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag var på Mauritius för ett år sedan, bodde på samma hotell (rumnr 250) som du och din familj. Om man snorklade intill stranden kunde man få se gott om kirurger, babychromisar i pocilliporer, vimpelfiskar, drakfiskar, fjärilsfiskar, tryckare (framförallt picasso), frökenfiskar, blenider (tex salarias), igelkottfisk samt fiskar som vi inte håller i akvarium. Längs stranden, upp till 2meter djup, växte det brunalger av släktena Padina och Turbinaria.

Jag åkte, varje dag, med hotellets dykbåt ut till djupare vatten (ca 10 meter). Där såg jag 4st clown kirurger, imperator, papegojfiskar, fjärilsfiskar, gul pincettfisk, stim av sergeantfiskar, gyltor etc. Det skulle enligt hotellets fiskkarta finnas vitbröstad kirurgfisk men de såg jag inte.

Jag hade inte tidigare snorklat i ett korallrev och kan därför inte värdera om det jag såg var bra eller dåligt jämfört med andra rev runt om i världen. För mig som nybörjare var det en upplevelse som sitter kvar på näthinnan länge. Var inte runt på ön och utforskade undervattensvärlden, skulle åkt till några öar i norr men katamaranen seglade inte pga för kraftiga vindar.

Skriv gärna och berätta hur din resa blev.

MVH Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...