Gå till innehåll

Krabbproblem


matsgd

Rekommenderade inlägg

Igår köpte jag två granna putsarräkor. Efter någon timme efter att de hamnat i karet kollade jag vart de tagit vägen. Den ena satt och gömde sig bakom min LS, och den andra HÖLL SOM BÄST PÅ ATT BLI UPPÄTEN AV EN KRABBA! 85 spänn åt helsike, och stackars räka.

Jag har fångat och avlivat en mängd krabbor tidigare. Min fälla har bestått av en glasburk med gummisnoddar runtom, så att öppningen reduceras till ett antal spalter. Jag har sedan langat i ett par foder-räkor, och lutat burken mot en sten. Alla krabbor har fallit för detta, utom en. Och det är den som nu jäklas. Denna krabba är olik de andra, och är cirka 1.5-2cm över kroppen, blå-grå, samt med randiga ben (svarta ränder). Vet någon vad detta är för slags krabba, samt hur man lurar den mot sin, av mig högt önskade, undergång?

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att han menar att du knyter/nyper en bit musselkött på en klädnypa och ett snöre och sedan fiskar efter krabban. Efter ett tag brukar krabban komma fram, börja äta och då drar man försiktigt upp snöret. Krabban är ofta så inne i sitt ätande att den inte inser vad som är på gång runt om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...