Gå till innehåll

Når akvariet blir vell spennende


Keevenru

Rekommenderade inlägg

Hei!

Fra tid til annen oppstår det jordfeil på utstyret i akvariet og man får strøm i seg. Noen som vet om det finnes noen sensor eller annet som kan varsle når det er el.strøm i vannet? (Noe annet en jordfeilbryter på kursen).....eller er det to fingre i vannet og kjenne etter ekstra hjerteslag som fortsatt er løsningen? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nei ikke nødvendigvis, samt at akvariet kan fungere fint med en jordfeil, men hvis jordfeilbryteren kutter all strøm så går sirkulasjonen og da går det galt. Det hadde vært fint å ha en eller annen form for sensor som f.eks startet å pipe når det den registrerte "elektrisitet" i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har du ikke mulighet til o låna någon megger och finne fram feilet? Som elektriker finner jag i vart fall det som bästa alternativ...

Oavsett om man har jordfeilbryter eller inte kan man ju få en dödlig stöt..

+Det är ju ganska mye smartare att bota sjukdomen än att lindra symptomen....

Ändrat av akvarium123
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den behöver inte göra de iom med att karet är ojordat..

Jordfelsbrytare arbetar enligt principen att det ska vara lika mycket ut, som in. Den bryr sig inte över huvudtaget om huruvida något har en jordkabel eller inte. Om det går mer ström in, än ut, försvinner det på vägen, alltså, jordfel, och så löser den ut. Mer bryr den sig inte om.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer ihåg rätt ifrån skolan för väldigt många år sedan så är det amperen som dödar och volten som skapar muskelkramp.

20-30mA ska nog kunna skapa hjärtstillestånd beroende på person.

Jag förstod inte allt i tråden så detta kanske redan är sagt men kan du inte bara koppla i en billig multimeter och mäta helt enkelt? Bara kolla displayen innan du stoppar i fingrarna.

Iofs kanske det inte är bra med tanke på metallen. Det bör väll också gå att bygga nåt litet tekniskt åbäke som låter eller lyser när det går ström igenom den. Finns säkert väldigt enkla ritningar på webben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi går till källorna så vad är det som eventuellt kan skapa farliga strömmar i ett saltvattensakvarium. Som jag ser det så finns det två huvudsakliga källor. Doppvärmare och dränkbara pumpar där bara fasen är skadad och ligger i kontakt med vattnet. Är både fas och nolla i kontakt med vattnet så får man direkt en propp som går eftersom saltvatten leder extremt bra. Har bara fasen blivit skadad så märks inget normalt på fiskarna men så fort något jordat (exempelvis du själv) kommer i kontakt med vattnet så kommer det att gå en ström i akvariet och som kan vara skadligt för den som blir utsatt. Hur undviker man detta? Ett sätt är att sätta en jordsond i akvariet, görs ofta för att få bort de små killande läckströmmarna som man kan känna när man sticker i en hand med många sår på. Blir en fas skadad så går proppen omedelbart i detta fall. Jag är själv väldigt tveksam till en jordsond eftersom den kommer att innebära att man får en sluten strömkrets med de nästan obligatoriska läckströmmarna och det är mycket tveksamnt hur fiskarnas nervsystem kommer att reagera mot sådant.

Som jag ser det så finns det bara ett sätt att vara säker på att inga olyckor eller läckströmar kan inträffa och det är att inte stoppa i några strömförande ledningar i akvariet. Skippa alla doppvärmare i akvariet och montera alla pumpar torrt på utsidan.

För att stoppa personskador kan man iofs välja lågvoltspumpar (tunze har det som både streamers och cirkpumpar - dvs de styrbara pumparna) men där uppstår en annan fara och det är att om både plus och minus kabeln blir skadad så får man en elktrolyt som mycket snabbt kommer att skapa höga halter koppar i vattnet (tro mig , jag har testat i sötvatten med ett 4,5 volts batteri och kopparledningar).

Att mäta strömmar med en multimeter låter sig också att göras men eftersom det kan röra sig om strömmar från några mA till flera A så är det lämpligast att testa direkt innan man stoppar i händerna. Att ha en kontinuerligt inkopplad se min invändning om jordsonder.

En jordfelsbrytare som bryter vid 30 mA anses vara den absolut bästa personskydd som idag finns om inte stömmen går igenom hjärtat, därav mitt och Akvarium123 skämntande om ena handen bakom ryggen. Det är nämligen en gyllene regel att jobbar man i miljöer som kan vara potentiellt farliga för ström så skall man ALDRIG hålla ena handen i jord och den andra där det kan finnas ström. Skulle olyckan vara framme och det man berör med ena handen är strömförande är det större chans för överlevnad om jordpunkten är fötterna eftersom då går inte strömmen direkt genom hjärtat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...