Gå till innehåll

Filtrera vatten, mekaniskt?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Det är så att jag märker att jag har lite skräp som flyger runt i både akvarie och sump. Ja, ni vet, man drar lite i någon alg, och så flyger det runt, det samlas lite detrius här och där.

Så min ide var att på något sätt kunna suga ut vatten och sedan köra det genom en sorts mekaniskt filter, för att sedan återvända lite renare.

Nu behöver det kanske inte vara igång hela tiden, men vad är det jag är ute efter? Jag har hör mycket om dessa "kanisters" men det är ju ändå en pump som måste kunna suga små sand och skräp.

Förslag välkomnas! jag vet att man kan helt enkelt köra med hävert i en hink, med en strumpa i... men det kanske finns något annat sätt? Typ en streamer fast med en filter korg etc.

Tackar för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett helt vanligt ytterfiler funkar bra för det, blir ju inga större problem om det sätter igen sig efter som den inte påverkar flödet igenom sumpen eller akvariet. Där kan du köra lite olika saker som aktivt kol och fosfatremover förutom den mekaniska filtreringen. Lätt att stoppa och rengöra, bara att slöpa iväg den till vasken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu vet jag inte hur du kör ditt kar , men chansar här.. har du sump under karet så sätt en filtersocka på/under röret ner till sumpen så du fångar upp skit den vägen..

mvh manne

Kör en liknande lösning, fördelen är att man slipper ytterliggare en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, det är också ett sätt! Som man snabbt kan prova snabbt.

Dock skulle man vilja få det som flyger runt i karet att försvinna lite, men om man ökar cirkulation så att inte mycket lägget sig på botten, då antar jag att mycket kommer ner till sumpen..

Skall nog prova båda metoderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...