Gå till innehåll

Id på odjur?


Wiking

Rekommenderade inlägg

Dessa kräk har dykt upp i mitt akvarium det senaste halvåret. Framförallt så finns de i min blå filtersvamp som sitter i skummaren. Jag ser dem aldrig i vattenkolumnen. Jag skördar flera stycken varje vecka. Kroppen är ca 3 mm och armarna ca 3 cm långa, det är 4 armar.

Någon som vet vad det är för något?

post-2676-14468920908653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget odjur det där, är ju absolut ett djur :)

Ormstjärna, klassen Ophiuroidea, ordningen Ophiurida.. Närmare än så är inte helt lätt att komma i identifiering, men lite mer efterforskning kanske kanske kan få reda på familj och släkte, men verkar vara lite kaos i Ormstjärne taxanomin....

Förresten, har dem alltid 4 armar? är ju lite udda i såfall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget odjur det där, är ju absolut ett djur :)

Ormstjärna, klassen Ophiuroidea, ordningen Ophiurida.. Närmare än så är inte helt lätt att komma i identifiering, men lite mer efterforskning kanske kanske kan få reda på familj och släkte, men verkar vara lite kaos i Ormstjärne taxanomin....

Förresten, har dem alltid 4 armar? är ju lite udda i såfall..

Ha ha, du har naturligtvis rätt, det är ett djur, men upplevs som ett odjur. Jag behöver absolut ingen närmare klassificering, ditt svar är mer än bra. Ett riktigt stort tack. Det där med antal armar skall jag hålla koll på framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du bott närmre hade jag köpt dem av dig.

Detta skall jag försöka komma ihåg. Jag tror jag rensat ut 4-6 stycken varje vecka under hela hösten. Har du vägarna uppåt så säg till, då kan jag samla på mig några till dig. Självklart så är de gratis:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...