Gå till innehåll

LED list.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Det beror lite grann på vilket spektrum den träffar samt hur mycket av det du har. 10W per meter är inte särkskilt mycket, du kommer behöva kanske en 20-30meter för ditt akvarium.

Hur många meter får man för 3000kr?

Se även till att det är 10W per meter effekt och inte bara motsvarar 10w vanligt ljus som ofta säljs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet att jag e rätt ny på saltvatten men de med ljus kan jag lite om

om jag har förstått de rätt med ljus för akvariet så ska man ha runt 10000k-20000k i färgtemperatur.

och sen sägs det ca 1w per liter. (som enligt mig är en helt sjuk uppskattning för att 1w är olika beroende på vad de är för ljuskälla, typ som led som är väldigt energi effektivt får man mkt mer ljus från 1w är tex MH och t5, man borde mäta i Lumen eller lux, har för mig att lumen är mängden ljus man får från ljuskällan och lux är hur ljust det blir på en yta, skit samma)

som en lite teknik intresserad så har jag upplevt det svårt att hitta en Led som har mer än 6300K

vilket jag inte tror att den överstiger.

sen angående 10w/m är det troligen att 1 Led källa är ca1w eller liknande och de e 10st led på 1m list eller något sånt

det är mina tankar och ider om led och ljus, jag kanske har helt fel, jag är långt ifrån utbildad inom ljusteknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1W/l är ett mått som är gammalt och är riktigt dåligt i mina ögon :). Glöm den regeln är du snäll! Beror helt på vad man är ute efter för koraller, om man är ute efter tillväxt, vad man har för ljus källa, och hur djupt akvariet är. Finns de som klarar sig utmärkt på 0.6W/l och det finns de som har problem även vid 1.5... Beror helt på ljuskällan (vissa ramper från kina har varit riktigt dåliga och helt enkelt inte levererat) och vad man är ute efter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...