Gå till innehåll

bra kar till bra pris?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Hej! Nyhär på forumet. Har kört malawi ett par år nu. Är lite sugen på salt just nu. Har tittat runt på nätet lite grann. Det jag undrar är vad ett bra nybörjarkar är? Ska man satsa på ett typ red sea 100-130 liter? Eller blir det bättre pch billigare att göra plocka ihop ett själv? typ något juwel/Aquael möbelkar 240l och köpa till skummare och bättre ljus?

Vill höra åsikter och prisomfång?

MVH/Slarvid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, välkommen till forumet!

Till att börja så finns det nog inget nybörjarakvarium, skillnaden ligger mer i vad man har i akvariet det enda som man egentligen kan gå efter är det är svårare ju mindre akvarium man har.

har du tänkt köpa nytt eller begagnat? Det skiljer sig lite grann där...

Plocka ihop nytt blir ofta ganksa dyrt, har du tur och kan få begagnade delar från kar som läggs ner kan du komma undan väldigt billigt... Finns ett par på forumet som har fått ihop 1000l's akvarium mer eller mindre komplett hårdvara för ~5000kr. Sen gäller det att man är lite händig, kan bygga ställning / ramp själv osv.

RSM130 är sjukt billiga begagnade och riktigt bra, kostar runt 2500-3000kr med all hårdvara man behöver. Nya kostar de runt 6-7k.

tror du att du kommer vilja uppgradera till ett större i framtiden så är det lika bra att köpa den från början.

Hemmabygda system som är större (låt oss säga 400l) kan kosta allt från 3-4000 till upp mot 25,000kr beroende på vad som ingår så är väldigt svårt att säga...

Vad har du för budget för bygget och vad är tanken att du vill ha? Hur avancerat vill du köra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

budgeten är väl som alltid. Billigt är bra, men runt 5-8000 är väl lagom. RSm kostar där, men man kanske kan få ett 220 för samma pengar om man plockar själv med lite beggade skummare och sånt... sen vet jag inte om sump är något att satsa på, jag vill ha ett lättskött som funkar.

Sen om jag fattat det rätt så behövs inte så mkt belysning såvida man inte ska ha massa koraller va?

Fast man vill ju ha rätt ljus ändå även om man inte börjar med koraller, känner jag mig själv rätt så är det väl en tidsfråga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var dig då skulle jag nog vänta på att det dyker upp någon som skall uppgradera sitt akvarium till ett större (eller lägga ner helt) som säljer ett mer eller mindre komplett system :)

Känner du att du verkligen vill komma igång och inte har tålamod, köp ett RSM130 begagnat och håll ögonen öppna efter ett större och flytta över allt och sälj RSMet. har svårt att tänka mig att de sjunker i värde ytterligare.

Angående korallerna, nej skall du köra fish only så klarar du dig egenligen med ett par t5 rör.

Du skulle ju kunna göra så att du köper ett större kar (om du nu vill ha det) och sedan uppgrade ljuset vid ett senare tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... jag har ett typ möbelkar på 110 liter... kanske ska konvertera det till salt... då behövs bara skummare och ett bättre filter och en cirk-pump va? det borde bli bättre i prisbilden tror jag!

Rätt belysning (gissar att du har T8), streamerpump och skummare sen är du hemma. Behöver inte kosta många kronor. se bara till att du har någon form av pump eller skummare som kan ta hand om ytvattnet där mycket skräp samlas. :)

Lägg till ett par tusen kronor för riktigt fin LS och levande sand, sen är det upp till dig vilken form av liv du vill ha i karet. Om du bara ska ha fisk och inga koraller behöver du inte lägga många kronor på belysningen. Ska du däremot ha koraller får du kanske tänka på att uppgradera till T5 eller MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UNdrar lite över ljudnivå på skullare och så? kan man ha ett saltvatten i sovrummet?

har du en sump och all teknik i sumpen (som du i sin tur ljuddämpar) så är går det, sen låter det lite ändå så man får inte vara för känslig, men finns en hel del som har större kar i sovrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UNdrar lite över ljudnivå på skullare och så? kan man ha ett saltvatten i sovrummet?

Svår fråga.. allt går att vänja sig vid, så man ska vara rätt känslig för att inte kunna vänja sig vid ett kar i sovrummet över en tid. Folk bor intill motorvägar och järnväg och det funkar bra. Ett saltvattenakvarium låter oftast en del. Bäst är nog att besöka någon som har ett "tyst kar" och bilda sig en egen uppfattning.

Oftast inte.

Konstigt svar, sånt blir ingen klokare av. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du tycker är så konstigt att man inte blir klokare på?

Han undrade om man kunde ha ett kar i sovrummet med tanke på ljudnivån. Jag svarade kort att man oftast inte kan det. Det är givetvis personligt - vissa kan säkert somna även om grannen borrar med slagborr i betongväggen - men oftast blir man tillräckligt irriterad på oupphörlig brummande och porlande i nattens tystnad för att ha svårt för att somna. Även med sump brukar små ljudvibrationer fortplanta sig genom golvet; sumpskåpet i sig kan i vissa fall vara en slags resonanslåda.

Jag tror inte att jag sticker ut hakan om jag påstår att det är en viss utmaning att bygga ett absolut tyst saltvattensakvarium (dyra silikonslangar överallt, ljudisolering av sumpskåpet, välgenomtänkt ytavrinning och rördragning, tysta pumpar, ljuddämpande underlägg under karet och sumpen osv.) Såvitt jag förstått av trådskaparens inlägg räcker hans budget på 5 - 8000 kr inte till för att bygga ett sådant system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...