Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Manne, det glädjer mig! :)

Ja, nu ska det inte i mer fisk eller annat levande på ett bra tag såvida inget frånfälle sker. Vet inte ens om det blir fler fiskar över huvudtaget. Planen nu är att se hur korallerna sätter sig till ro och hur de breder ut sig. Sen kan man efterhand fylla på koraller där det är tomt i revet. Jag ska fylla på saltkontot lite och satsa på en bra Ballinganläggning, tills dess kör jag på med att tillsätta nödvändiga preparat manuellt. När Ballingen finns på plats blir det en uppdatering av streamerpumparna. Ska installera ett styrbart system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De absolut bästa tycker jag är Tunze 6055. Två sådana med en multicontroller är drömmen. De är tysta och man kan vinkla dem hur som helst så de bör gå att gömma bakom inredningen. Ett annat alternativ som det inte pratas mycket om nu är en Nano wavebox. Också mycket dyr men gör underverk på storpolypiga koraller.

Jag tycker det är bättre att köpa två singelkontroller. Kör du dom med olika tids-cykler kommer vattenrörelsen att vända i akvariet. Med en multikontroller går båda pumparna upp och ned samtidigt har jag hört. Jag funderar på en Vortec pump. I kombiantion med en fast kan jag få lite olika riktningar på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är bättre att köpa två singelkontroller. Kör du dom med olika tids-cykler kommer vattenrörelsen att vända i akvariet. Med en multikontroller går båda pumparna upp och ned samtidigt har jag hört. Jag funderar på en Vortec pump. I kombiantion med en fast kan jag få lite olika riktningar på vattnet.

Multikontrollern är något smartare än singel varianten. Funkar givetvis o ställa pumparna i olika flöde osv. Det hänger på var man kopplar in tunze pumparna på multikontrollern, den har direkt möjlighet till fyra pumpar. Har själv haft en sådan innan vortecharna hittade hit.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare så ser det riktigt bra ut Mats.

Gillar fisken som är mot slutet av din film, den som simmar med huvudet neråt. Vad är det för någon? Såg att den i affären men frågade aldrig om den

Tack Fredrik!

Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för fisk, jag hittar ingen artbeskrivning. Hustrun förälskade sig i den för ett tag sedan när vi var på ZG och köpte den. Rätt tuff fisk som käkar bl.a. cyklops och annat smått den kan få in i den lilla munnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte att kunna köra vortech i din setup av kar

Funderade mer på ditt svar Manne... grundar du ditt påstående på att vi har heltäckande bakgrund som gör monteringen av VorTech svår eller på att det är ett hörnkar med speciella vinklar? Om det bara är bakgrunden så är det enkelt löst, bara att ta upp ett runt hål i bakgrunden där man kan stoppa in t.ex. en VorTech.

Det ser riktigt snyggt ut Mats, kul med påfyllningen! :)

Tack Patrik! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du förstår vad jag menar.

Kanon! Jadå, jag förstår hur du menar och jag har inga problem med att ta upp två större hål i bakgrunden för att få plats med ett par VorTech. Hur man än gör blir det snyggare än att ha Tunze, eller motsvarande streamers, som bygger inåt i karet. Hur nära ytan monterar man en VorTech MP10?

Karet tände nyss upp, den nya städpatrullen har gjort underverk med kiselalgerna i natt. Och de är fortfarande framme och jobbar.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon! Jadå, jag förstår hur du menar och jag har inga problem med att ta upp två större hål i bakgrunden för att få plats med ett par VorTech. Hur man än gör blir det snyggare än att ha Tunze, eller motsvarande streamers, som bygger inåt i karet. Hur nära ytan monterar man en VorTech MP10?

Karet tände nyss upp, den nya städpatrullen har gjort underverk med kiselalgerna i natt. Och de är fortfarande framme och jobbar.. :)

ecotech föreslår någonstans mellan 4-8" under ytan, lite beroende på höjden i karet.. sanden ska ju vara kvar på botten.. o sen givetvis fritt vattenflöde framför pumpen.

min kub är ju 65 hög , något i den stilen måste ditt hörnkar också vara, jag provade o placera min mp10a ganska exakt på mitten i höjdled , funkar utmärkt o sanden ligger kvar.. (har ju ett lågt rev).

-

kommer säket att funka fint med två vortech Mp10es varianter, gissar även att två tunze 6055 Nanos hade funkat fint också. (riktbara)

så här ser jag det. , har du väl gjort upp hålen till vortech pumparna så är det där dom får sitta sen , ej riktbara , dock en underbart mycket bättre kontroller till dessa, om man nu är lite tech nisse.

jag påstår att dom låter lite , svagt visslande ljud i uppvarvning , ljudet är säkert från ex till ex.. all värme pumpen avger sker på utsidan, ett klart plus. väldigt brett flöde från pumpen.

tar man sen

tunze pumparna kan du sätta på exakt samma ställe (välj nanomodel styrbar6055) dessa är då riktbara i princip åt vilket håll du vill. en mindre smart kontroller som dock räcker till för att få lite slumpartat flöde i från båda pumparna men inte mycket mer. min 6055a är extremt tyst så det är inget o klaga på.

denna info tror jag många kan hålla med mig på..

(jag har en av varje i kuben mp10a & 6055)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ecotech föreslår någonstans mellan 4-8" under ytan, lite beroende på höjden i karet.. sanden ska ju vara kvar på botten.. o sen givetvis fritt vattenflöde framför pumpen. min kub är ju 65 hög , något i den stilen måste ditt hörnkar också vara, jag provade o placera min mp10a ganska exakt på mitten i höjdled , funkar utmärkt o sanden ligger kvar.. (har ju ett lågt rev).

Ok.. jag har en idé om att sätta en VorTech rätt högt upp och långt bak vid sumpen och i högersidan av karet. Den kommer att blåsa ytvatten mot mitten av vänster sida av karet. Den andra hade jag tänkt placera lite lägre och mer mot mitten av vänster sida av karet, mitt mellan sumpen och framrutan. Frågan är hur vattnet kommer att uppföra sig med de konstiga vinklar ett hörnkar har. Man lär väl få flytta runt på en del känsligare koraller som kommer att hamna tokigt i strömvirvlarna.

så här ser jag det. , har du väl gjort upp hålen till vortech pumparna så är det där dom får sitta sen , ej riktbara , dock en underbart mycket bättre kontroller till dessa, om man nu är lite tech nisse.

Ja, satt VorTech sitter... så det gäller att ha koll på hur de kommer att uppföra sig. Jag har skrivit till EcoTech för att höra om de har någon erfarenhet av, och isf rekommendation om, hur man monterar deras produkter i ett hörnkar. Här vinner VorTech över Tunze eftersom jag är en mix av estet och tech-nisse. Om vissa av våra koraller inte kommer att trivas får de bytas ut mot andra som trivs bättre i de vattenrörelser karet kommer att få.

påstår att dom låter lite , svagt visslande ljud i uppvarvning , ljudet är säkert från ex till ex.. all värme pumpen avger sker på utsidan, ett klart plus. väldigt brett flöde från pumpen.

Visslandet stör troligtvis inte oss eftersom karet står i vardagsrummet, inga sovrum i direkt närhet. Värme är nog ett mindre problem när man kör med Maxspect LED-ramper. Men, kan man bli av med extra värme en varm sommardag är det ett stort plus.

pumparna kan du sätta på exakt samma ställe (välj nanomodel styrbar6055) dessa är då riktbara i princip åt vilket håll du vill. en mindre smart kontroller som dock räcker till för att få lite slumpartat flöde i från båda pumparna men inte mycket mer. min 6055a är extremt tyst så det är inget o klaga på.

Jag avskyr synlig teknik i ett akvarium... vill helst inte ha några stora fula pumpar ute i karet. Definitivt inte mitt på sidorna, de är ju extremt framträdande där i ett hörnkar. Om valet faller på Tunze kommer de att sitta bak på sumpen som våra två streamers gör idag. Frågan är då om man ska ha två 6055 eller en 6105?

Hur ska vattnet sugas in i vortec-pumpen om den är inbyggd i bakgrunden?

Hålet i bakgrunden görs en bit större än själva pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mp40 är trevliga pumpar.. kan inget annat säga.. men för din del hade jag hellre kört på 2 mindre.. helt o hållet för att inte få några döda platser i karet..

två mp40wes är väl en 9000kr till på karet..

ska du gardera dig helt så är ju valet ganska enkelt.. en mp40wES o en mp10wES , sen hade du inte behövt bry dig mer om den biten.. < tror denna idén kommer o sättas sig i huvudet på dig nu.. -Tummen upp

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Na, killen i filmen kör sina båda MP40w ES på 50% effekt. Det motsvarar nästan exakt full effekt på två MP10wES.

Så.. så får det bli... -Tummen upp

Fick precis mejsla bort den döende biten av vår fina Gorniopora som brändes av Montiporan. Det döda spred sig fortare och fortare för att ikväll sprida sig fort att det nästan syntes. Hoppas att resten klarar sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du har uppmärksammat förut så har jag också ett 350l trigon. Nu börjar karet bli fullt med koraller och hur jag än vänder och vrider min 6500 tunze pump så blåser den på koraller och vävnaden släpper. Min andra pump på 4500 liter kan jag ha igång. Så om jag skulle investera i nya pumpar så skulle jag välja två små vortec-pumpar kanske tre om jag hade gott om pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Hydor som blåser 2300l/h och en variabel Aquael som blåser 2600-10000l/h. Den variabla kan jag på max 1/3 effekt annars blåser sanden bort och korallerna drar in sina polyper. Jag tror det blir jättebra med en MP10wES i varje sida. Skulle det visa sig att det inte räcker går det ju att komplettera med en tredje MP10wES eller t.ex. en Tunze 6055.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Hydor som blåser 2300l/h och en variabel Aquael som blåser 2600-10000l/h. Den variabla kan jag på max 1/3 effekt annars blåser sanden bort och korallerna drar in sina polyper. Jag tror det blir jättebra med en MP10wES i varje sida. Skulle det visa sig att det inte räcker går det ju att komplettera med en tredje MP10wES eller t.ex. en Tunze 6055.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Låter som det bara är att trycka på köpknappen då Mats. Du kommer o bli supernöjd med två vortechar i nano model.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så blir det med stor säkerhet. Ska bara hitta rätt säljkanal i SE eller DE...

Låter som det bara är att trycka på köpknappen då Mats. Du kommer o bli supernöjd med två vortechar i nano model.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...