Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lite tanke bakom det fanns... jag har börjat mistänka att ett par mjukkoraller inte trivs med någon i det övriga sällskapet i det stora karet. Bl.a. Sinularian är sur mest hela tiden och en liten mjukis som kom med LS från Björn, tror det är en liten grön Sinularia. Stjärnpolyper funkar inte heller i karet, köpte en tidigt men den dog bort och nu har det lilla som fanns på LS'en dragit in alla polyper. Ricordea Yuma trivdes inte heller, alla släppte från stenen de satt på och tynade bort. Alla andra koraller och skivor ser ut att trivas förträffligt och växer så det knakar. Alla vattenvärden jag mäter ser bra ut, inga konstigheter. Jag ska prova att sätta över den stora Sinularian i det andra karet imorgon.

Vad som är rätt kul är att fraggarna av flakmontiporan som jag fäste på väggen växer enormt bra, trots att de inte får speciellt mycket ljus på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt lite av dom koraller som surar i så skuggit läge som möjligt som en test.

Inte särskilt skuggigt någonstans i 350'an. Maxpectarna ångar på rätt bra ända ned till botten av karet och det kan kanske vara det intensiva ljuset som stör vissa mjukisar. Har flyttat den stora Sinularian till lilla karet så får vi se vad som händer. Om den funkar där med T5'or men inte LED-ljuset får jag väl sälja den.. det är bara två Sinularia av mjukisarna som surar nu. Den gröna Sarcophyton växer på bra och ser ut att stortrivas.

Ballingen har verkligen börjat ge önskad effekt i karet. Vi har fått härlig tillväxt på neongrön Seriatopora Caliendrum, den blåa är mer avvaktande. Likaså växer den stora Euphyllia Paraancoran, sex huvuden har nu en sammanlagd storlek av drygt tre tennisbollar. Seriatopora Hystrix växer ca 3-4mm per vecka. Likaså den stora röda Montiporafraggen, ca 5mm per vecka och den har börjat vika över ett nytt flak. Den gröna Acroporafraggen har satt början till ytterligare en ny gren. Den största Rhodactisen från Manne är nu över 15cm i diameter. Den grön/gula Zoanthuskolonin har börjat flytta upp på bakgrunden, tre fyra polyper har fått fäste. Protopalythoa vandrar från sin fraggsten ut på LS'en och sprider sig bra. Bakgrunden börjar så smått att bosättas av rosa kalkalger och det kommer att bli supersnyggt med all färg på bakgrunden om några månader.

post-5300-14468921368874_thumb.jpg

post-5300-14468921369072_thumb.jpg

post-5300-14468921369261_thumb.jpg

post-5300-1446892136948_thumb.jpg

post-5300-14468921369666_thumb.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ha varit någon form av ovänskap mellan korallerna i karet. Flyttade ju den stora Sinularian till 110L-tanken igår kväll och idag är alla stjärnpolyper framme och den lilla mjukisen som jag tror är en typ av Sinularia ser ut att må hur bra som helst. De två har lyst med sin frånvaro nästan en hel vecka. Trachyphyllian är också större än tidigare.

Sinularian som jag deporterade till karet i grannrummet är fortfarande helsur..

Flakmontiporan växer så att det syns från dag till dag... :)

Vattenvärden igår kväll:

Ca 380 - stiger

Mg 1260 - sjunker

KH 8

Ökade dosering av Mg och salt till 100ml/dygn.

Ca stiger sakta så jag får backa av lite på den kanalen om några dagar.

Alkaliniteten håller sig stabilt på KH8 = perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet tillskott i tanken idag, en pytteliten Ricordea Florida från Fredrik G, tack. Hoppas solkorallen funkar bra i ditt kar.. det lutar åt Dendrophyllia va? :)

Mannes snack om musslor kan inte sluta mala i skallen på mig... :/

Helt klart är iaf att Sinularian som har fått husarrest var skulden till en del sura miner i karet förra veckan. Nu ser det bättre ut än någonsin, alla fiskar, ryggradslösa djur, koraller och skivor är glada och det känns som om karet så smått börjar komma i balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att träffad igen Mats. Hoppas floridan tar sig bra hos dig. Tyvärr var ingen av mina ricordeor större än en 1 krona när dom var uppblåsta:s Japp, dendrophyllia vill jag gissa på. Där var en död liten polyp så ska försöka se om den kan hjälpa till med ett id. Hur som helst så tackar jag för den :) passade på att mata den med pilgrimsmussla. Verkade som det föll korallen i smaken :P Det var riktigt fina cyklar ni hade. Blev väldigt sugen på en XL 1200N. Riktigt grym!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japps Poddy, Caulastrea Furcata från Manne. En av favoriterna i karet. :)

Ofantligt vacker både i fullt ljus och blåljus. Flourucerar som ingen annan korall i blåljuset från Maxarna. Hyfsat snabbväxande LPS.

Sinularian är på gång igen, den slemmar nu och polyperna är ute. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Patrik. :)

Jo, nog för att det växer alltid. Hystrixen har dragit iväg över 20mm på en månad. Det syns i Ballingdunkarna också. Får öka upp för jämnan. Doserar 100ml per dygn ur varje dunk = 4dl totalt.

Riktigt snyggt Mats, verkar som om det växer så det knakar!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Justerade upp alla vattenvärden för en vecka sedan och de har legat helt stabilt sedan dess. Justerade ned doseringen av natriumkloridfritt salt enligt aquacalcs rekommendation. Snart dags för ett eget balanserat recept.

Ca 420

Mg 1350

KH 7,5

Sänkte samtidigt salthalten till 1.023 och har börjat ge daglig dos av Phytoplan vilket har resulterat i synbart ytterligare ökad tillväxt på korallerna. Flakmontiporan har fått en tjock vit tillväxtkant runtom hela flaket. De flesta av topparna på Seriatopora Caliendrum har börjat dela sig senaste veckan. Caulastrea Furcata har börjat braka iväg ordentligt, najs! Delning av grön Rhodactis på gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...