Nemisis Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Hej!Har varit och köpt ett kar ca 30 mil bort. Har fått i allt utom sanden nu. Har flyttat sanden i en hink med vatten i. Kan/ska man lägga tillbaka den eller skapar detta bara problem i karet? Den har sått utan cirkulation i 2,5 dagar nu. Tacksam för svarFredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Jag skulle inte våga använda gammal levande sand, tänk allt som dött under dessa 2 dagar, JAG tror det kommer att skapa problem Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Om man tvättar den omsorgsfullt i många vatten i hink och med duschslangen, så får man väl bort nästan all skit. Sanden blir ju inte levande igen, då den säkert varit död i hundratals år, men det blir ju en ny bakterieflora i den inom snar tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 januari 2011 Dela Postat 1 januari 2011 Spara en deciliter otvättad sand så bör du ha litet ymp för ny bakteriestart. Har du levande sten med i paketet har du bakterier där så då behöver du inte tänka det.Resten av sanden är det bara att tvätta noga i handljummet vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
knabbuziak Postat 1 januari 2011 Dela Postat 1 januari 2011 Jag sköljde igenom all sand med gammalt spillvatten (klart). Därefter la jag ner den i karet och sen fyllde jag på med ny levande sand ovanpå (enligt försäljarens rekommendationer). Mätte Nitrat och fosfat två dagar senare och det var inom rekommenderade värden. Jag räknar med att det aldrig varit så mycket högre än det var då, för alla djuren verkade må bra.Den gamla sanden stod i en hink utan cirkulation i 3 dagar innan jag påbörjade sköljningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nemisis Postat 1 januari 2011 Författare Dela Postat 1 januari 2011 Det luktar dött om det nu så jag skaffar ny istället. Ska egentligen bara ha det ur en estetiskt synvinkel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.