Gå till innehåll

Mycket mystisk fiskdöd!


Inboxen

Rekommenderade inlägg

Har aldrig tvättat nyinköpt teknik... aldrig haft nåt som dött i samband med det heller. (peppar peppar...)

Annars tror jag som de andra, syrebrist eller förgiftning. (eller så är firrarna otränade och inte orkar med det nya starka flödet)

Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*pust* Clownerna har överlevt natten och verkar piggare. Hökfisken i stora karet likaså. Ett par vattenbyten under dagen så återför vi fiskarna imorgon. Det kanske fixar sig det här med bara två offer.

Hoppas nu att clownerna vill börja äta igen så det inte blir problem med det.

Brottsutredningen har lagts ned då inga bevis kunnat styrkas och inga vittnet trätt fram. Det hela verkar ha orsakats av en ekologisk katastrof. Haverikommissionen lägger fram följande teori:

Då karet stått med samma cirkulation månad efter månad har skräp och orenheter avsatts i håligheterna i befintlig ls i akvariet (i ett år). Det har inte förflyttats därifrån då cirkulationen inte ändrat riktning eller styrka. Då de två nya pumparna introducerades med dubblerad cirkulation och förändrad riktning blåstes smutsen helt enkelt ur ls ut i karet (grumligt vatten noterades i katastrofens inledningsskede). Detta resulterade i dålig vattenkvalitet vilket påverkade fiskar, xenia, den gröna stjärnpolypen och sjögurkan. Efter några vattenbyten och då pumpen fått gå ett par dagar beräknas vattenkvaliteten återfå sin ursprungliga sammansättning.

Inga förhöjda halter av vare sig NO2 eller NO3 har kunnat påvisats.

Den nyinköpta biten ls kommer att kokas (levande) innan introduktion i karet. Detta bör utesluta riskerna med att lägga i den igen.

Andra mindre troliga teorier har förts fram, liknande denna: http://www.dn.se/nyheter/varlden/tva-miljoner-fiskar-fros-ihjal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara den som är den, men vad på en pump som kan sköljas bort med vatten är så oerhört giftigt att det tar död på ett helt kar, fiskar och koraller, på bara en natt?
Släppmedel för att plasten inte ska sitta fast i sprutformarna som används under tillverkning, är en sjyst gissning. "alla" seriösa tillverkare tvättar självklart sina produkter som ett led i produktionen, men man tar helt enkelt inte risken. X antal tusen plasthus kan ha skeppats x antal mil i öppna stålkorgar, på tåg, eller lastbilssläp, har du riktig tur har de passerat en åker där man kör med något riktigt häftig i besprutningsväg, och fabriken som monterar grejerna har ingen anledning att tvätta plasthusen, det är ju redan gjort...

Det är en billig försäkring. Sen vet jag inte om det är vad som hänt här.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag skrev som jag skrev var för att belysa att ett ogrundat antagandet att pumpen i fallet var boven, baserat på exakt samma ogrundat antagande i liknande fall, inte är applicerbart utan några belägg för att de var smittad teknik som både i det här och tidigare fall orsakade förgiftningen.

På samma sätt (och det här skriver jag inte för att förlöjliga någon) så har jag en sten som skyddar mot tigrar... Hur vet ni att den fungerar säger du? Ja.. ser du några tigrar här eller?

Att utan belägg anta att något är orsaken leder snarare till mer förvirring än en faktisk lösning på problemet, ska man framföra teorier om orsak som inte faller inom ramarna för det som är fastställt så bör man framföra en pålitlig källa på sitt påstående där det är bevisat att detta är orsaken i gällande fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brydde mig faktiskt inte så mycket om varför du skrev det. Vad du ifrågasatte var vad som skulle kunna finnas på pumpen, och det är minst två saker. Släppmedel från produktionen och gifter från yttre källor. Ska jag verkligen behöva länka till en text om formsprutning av plast för att användningen av släppmedel ska anses vara belagd, eller det räcker att konstatera att det är standard praxis? Släppmedel kan vara allt från hur snälla och trevliga saker som helt, såpa och matolja, till diesel och andra riktigt hemska grejer. Det är med andra ord en mycket god ide att alltid skölja av grejerna, noga, innan man använder dem.

Om du menar att ingen som inte kan föra i bevis, exakt vad som hänt i det här fallet ska hålla klaffen, då tycker du alltså att alla trådar, alltid, bara ska ha ett enda, det inledande, inlägg?

Om jag nu ska uttala mig om vad jag tror faktiskt har hänt, ansluter jag mig till åsikten om att det är troligare att något som varit i karet sedan länge är boven i dramat. Jag tyckte jag var ganska tydlig med att jag inte hade någon anledning att förutsätta att någon av pumparna skulle vara orsaken i mitt inlägg.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna är ju hur som helst den indirekta orsaken - antingen har jag inte rengjort dem tillräckligt och de har haft kemikalier på sig, eller så har cirkulationen fått något värde att tippa åt fel håll. Någon annan orsak kan jag inte se i det här fallet. Den lilla biten ls kan inte vara orsaken; det måste vara pumparna antingen direkt eller indirekt. Men det verkar som om svaret är höljt i dunkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag som har jobbat som mekaniker på formsprutnings maskiner till livsmedels burkar kan ju då infoga att det som sprutas på verktygen är teflonspray och det försvinner ganska omgående innan burkarna ens går i produktion. det är inga mängder som sprutas på och är enbart ifall det strular någonstans. man sprutar inte på nåt släppmedel konstant. utan det är luft som trycker bort burkarna från verktyget. så där kan vi nog släppa den tanken att det är medel från formsprutningen som skulle ställa till det. kan ju tillägga att vi använde burkarna som dryckesglas direkt efter formsprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hökfisken jag inte fick tag i och därför fått vara kvar i stora karet lyckades jag fånga nu. Den orkade helt enkelt inte simma undan. Jag tror inte den fixar det även om den nu ligger på behandlingshem.

Fortfarande ingen orsak till eländet. Gurkan flyttade jag dock över igår kväll till stora karet och den mår bra nu. Tanken är att flytta över clownerna i eftermiddag, de har inte ätit sedan i onsdags så de måste få i sig mat.

Tre vattenbyten är genomförda så eventuella föroreningar borde vara rejält utspädda. Men det är ju uppenbarligen något riktigt giftigt som kommit i.

Jag kom på igår att jag även la i ett nyinköpt snäckskal till mina eremiter som jag köpte samtidigt som pumpen och ls. Snäckorna man köper brukar ju vara rengjorda, ibland med klor har jag hört. Men jag har för mig att jag sköljde av den innan. Men det kanske var någon rest av någon kemikalie på snäckskalet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en svart bottenlevande sandätande sjögurka. Superb sandvändare. Men det är inte den som är orsaken, se tidigare diskussion.

har nu fört över clownerna till det stora karet. De verkar tycka det är ok, men de behöver äta. Hoppas de gör det ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste slutsatsen dras att du drabbats av någon typ av förgiftning - allt tyder på detta. Då återstår frågan om vilken typ av förgiftning du drabbats av. Vad jag kan se så finns det två huvudspår att titta närmare på. Det första är att du med de nya pumparna lyckades ändra förutsättningarna så att du fick en lössläppning av "biologiska" gifter i ditt akvarium. Med detta begrepp menar jag främst gifter av typ nitrit, ammoniak samt svavelväte. Nitrit tror jag inte är någon bov i detta drama av två orsaker 1) Nitrit är mer eller mindre helt ogiftigt för saltvattensfisk. 2) Ingen förhöjd nitrithalt kunde mätas. Enligt min erfarenhet så är nitrittesterna en av de få tester man verkligen kan lita på.

Ammoniak tror jag heller inte på direkt - också det av två orsaker. 1) Ingen nitrit kunde mätas. Vid dödliga halter av ammoniak så brukar man alltid (enligt min erfarenhet) kunna mäta upp en stigande nitritnivå eftersom fri ammonium/ammoniak i vattnet verkar ha en hämmande effekt på nitrifieringens andra steg (nitrit -> nitrat). 2) Du har haft en lång period av giftigt vatten. Med den höga vattenomsättningen och skumning så har du troligtvis haft ett väl luftat vatten. Ammoniaken är en gas och du skulle ganska snabbt ha luftat ut tillräckligt mycket för att uppnå ogiftiga nivåer.

Svavelväte. Om du har haft ställen med mycket, mycket dålig cirkulation i karet samt har låga nivåer av nitrat i vattnet så kan du ha fått upp en produktion av svavelväte i dessa områden. Din nya, förstärkta cirkulation skulle då ha orsakat en dust av svavelväte ut i karet. Även här är det flera saker som talar emot en sådan teori. 1) Svavelväte oxidera snabbt till att bli ofarligt i en miljö med syre. Enda gångerna som jag råkat ut för liknande saker pga svavelväte är när jag haft filter som stått still en längre tid (pga strömavbrott) och plötsligt startat igång och spytt ut svavelväte i ett akvarium som redan haft låga syrevärden. Jag har alltid därför jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning till filter eller filterfackspumpar så jag kan göra rent innan start.

2) Du har haft en lång period av giftigt vatten, ev svavelväte hade försvunnit på mindre än 10 minuter med den cirkulationen, visserligen dödat det mesta men varit borta sen. Och det skulle funnits en doft av ruttna ägg.

Återstår en yttre giftig källa.

Du har inte målat eller hanterat lösningsmedel i lägenheten under aktuell tid. Om inte så återstår det du har lagt in.

Den nya levande stenen tror jag inte på eftersom den troligtvis har kommit från ett akvarium som fortfarande lever. Att den skulle haft med sig "biologiska" gifter tror jag heller inte på - se stycket innan om dessa.

Då återstår att pumparna skulle haft med sig något såsom Salta Wille indikerar. Det av Salta Wille skrivna har av några ansetts som hörsägen osv men det jag nu kommer att berätta om är ingen hörsägen utan något som jag själv har upplevt och råkat ut för.

I början på 80-talet så arbetade jag på en då känd akvariegrossist som var generalagent för Eheim. Då fick jag tillgång till många nyheter som jag ofta provade hemma i min egen odlingslokal. Eheim introducerade något som de kallade kasettfilter (blev ingen suceé) och jag tog hem ett för test. Hela karet (260 liter tanganyikayngel) slogs ut på ett dygn. Inga mätbara "biologiska" gifter. Kontakt togs med Eheim och de avfärdade naturligtvis. Jag tog då hem tre filter till och test gjordes. 1) samma som första tillfället, 2) samma som första utan filtermaterial, 3) Ordentlig rengöring av plast och filtermaterial innan placering i akvariet.

Samma typ av akvarium, samma mängd och art av yngel. Resultat - 2 döda akvarium plus ett levande efter 24 timmar.

Resultatet var också så klart att Eheim accepterade det.

Jag säger inte att det var så här i detta fall som trådskrivaren frågar men jag själv rengör alltid nya plastprodukter ordentligt innan jag stoppar i dem i ett akvarium numera efter mina egna upplevelser och tester.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början på 80-talet så arbetade jag på en då känd akvariegrossist som var generalagent för Eheim. Då fick jag tillgång till många nyheter som jag ofta provade hemma i min egen odlingslokal. Eheim introducerade något som de kallade kasettfilter (blev ingen suceé) och jag tog hem ett för test. Hela karet (260 liter tanganyikayngel) slogs ut på ett dygn. Inga mätbara "biologiska" gifter. Kontakt togs med Eheim och de avfärdade naturligtvis. Jag tog då hem tre filter till och test gjordes. 1) samma som första tillfället, 2) samma som första utan filtermaterial, 3) Ordentlig rengöring av plast och filtermaterial innan placering i akvariet.

Samma typ av akvarium, samma mängd och art av yngel. Resultat - 2 döda akvarium plus ett levande efter 24 timmar.

Resultatet var också så klart att Eheim accepterade det.

Jag säger inte att det var så här i detta fall som trådskrivaren frågar men jag själv rengör alltid nya plastprodukter ordentligt innan jag stoppar i dem i ett akvarium numera efter mina egna upplevelser och tester.

MVH Lasse

Yes Lasse! Du får en stor puss av mig för att du faktiskt ger ett konkret exempel på "teknik förgiftning" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början på 80-talet så arbetade jag på en då känd akvariegrossist som var generalagent för Eheim. Då fick jag tillgång till många nyheter som jag ofta provade hemma i min egen odlingslokal. Eheim introducerade något som de kallade kasettfilter (blev ingen suceé) och jag tog hem ett för test. Hela karet (260 liter tanganyikayngel) slogs ut på ett dygn. Inga mätbara "biologiska" gifter. Kontakt togs med Eheim och de avfärdade naturligtvis. Jag tog då hem tre filter till och test gjordes. 1) samma som första tillfället, 2) samma som första utan filtermaterial, 3) Ordentlig rengöring av plast och filtermaterial innan placering i akvariet.

Samma typ av akvarium, samma mängd och art av yngel. Resultat - 2 döda akvarium plus ett levande efter 24 timmar.

Resultatet var också så klart att Eheim accepterade det.

Jag säger inte att det var så här i detta fall som trådskrivaren frågar men jag själv rengör alltid nya plastprodukter ordentligt innan jag stoppar i dem i ett akvarium numera efter mina egna upplevelser och tester.

MVH Lasse

Underligt att Eheim inte själva upptäckte detta problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den slutade ganska bra, jag klarade hökfisken och båda clownerna. Jag var ett tag säker på att min Sinularia skulle dö och var väldigt nära att skära bort den och slänga den. Jag tänkte att när den bryts ner blir väl vattnet dåligt. Men det vidade sig att den bara bytte sitt yttre skinn och nu helt plötsligt ser den ut som tidigare. Den klarade alltså också förgiftningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...