Gå till innehåll

Vita prick!


Rekommenderade inlägg

Har fått lite problem med vita prick i mitt kar, uppkom för en dag sedan och har drabbat främst kirurgerna, har inte haft det en enda gång sedan jag startade karet för lite drygt 2år sedan, kör zeolith och värdena ligger väldigt lågt nu.

Bör man koppla in uv-c några dagar? funkar det i så fall att köra det enbart i sumpen? eller är det bara vänta ut det och mata på lite mera? för äter det gör dom, är sjukdomen dödlig?

Tacksam för alla svar.

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja starta ditt uv-c. Kolla även salthalten så den inte ökat för mycket.

Om du haft fiskarna och karet länge utan problem med prick så kan det mycket väl bero på försämrad vattenkvalité. Kanske har fiskarna växt till sig, blivit för stora och upplever stress?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse gav mig en rätt trevligt metod.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37229

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=366369&postcount=6

Kan också vara värt att fundera över. Om du sätter fiskarna i karantän, sen sätter in UV-t i karet, så borde du ha stora chanser att minska parasittrycket, både i karet och sen blir det att de parasiter som fiskarna nu inkuberar, de får du inte tillbaka till karet.

(Om du har problem att fånga kirurgerna, så, jag fann att en 2-håvsteknik var bra. Man "jagar" dem med en håv, samtidigt som man håller den andra håven stilla, men redo att fiska. Fiskarna verkar så korkade att de bara fokuserar på den håv som rör sig, och simmar ganska omgående rakt in i den andra håven. Eller simmar framför håven så man lägg kan stänga in dem mot glaset i akvariet. Tycker det minmerade risken för att knäcka massa koraller också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja vattenkvalitèn tror jag inte på, däremot tillsatte jag en leucosternon för nån vecka sedan, kan det vara den som är boven? tycker inte fiskarna är stressade alls, dom är som dom alltid varit, pricken försvinner inte av sig självt?

Ja, det är den som är boven. Antingen hade han prick med sig eller så har alla blivit stressade pga den nya fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är den som är boven. Antingen hade han prick med sig eller så har alla blivit stressade pga den nya fisken.

ok, försvinner pricken av sig själv eller ska jag dra igång uv i några dagar ialla fall? räcker det och bara köra uv på natten eller ska man köra 24/7?!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då var uv-c installerat, kör med 25w uv-c vilket borde räcka. Kör med 1000l/h pump till det och fick köra det i returfacket i sumpen för annars blev det konstigt med nivån i returfacket (durson hann inte riktigt med och jag vill inte justera om det för blir bara massa strul och få till det igen sen då)

några andra tips? kan tyvärr inte köra uv direkt i karet pga slangar och har inget bra ställe att sätta uv vet att det är det optimala men hoppas detta hjälper nu, räcker det att köra uv på kväll/natt eller vad tycker ni?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

leucosternon är enligt min personliga erfarenhet extra känslig för vita prick.

I mitt kar har jag 2 st 40 watts UV inkopplat, ett av filtren har jag igång endast när jag släpper i ny fisk.

Jag har ytterligare 2 st seriekopplade 25 watts UV i reserv, som jag snabbt kan koppla in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte prova med en putsar fisk? Jag har haft prick på mina fiskar och dom stod i kö för att bli putsade kul beteende. Blev helt bra på två dagar.

OBS putsarfisk/Putsräka är inte något som hjälper mot ich, fiskarna går dit och blir "kliade" men de tar inte bort något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick det av en nyinköpt fisk för några år sedan vilket resulterade i att alla fiskar dog! Det hjälpte inte med UVC eftersom det bara dödar de som finns i frisimmande stadium och då gäller det att ha rejält tryck i den... Alltså kraftig pump... En metod som jag sedan dess kör med som standard en eller ett par gånger per vecka, det är att ha en glasburk med krossad vitlök, ca 5-10 klyftor och vatten stående i kylen... Sen tar jag fryst artemia i en äggkopp där jag häller på marinaden som sedan får stå en timme innan jag matar alla fiskar med! Det jag upptäckt är att inte bara gillar alla fiskar detta utan de håller sig även friska. en annan bra effekt är att nyinköpta matvägrare sällan kan moststå denna mix.... Sedan jag började köra med det, så har jag inga problem med fiskar oavsett om det är kesjare, kirurger eller fjärilar....

Så prova det och se om det hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick det av en nyinköpt fisk för några år sedan vilket resulterade i att alla fiskar dog! Det hjälpte inte med UVC eftersom det bara dödar de som finns i frisimmande stadium och då gäller det att ha rejält tryck i den... Alltså kraftig pump... En metod som jag sedan dess kör med som standard en eller ett par gånger per vecka, det är att ha en glasburk med krossad vitlök, ca 5-10 klyftor och vatten stående i kylen... Sen tar jag fryst artemia i en äggkopp där jag häller på marinaden som sedan får stå en timme innan jag matar alla fiskar med! Det jag upptäckt är att inte bara gillar alla fiskar detta utan de håller sig även friska. en annan bra effekt är att nyinköpta matvägrare sällan kan moststå denna mix.... Sedan jag började köra med det, så har jag inga problem med fiskar oavsett om det är kesjare, kirurger eller fjärilar....

Så prova det och se om det hjälper!

Vitlök hjälper att buffra immunförsvaret men är tyvärr inget bot på en redan infekterad fisk (inte i så små mängder man pratar om).

Och för högt värde ger motsatt effekt i ett Uv, går vattnet igenom för fort dödas inte parasiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...