Gå till innehåll

Hålla Ca, Mg, Kh=Salt eller Saft?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca.

Vissa för att höja, andra för att "behålla".

Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent?

Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat.

Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också.

Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man ;)

Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men fler följdfrågor kommer.

Vad tycker ni? Skall man vara försiktig eller köra med det som ger bäst mätbara resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju samma ämnen. En skopa pulver rakt ner i sumpen eller ner i en flaska med vatten som du sedan häller i är ju ingen skillnad. Ska du dosera små mängder varje dag så är det klart enklare att ha det löst i vatten och dosera x ml/dygn än att försöka peta ner 2 gram av ett pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca.

Vissa för att höja, andra för att "behålla".

Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent?

Jag förstår inte helt vad du menar med preparat men om det rör sin om färdiga kommersiella flaskor med fascinerande namn så kan jag tänka mig att en produkt ämnad för att bibehålla ett visst värde är klart mer utspädd än en produkt ämnad för att höja samma värde. Men i princip är det ingen mystik i produkterna, det är främst kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumbikarbonat i dem. Lite variationer kan säkert förekomma t ex en viss andel magnesiumsulfat i magnesiumprodukten.

Sen är det naturligt så att en lösning innehåller en massa mer vatten är de rena salterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är nog det jag menar. Det finns många namn, och när en butik tex. säger att denna används bara när du skall höja värdet, sedan går du tillbaka till den dyra flaskan, då börjar man undra vad som händer.

Annars kan jag ju köra på med det preparatet som fungerar bäst och inte oroa mig att finns något "speciellt" i de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...