Gå till innehåll

Vitlöksmetoden


libben

Rekommenderade inlägg

Ja, jag vet att informationen finns ALL OVER the forum.

Men det verkar inte finnas någon tråd som heter något med vitlöksmetoden, vitlök eller marinera maten med vitlök!

Skulle vara bra att samla all information på ett ställe rörande vitlöken.

Eftersom mitt uvc lagt av och min veliferum fick påhälsning av prick så påbörjade jag vitlöksmetoden.

Jag tog en glasburk som rymmer runt 1½ liter vatten, skalade i princip 1½ vitlök, och skårade upp alla klyftor lite fint utan att hacka dem i bitar.

Droppa allt i burken och fyllde på med vatten. Slänger 2-3 kuber fryst mat i en skål varje dag där jag fyller på med vitlöksvatten så kuberna täcks.

Prickproblemet har blivit avsevärt mindre under veckan som har gått.

Det jag funderar lite på nu är, hur länge håller sig vitlöksvattnet i kylen? Den är ju fortfarande fylld med vitlöksklyftor i botten. Funderar på att sila bort klyftorna och frysa in vattnet i plastpåsar så man kan göra vitlöksvatten/kuber som man slänger ned i skålen med maten samtidigt.

Hur gör ni? Och vilken metod använder ni? Pressar ni färsk vitlök varje gång. Eller kör ni något liknande som jag beskrev ovan med att köra vitlök i burken i flera dagar?

Skulle vara skoj om flera som kör vitlöksmetoden kunde säga sina metoder och tankar runt det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa svär att vitlök funkar, andra är tveksamma. Sist jag kollade fanns det inga "vetenskapliga" belägg för att vitlök skulle ha någon positiv effekt i de mängder folk brukar dosera. Såvitt jag förstod måste man dumpa in vitlöken kilovis för att det ska verka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar väl om att förebygga snarare än att behandla när man talar om vitlök. Alltså att man bygger upp fiskarnas immunförsvar så de bättre kan stå emot angrepp.

En del fiskfoder innehåller vitlök enligt innehållsförteckningen, så det är säkert inget skadligt iaf, så kör på som du gör om du ser förbättringar.

Angående att frysa in vitlöksvatten så har jag inga kommentarer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...