Gå till innehåll

Hur vet man om LS är "levande" ?


Martin_P

Rekommenderade inlägg

Köpte LS från Korallfisken, visst jag är nybörjare, men läst lite

Stenen var väldigt lätt gämfört med storleken på stenen, vilket är bra enligt guiden på första sidan o vad folk har skrivit på forumet.

Jag har även "inkörd" sten från ett annat akvarie.

Det jag undrar är om man kan se om stenen är "levande", Den gamla stenen jag har finns det massor med rörmaskar o liknande på, iget på den nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"levande" syftar väl mest på bakteriefloran på och inne i stenen. Resten (diverse kräftdjur, macroalger, rörmaskar, svampar etc.) bör betraktas som bonus.

Så har den sköts på ett rätt sätt (vilket man förväntar att en återförsäljare gör) så bör din sten vara "levande" även om den inte har några synliga djur på. Fast om du väntar ett par dagar så kanske upptäcker du nya invånare som du eventuellt fick med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"levande" syftar väl mest på bakteriefloran på och inne i stenen. Resten (diverse kräftdjur, macroalger, rörmaskar, svampar etc.) bör betraktas som bonus.

Så har den sköts på ett rätt sätt (vilket man förväntar att en återförsäljare gör) så bör din sten vara "levande" även om den inte har några synliga djur på. Fast om du väntar ett par dagar så kanske upptäcker du nya invånare som du eventuellt fick med stenen.

haft de i nu i en vecka lite drygt.

Stenarna va packade i de frigolitkartonger som de va levererade från bali, inte upppackade, jag fick packa upp det själv o plocka de stenar jag själv ville ha. Lindade i tidningspapper, var rätt fuktigt även när jag tog hem dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur länge de har varit på vägen. Men vad jag vet så brukar de vara rätt färska och det är just dessa sändningar som man brukar få en del levande saker med stenen, allt från små kräftdjur till även större djur så som mantis räka, sjöstjärnor och andra kul. Men även om de saknar synliga djur så är de säkert "levande". Det är bara att ha tålamod. Det kan dröja upp till ett par veckor eller längre innan du upptäcker saker och ting. Fast det är lite av förtjusningen av det hela...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur länge de har varit på vägen. Men vad jag vet så brukar de vara rätt färska och det är just dessa sändningar som man brukar få en del levande saker med stenen, allt från små kräftdjur till även större djur så som mantis räka, sjöstjärnor och andra kul. Men även om de saknar synliga djur så är de säkert "levande". Det är bara att ha tålamod. Det kan dröja upp till ett par veckor eller längre innan du upptäcker saker och ting. Fast det är lite av förtjusningen av det hela...

Jepp det fanns lite roligt på stenen, en korall. som jag har postar en fråga i "lägre djur" forumet innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...