Gå till innehåll

LED funderingar!


djzimon

Rekommenderade inlägg

:?:LED funderingar!

Har gått ett tag i LED tankar och skulle vilja ha rekomendationer på led armaturer till vårt kar. Måtten är 100x60x50cm! Vet att triton har rätt prisvärda maxspec leds. Men vilken modell skall man ha till ett kar med våra mått! Gärna dom med led kan svara på fördelar/nackdelar. Kanske 2st stycken mindre led ramper? Men svårt att veta vad en led motsvarar mot 2x150mh tex. För idag trivs acroporor,monti tex. Vill gärna ha mussla nåndag :)

Ska tillägga att vi har 2x39w blårör samt blå/lila rör glomat armatur som också kommer användas!

TIPS GÄRNA SÅ SNART SOM MÖJLIGT!

Har i dags läget 2x150mh som ska säljas pga LED störningar i hjärnan.

mVh. Simon & Annika

Har gått ett tag i LED tankar och skulle vilja ha rekomendationer på led armaturer till vårt kar. Måtten är 100x60x50cm! Vet att triton har rätt prisvärda maxspec leds. Men vilken modell skall man ha till ett kar med våra mått! Gärna dom med led kan svara på fördelar/nackdelar. Kanske 2st stycken mindre led ramper? Men svårt att veta vad en led motsvarar mot 2x150mh tex. För idag trivs acroporor,monti tex. Vill gärna ha mussla nåndag :)

Ska tillägga att vi har 2x39w blårör samt blå/lila rör glomat armatur som också kommer användas!

TIPS GÄRNA SÅ SNART SOM MÖJLIGT!

Har i dags läget 2x150mh som ska säljas pga LED störningar i hjärnan.

mVh. Simon & Annika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att du behöver minst två Maxspect 160W armaturer. Jag har en till mitt kar på 60x60x50 och har just beställt en till p.g.a. dålig ljusspridning i hörnen. LED:en ger en väldigt mycket mer centrerad ljusbild, inte i närheten av en MH enligt min erfarenhet. Rakt under armaturen är det kanonljust men det mörknar snabbt i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att du behöver minst två Maxspect 160W armaturer. Jag har en till mitt kar på 60x60x50 och har just beställt en till p.g.a. dålig ljusspridning i hörnen. LED:en ger en väldigt mycket mer centrerad ljusbild, inte i närheten av en MH enligt min erfarenhet. Rakt under armaturen är det kanonljust men det mörknar snabbt i kanterna.

Tjo!

Okej d far iväg i penga väg då. Har lite läst att d är bra under dem men att få d åt sidorna är en annan sak. Hade hoppats på 2st mindre, billigare eftersom vi redan har 80w t5 rör men att man skulle välja CREE. Har du fått korallerna att växa bra under LED? Eller är d den samma som tex Mh /T5. En möjlighet är ju KEY:N från andra sidan jorden men eller Wiepro eller va den nu heter.. Har förstått att d med Maxspect är nöjda.

tack för svar:) !

Mvh Simon & Annika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längden på 100 cm gör att en större maxspect funkar kanon 80cm lång ramp på 170/230w

Höjden på 55 gör att det räcker med den klenare , gissar vattennivån är lägre.

Bredden strular till det lite är min åsikt. Svårt o täcka hela den breda ytan. Speciellt om du bygger revet upp på bakrutan.

Hoppas du blir lite klokare.

Har själv två 160w cree. Och sett en 170w cree över ett deltec kar, funkade perfekt, dock om jag har rätt så är deltec'et något mindre på både höjd o bredd.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linserna är till för att trycka ihop ljuset mer så mindre yta blir belyst, men betydligt mer ljuse på den ytan.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gäller att placera korallerna rätt då så dom hamnar i rampljuset :D.

Hmm låter lite tråkit. hade lite funderingar på en 230Wcree med lens kit till L120*B60brett*H50. Men det kanske blir lite dåligt då på bredden med spridningen och 2st blir alldeles för dyrt. Iof hade jag tänkt ha 2 pelare i mitten bara så man ska kunna skrapa rutorna runt om.

Det är ju grymt lyse i max-specten annars. vattnet blir ju kristallklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min Maxspect 160W vad gäller ljusmängd direkt under armaturen och korallerna verkar gilla det! Problemet är som sagt att det inte räcker med en för att lysa upp alla delar av mitt kar och jag har ännu inte fått hem min andra ramp. Hittills har jag därför fått höja upp armaturen för att ändå utöka ljusspridningen lite. Resultatet är lite för klent ljus. Med två armaturer tror jag det kommer bli kanon!

KEY:n var jag också inne på ett tag men valde ändå Maxspecten i slutänden. Jag blev lite misstänksam när jag inte kunde hitta mer än någon enstaka faktiska användare via Google.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min Maxspect 160W vad gäller ljusmängd direkt under armaturen och korallerna verkar gilla det! Problemet är som sagt att det inte räcker med en för att lysa upp alla delar av mitt kar och jag har ännu inte fått hem min andra ramp. Hittills har jag därför fått höja upp armaturen för att ändå utöka ljusspridningen lite. Resultatet är lite för klent ljus. Med två armaturer tror jag det kommer bli kanon!

KEY:n var jag också inne på ett tag men valde ändå Maxspecten i slutänden. Jag blev lite misstänksam när jag inte kunde hitta mer än någon enstaka faktiska användare via Google.

Om det är cree varianten du väntar på så lär du bli nöjd. Har två själv över 60*60 65högt med 62 högt med vatten , acros växer på botten även om den inte står direkt under rampen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge känna det som ni ligger lite i ett mellanläge.

Hade man byggt upp ett rev i mitten längsmed karet så funkar säkert vilketsom av 170/230 varav 230an är ur min mening roligast.

Ska du bygga revet mot bakrutan så kan man flytta rampen bakåt givetvis men då tappar du en del ljuse i framkant , sidorna ser jag inga problem alls.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge känna det som ni ligger lite i ett mellanläge.

Hade man byggt upp ett rev i mitten längsmed karet så funkar säkert vilketsom av 170/230 varav 230an är ur min mening roligast.

Ska du bygga revet mot bakrutan så kan man flytta rampen bakåt givetvis men då tappar du en del ljuse i framkant , sidorna ser jag inga problem alls.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för alla svar kul när folk vill hjälpa till.

Har diskuterat med tjejen ikväll och vi har ju byggt revet i mitten så det borde ju bli bra med en 170w. Både för plånboken och karet! Allt funkar nu med Aqua up lampor 150mhx2 samt t5 39wx2, men när man fastnat för teknik och vill testa så blir det nog LED maxspect 170w . Gonatt och tack igen för informationen.

Mvh Simon & Annika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd dina två 39 wattare i bakkanten av akvariet. LED är suveränt men med en kombination med T5:or så man får lite mer av det breda, indirekta ljuset vilket är suveränt. På mitt Percula 120 kör jag just nu med 2*150 watt MH, 2*54 watt T5:or och 13 LED spottar riktade snett mot bakkant i karet. (total wattstyrka på LED:n är 49 watt).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har 2*250 mh + 2blå t8 + 6 blå vita aquaray led ramper!till mitt 200*80b*60d när mh slocknar så lyser det bra av dom !det är bara ström adaptern som e dålig ! har haft lite problem me dom !! bor du i sthlm kolla bromma zoo dom har aquaray på nåra burkar

Hur länge har du kört dina aquaray?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry simpe att jag lånar din tråd lite men inte fan kan ju du köpa LED utan att jag gör det :P

Tänkte höra om någon har testat/synpunkter på den här power LED bar för 900kr...

Har nu en 70w aqua up mh i mitten av karet...sen 2st 39w T5 bakom & framför den...tänkte om man skulle byta ut 70wmh mot dendär power led bar på 40watt eller verkar det blåst? :)

mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...