Gå till innehåll

Elos E-lite


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag blir inte riktigt klok på PAR-värden från Elos E-lite LED, tacksam för all hjälp och alla synpunkter.

Kort inledning. PAR står för Photosyntetically Available Radiation och brukar mätas i PPFD, som i sin tur står för Photosyntetic Photon Flux Density. Mätenheten är micromoles/m2/sec. Då mäter man alltså hur många fotoner som är tillgängliga för fotosyntesen inom våglängden 400 - 700 nm. Mer om detta kan läsas här: http://reefkeeping.com/issues/2006-03/sj/index.php

Nu till E-liten.

Tillverkaren Elos har släppt uppgifter om PAR för E-lite Original med 3 blåa leds (det finns också en Marine version med 6 blåa leds). Par värden finns här:

http://reefbuilders.com/2008/09/27/elos-e-lite-led-par-numbers-come-out/

Såvitt framgår av grafen ligger E-lites högsta PAR/PPFD-värde kring 120-130 micromoles/m2/sec.

Detta jämförde jag sedan med PPFD-värden hos en 400 w metalhalogenlampa Coralvue Reeflux 10000 K i denna länk: http://www.advancedaquarist.com/issues/may2005/feature.html

Av länken framgår att Coralvues 400-wattare metalhalogen producerar ca 100 - 170 micromoles/m2/sec, allt beroende på balasten, en hel del av uppmätta värden ligger någonstans kring 130.

Är det verkligen rimligt att en sådan liten ledlampa som E-lite på drygt 50 watt kan ha nästan likvärdig PPFD som en 400 watt MH??

post-2642-1446892107524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elosen är mätt på 20cm avstånd. Kommer jag i håg rätt mätte jag 500 -600 på samma avstånd (eller kanske 30cm) från en 250w MH. Fast då var det under vattenytan. Skulle tro att Sanjay Yoshis mätning för en hel kvadratmeter. Gå tillbaka några nummer av AA så hittar du säkert mätmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

120 PAR med lysrör räcker i stort sett till för alla koraller som klarar sig ner till 10 - 15 meter djup i naturen om jag skall göra en mycket grov generalisering. Den räcker inte till för grenväxande SPS:er som de flesta Acropora. Grön Seriatopora caliendrum bör växa medan t.ex rosa S. hystrix bör stå still men överleva. Det gäller som sagt för mina erfarenheter med lysrör. Det kan som tidigare sagt vara annorlunda med lysdiodljuset. Vanligt är att PAR- talet sjunker med ungefär 20% när man passerar vattenytan. RSM har också klent ljus trots wattalet. Jag har mätt och glömt värdet. Men rosa hystrix har jag sett växa litet i RSM med originalljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan intyga att rosa hystrix och grön caliendrum kan växa i ett RSM med standardljus. Tyvärr råkade jag ut för något som gjorde att båda dog på mindre än två dygn, samtidigt som alla andra koraller var oförändrade (har fortfarande inte förstått varför). Har senare återinskaffat caliendrumen.

Kan även intyga att minst 3 sorters Acropora (bl.a. millepora), Pocillopora damicornis, Stylophora pistillata och flakväxande Montipora kan växa i ett RSM med standardlyse.

4e457b26-e470-71c8.jpg4e457b26-e490-2c99.jpg4e457b26-e4b4-4269.jpg4e457b26-e50d-c154.jpg

De flesta sitter väldigt högt upp, har testat två långt ner (undre halvan) och det är Montiporan som växer där den sitter och det är en Acropora som tvärstannat. Acroporan sitter visserligen långt ut på sidan, halvt i skugga och i direktkontakt med en grön stjärnpolyp och lever fortfarande efter flera månader. Och ja, jag flera av just den sorten så jag lät den hamna där lite på prov för att testa gränserna.

4e457b26-e3ee-ef37.jpg

Edit: Alla är köpta som fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fyller på OT.. Jag har också fått SPS-er, typ acroporor och hysterixer att växa i båder RSM och Aquatic Nature Evolution hotell, dock växer de väldigt långsamt, och det verkar precis som att de blir känsligare. Hysterixen blev väldigt känslig för Kh-svängningar, och acropororna, 3 överlevde en dog, av någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nämligen sugen på ett Elos Mini. Jag tyckte aldrig att RSM:et gav mig riktigt det jag önskade mig. Särskilt designmässigt! Hur tror du belysningen i ett Elos står sig jämfört med ett RSM? Vilken är bäst?

Och...är det något månljus till Eloset? Vad jag förstått så är det inte det?

Jag hade ett RSM tidigare, när de först kom till Sverige (2-3-4 år sedan?). Skummaren var skit, pumparna vibrerade och var mkt svaga, ljuset likaså. Acroporer växte inte hos mig alls när de stod på bottnet. Monti caps växte dock hyfsat men med rätt mörka fäger (även de på bottnet i karet).

Nu har jag ett Elos Mini.

Belysningen på den är vad ska man säga - ljusstyrkan för det mänskliga ögat är otroligt bländande, med ren vit färg - alltså inget för den som är "blåsjuk" och vill ha massa blåljus. Designen är hittills oöverträffad. MEN! - lampan blir riktigt varm, det går inte att hålla handen på den. Gissar kanske 60-65 grader varmt, känns så i alla fall. Undrar hur länge dioderna klarar sig med den tempen... Hur som helst, om du önskar ha lite blåare ljus har Elos löst detta med en add-on, se det där U-et i rostfritt på bild och länk: http://reefbuilders.com/2010/05/13/espot-led-addon-elos-elites/ Priset för detta är dock ca 300 USD (för totalt 6 st leds, LOL)

Innan du köper Elos Mini måste du också veta att det låter från ytavrinningen, och inte lite heller. Det är konstant spolljud som på toan. Jag får se om och hur man kan mixtra med det så att det försvinner.

Dessutom är det svårt att helt eliminera mikrobubblor från sumpen in i visningskaret.

post-2642-14468921096509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett väldigt bra sätt att få tyst ytavrinning, det är att ha två rör för genomföring med olika höjd. Sedan tar man det första och lägsta röret, och stryper det med en kran.. man stryper det så pass att vattennivån stiger 2-4 cm ovanför det kortare röret. Men inte så mycket att det börjar rinna i det högre röret.

Gör man på detta sätt så blir det garanterat tyst, sen ifall man får skit i det första röret, så får man en ljudlig signal från det andra röret att någonting har ändrats.

Jag vet inte om alla känner till denna tekniken, jag missade den, det tog mig ett bra tag innan jag fattade det.

Tyvärr så har jag sett att bla deltec brukar bara ha en genomföring i sina kar, så där är det mer riskfyllt att strypa det enda utsuget man har. Elos - har du en eller 2 Patrik?

Jag kör själv på denna teknik jag beskrivit, har ett fraggkar med dubbel genomföring. den låter ingenting, mitt akvarium låter typ 35-36 dBA.. och det är främst 1 eller 2 pumpar som brummar lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter - japp, tror att det var BeanAnimal som kom på det här med 3 rör för att få det helt tyst. Elos har dock bara ett rör, finns ingen plats för mera. En kille på nano-reef.com har dock satt in en slang inne i Elosets enda rör för att få typ 2 rör i 1. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man kanske köpa det utan belysning och hitta något liknande, fast då med månljus att sätta där?

Japp, man kan köpa utan belysning. Anledningen till att jag skaffade med originalarmaturen Elos E-lite Marine var enbart designen, plus att jag planerar att köra mindre underhållskrävande koraller (hehe, who am I kidding...)

För att få det helt tyst kan man tydligen göra som norrmannen har gjort här: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1743903&page=3 - han sa att karet blev helt tyst efter det och hans mikrobubblor försvann.

Mikrobubblorna ska även ha försvunnit med den nya sumpen enligt Elosusa gubben på det forumet.

Nu så, nu har jag gjort som norrmannen, fast naturligtvis bättre. :) Det räckte med en liten bit (typ 10-15 cm) svart siliconslang 5 mm som jag förde ner i ytavrinningsröret och kilade fast andra änden i ytavrinningsgallret. Precis som för norrmannen blev det helt tyst fast min variant är också helt osynlig och utan att behöva ta bort originalgallret.

Är det bara ytavrinningen som låter? Skummaren, streamer och så? Tysta?

Ytavrinningsljudet löses alltså med enklast möjligast ingrepp till en kostnad på typ 20 spänn.

Skummaren låter från luftinsuget, i övrigt hörs inte med stängt skåp. Jag fick dock sätta in en Maxi-Jet 1200 med en nålhljulsimpeller istället för originalpumpen eftersom den inte ville starta (startade ibland, och ibland inte). Elos har nog snålat in lite på pumpar känns det som.

Streamers - ja, det ingår ju inga streamers, utan man få själv köpa typ en Tunze 6025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillräckligt med ljus till en Bubbletip Anemon och två clowner? :)

Hahah, precis! icon10.gif *skämtar bara* Skulle inte tro det.

Perfekt! Så du skulle säga att karet är nästintill tyst nu? Om man jämför med ett RSM? :)

Japp, det enda som hörs pyttepyttelite är som sagt skummarens luftinsug (trots hemmagjord ljuddämpare tillverkad av en tom vitaminburk).

Hur fungerar det egentligen med sump? Vattnet sugs ned i sumpen. Åker en runda där nere och sprutas sen upp i karet igen. I vilken fart då? Hur många liter/h. Antar att det är för klent utan man måste använda sig av en streamer?

Desto mindre man måste stoppa i karet desto gladare är jag. :)

Japp, sumpen fungerar precis som du beskriver.

Svårt att veta systemets verkliga vattenomsättning karet - sumpen. Returpumpen kan ställas in i olika lägen, nu står den på 1250 l/h, men med lufthöjd och rörböjar skulle jag vara glad om man har ett flöde på högst 400 l/h. Elos returpump ser nämligen inte mycket ut för världen - tänk dig storleken av en MaxiJet 1200.

Jag är också helt med på din linje att hålla utrustningen till ett minimum i visningsdelen, särskilt i ett Elos Mini som har lite utrymme att börja med. Kör man med sand kan man kanske klara sig utan en streamer, men jag som kör barebottom ser små sandkorn och partiklar som ramlar av levande stenen och lägger sig på bottnet. Därför finns ett behov av en streamer just för mig del: jag vill virvla upp partiklarna så att de åker ner till sumpen och kan skummas ut eller filtreras bort med en filtersocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, jag tror du skämtade om BTA:n så jag skämtade tillbaka, hehe. Utan någon facit i hand så tror jag inte att ljuset räcker.

Tyvärr ingen doserpump, och ingen inplanerad. Jag tror jag orkar köra Balling manuellt - bara pytsa i någon tesked av det ena och det andra i veckan.

Förresten - sumpen har ett fack för vattenpåfyllning, men någon osmolator ingår inte. Så man få räkna med att behöva köpa t ex den här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är ingen expert på anemoner, har bara läst att de är rätt så ljuskrävande och kan klara sig i upp till ett halvår med dålig belysning men att det sedan kan gå utför. Fast om det verkar funka för folk så kanske det funkar. :)

Doserpumpar kan jag nog inte svara på alls, har aldrig haft någon sådan. Mat kan man säkert också dosera, så länge maten inte blir dålig av att ligga i vatten i rumstemperatur i flera dagar. Jag tror jag sett någon köra med att placera en liten matbehållare i en liten vinkylare bredvid karet.

Kolla gärna den här tråden vad gäller kontinuerlig matdosering i Minin och sök gärna upp hela hans tråd om karet.

Elos osmolator kan jag inte heller så mycket om, har alltid kört med Tunzes variant. Säkert lika bra kan jag tänka mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...