Gå till innehåll

Rsm 130 låter för j------


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hallå!

nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning!

invånare som följde med:

*en litem eremit

*två clowner

*en tomatclown

*en blå och gul fisk?

*två svart och vitrandiga?

*en snäcka

Men glädjen blev inte långvarig!

efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta!

SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!!

tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm??

kylfläktarna låter också fan.

snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra!

vart fins reservdelar att köpa??

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började med saltvatten kollade jag också på RSM men valde att köpa ett begagnat 170 L istället. Det jag läste om RSM (kolla RSM-avdelningen här på SG) var risken för att de skulle låta för mycket. Men det verkar finnas lösningar på det!

Min nuvarande skummare på mitt kar låter också mycket när jag har den på så jag har vanligen dörren stängd till det rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började med saltvatten kollade jag också på RSM men valde att köpa ett begagnat 170 L istället. Det jag läste om RSM (kolla RSM-avdelningen här på SG) var risken för att de skulle låta för mycket. Men det verkar finnas lösningar på det!

Min nuvarande skummare på mitt kar låter också mycket när jag har den på så jag har vanligen dörren stängd till det rummet.

okay tack för svar!

detta är mitt första saltvattens akvarium! ska kummaren gå dygnet runt eller hur gör man?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay tack för svar!

detta är mitt första saltvattens akvarium! ska kummaren gå dygnet runt eller hur gör man?

Mvh

Ja det är bäst om den kan gå 24/7.

Till RSM finns ju andra skummare du kan installera som låter mindre.

Söker du runt bland andra RSM-trådar kommer du hitta hur mkt som helst om vilka knep man kan ta till för att tysta ner åbäket.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang ljuset så har jag ju tipsat dig om en lösning på detta Fredrik, det är bara att göra rätt val i frågan. :)

Då försvinner fläktarna och du har skummaren kvar.

Om jag inte minns fel så är det en Tunze-skummare modell 9002 som ska passa som handen i handsken och dessutom skumma bättre med en mycket lägre ljudvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang ljuset så har jag ju tipsat dig om en lösning på detta Fredrik, det är bara att göra rätt val i frågan. :)

Då försvinner fläktarna och du har skummaren kvar.

Om jag inte minns fel så är det en Tunze-skummare modell 9002 som ska passa som handen i handsken och dessutom skumma bättre med en mycket lägre ljudvolym.

Jepp, jag har en Tunze 9002, fungerar kanon.

Har även bytt fläktarna i huven. Nu låter det bara i någon minut när ljuset tänds.

Det enda jag hör från karet är fläktarna i princip. Låter som en bilig stationär dator typ :-)

Returpumparna kan börja låta en del o de rör vid varandra eller ligger mot glaset. En klicka silikon på sidorna kan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, jag har en Tunze 9002, fungerar kanon.

Har även bytt fläktarna i huven. Nu låter det bara i någon minut när ljuset tänds.

Det enda jag hör från karet är fläktarna i princip. Låter som en bilig stationär dator typ :-)

Returpumparna kan börja låta en del o de rör vid varandra eller ligger mot glaset. En klicka silikon på sidorna kan hjälpa.

Tack allihopa!

har just beställt en ny Tunze 9002 en extra cirkulationspump "Wawer 2000" från drakfisken.se åkte till Tricom och införskaffade 2st ny 50mm tysta fläktar "fractal design" samt införskaffade ett nytt powerhead då ett av de andra också lät illa! passade på att köpa ett lite större på 700l/h "aqua Clear" beställde även 4kg levande sten!så nu ska jag fixa lite å se hur det blir!

och japp belysningen kommer sen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...