Gå till innehåll

nitrat,nitrit,salthalt mmmmmm


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej!

nu kommer jag med frågor igen!

vill passa på att tacka alla jättetrevliga och hjälpasamma människor på detta forum! mycket trevlig atmosfär här!!

jo!

nu är mitt ny införskaffade RSM130 igång!! tycker jag fick till det fint!

bifogar några bilder om nån är intresserad! tar gärna emot tips och tyckande!!

köpte avkvariet begagnat med invånare så jag fraktade med ca70L av det gamla vattnet samt levande stenen, den gammla sanden slängde jag och ersatte med en ny påse levande sand! blandar 340g salt till 9l vatten och har en salthalt på 1,0225 det är väl ok? alla invånare klarade resan fint och ser ut att må bra! i akvariet bor:

*2st clowner

*1st tomatclown

*4st vit och svartrandiga fiskar

*1st blå och gul fisk

*1st liten eremit

*samt några skivanemoner

vill gärna ha info om vad de randiga fiskarna och den blå gula fisken heter!

även vad heter skivanemonerna??

har bytt det ena powerhead mot ett nytt lite kraftigare samt beställt en ny skummare "tunze 9002" tror jag den hette samt en till cirkluations pump,bytte även ut fläktarna i locket för dessa lät som ett tröskverk!

skummaren som sitter i nu låter så extremt högt att det är omöjligt att ha den igång hela tiden utan att bli knäpp:-) har försökt med allt inget fungerar,bara att inse den tillhörande skummaren i ett RSM är rent "Smäck":-)

jag fick med ett testpaket men en massa vätskor i flaskor för att testa nitrit,nitrat,calcium mmmm vilka värden är viktigast att hålla koll på och inte minst vad ska dessa ligga på normalt/optimalt?

fins det någon enklare mätutrustning för dessa ämnen där man slipper droppa vätskor och jämföra färger på stickor osv ex digitalt??

setet jag har heter Red sea Marine Lab.

jag är väldigt intresserad av anemoner så det är nåt jag skulle villja ha fler i min burk! tips and extra utrustning jag behöver eller annat som krävs för detta!

tips på någon bra bok kanske!

har just gjort mätningar resultat nedan så gärna tips mm ang detta då jag inte hunnit lära mig riktigt vad som kan uppfattas som varnings signaler eller vad som är bra värden!

*Ammonia 0,25 (är väl inte så bra va? vad göra?)

*Nitrat 2,5

*Nitrit 0,1

*PH 8,0

*Alkalinity Normal

som sagt! gärna tips hur dessa mätningar verkar

Mvh:Fredrik

post-5613-14468921087159_thumb.jpg

post-5613-14468921087385_thumb.jpg

post-5613-14468921087594_thumb.jpg

post-5613-14468921087779_thumb.jpg

Ändrat av jetstar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*2st clowner

*1st tomatclown

*4st vit och svartrandiga fiskar

*1st blå och gul fisk

*1st liten eremit

*samt några skivanemoner

De svartvitrandiga heter Dascyllus melanurus och dom är/blir sjukt aggressiva, vi snackar arga.

Den blå gula är en Centropyge bicolor, en dvärgkjesare som de flesta kallar för bicolor och de är inte aggressiva mot andra än sin egen art, dvs dvärgkjesare.. och de kan eventuellt smaka på koraller (har dock aldrig hänt mig)

Jag skulle vilja säga att du har för mycket av samma arter.

Dina clowner tex, det kan gå bra ett tag, men när de bildar par kommer 2 av ocellarisarna att bilda ett par med den största som hona, sen kommer de slåss om reviret med de två kvarblivande, troligtvis tills stress tar kål på dom.

Sammetsclownen kommer bli ensam och om den nu inte ger dom andra stryk kommer den själv åka på stryk.

Vem vet, det kanske blir så att alla lever lyckliga tillsammans, men jag hade behållt två clowner och bicolorn, sålt / skänkt resten och skaffat lite andra fiskar.

Dessutom får du tänka på att du redan nu nått gränsen för antalet fiskar du kan ha i ett RSM.

Angående värdena så är din salthalt lite låg om du tänkt ha en del koraller.

Den bör ligga på 1.025 plusminus 0.001.

Saltvattenskemi för dummies

där står en massa nyttig information om värdena i akvariet.

Och vad som är viktigast är svårt att säga men ammoniak, nitrit, nitrat dödar djur, lågt ph och högt ph förstör också en hel del men om du läser artikeln ovan lär du förstå mera.

Hur många kilo levande sten har du i akvariet? Stenens totalvikt bör ligga på 10% av akvariets totalvolym, dvs i ditt fall bör den vara 13kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jetstar,

Jag ser på dina bilder att du kör med standard gallret till sumpdelen och att du har lockets bakre del på. Eftersom du har beställt Tunze 9002 skummaren så kommer du troligtvis få problem med att få ner den i sumpdelen.

Dom problem jag ser är att du har för hög vatten nivå i sumpdelen, och kommer få svårt att fästa skummaren på rätt höjd. Det kan gå med extra magneter som du fäster på långsidan av skummaren och har en magnet på baksidan av akvariet, dock så måste du nog ta av det rundade locket bak på själva huven.

Ett annat sätt är att du sänker vatten nivån i sumpdelen litegrann, men då måste du ändra gallret som reglerar vattenflödet till sumpdelen. Det finns diverse olika lösningar du kan göra, med varierande svårighetsgrad och kostnad, men du kanske ska börja fundera på hur du vill lösa det redan nu innan skummaren kommer.

Jag kör ett RSM130 där jag har bytt ut allt - senast belysningen till LED - och i min tråd som borde vara länkad i min signatur kan du se hur just jag löste Tunze9002 skummare + RSM130 problemet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

nu kommer jag med frågor igen!

vill passa på att tacka alla jättetrevliga och hjälpasamma människor på detta forum! mycket trevlig atmosfär här!!

jo!

nu är mitt ny införskaffade RSM130 igång!! tycker jag fick till det fint!

bifogar några bilder om nån är intresserad! tar gärna emot tips och tyckande!!

köpte avkvariet begagnat med invånare så jag fraktade med ca70L av det gamla vattnet samt levande stenen, den gammla sanden slängde jag och ersatte med en ny påse levande sand! blandar 340g salt till 9l vatten och har en salthalt på 1,0225 det är väl ok? alla invånare klarade resan fint och ser ut att må bra! i akvariet bor:

*2st clowner

*1st tomatclown

*4st vit och svartrandiga fiskar

*1st blå och gul fisk

*1st liten eremit

*samt några skivanemoner

vill gärna ha info om vad de randiga fiskarna och den blå gula fisken heter!

även vad heter skivanemonerna??

har bytt det ena powerhead mot ett nytt lite kraftigare samt beställt en ny skummare "tunze 9002" tror jag den hette samt en till cirkluations pump,bytte även ut fläktarna i locket för dessa lät som ett tröskverk!

skummaren som sitter i nu låter så extremt högt att det är omöjligt att ha den igång hela tiden utan att bli knäpp:-) har försökt med allt inget fungerar,bara att inse den tillhörande skummaren i ett RSM är rent "Smäck":-)

jag fick med ett testpaket men en massa vätskor i flaskor för att testa nitrit,nitrat,calcium mmmm vilka värden är viktigast att hålla koll på och inte minst vad ska dessa ligga på normalt/optimalt?

fins det någon enklare mätutrustning för dessa ämnen där man slipper droppa vätskor och jämföra färger på stickor osv ex digitalt??

setet jag har heter Red sea Marine Lab.

jag är väldigt intresserad av anemoner så det är nåt jag skulle villja ha fler i min burk! tips and extra utrustning jag behöver eller annat som krävs för detta!

tips på någon bra bok kanske!

Mvh:Fredrik

....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De svartvitrandiga heter Dascyllus melanurus och dom är/blir sjukt aggressiva, vi snackar arga.

Den blå gula är en Centropyge bicolor, en dvärgkjesare som de flesta kallar för bicolor och de är inte aggressiva mot andra än sin egen art, dvs dvärgkjesare.. och de kan eventuellt smaka på koraller (har dock aldrig hänt mig)

Jag skulle vilja säga att du har för mycket av samma arter.

Dina clowner tex, det kan gå bra ett tag, men när de bildar par kommer 2 av ocellarisarna att bilda ett par med den största som hona, sen kommer de slåss om reviret med de två kvarblivande, troligtvis tills stress tar kål på dom.

Sammetsclownen kommer bli ensam och om den nu inte ger dom andra stryk kommer den själv åka på stryk.

Vem vet, det kanske blir så att alla lever lyckliga tillsammans, men jag hade behållt två clowner och bicolorn, sålt / skänkt resten och skaffat lite andra fiskar.

Dessutom får du tänka på att du redan nu nått gränsen för antalet fiskar du kan ha i ett RSM.

Angående värdena så är din salthalt lite låg om du tänkt ha en del koraller.

Den bör ligga på 1.025 plusminus 0.001.

Saltvattenskemi för dummies

där står en massa nyttig information om värdena i akvariet.

Och vad som är viktigast är svårt att säga men ammoniak, nitrit, nitrat dödar djur, lågt ph och högt ph förstör också en hel del men om du läser artikeln ovan lär du förstå mera.

Hur många kilo levande sten har du i akvariet? Stenens totalvikt bör ligga på 10% av akvariets totalvolym, dvs i ditt fall bör den vara 13kg.

Tackar för ditt utförliga svar!

dock så har jag inte märkt någon agressivitet ännu hos de randiga! sen har jag bara två clowner så det bör väl inte vara några problem?sammetsclownen håller sig för sig själv!

jag vet att det kanske är lite många av de randiga men som sagt de följde med akvariet så får väl se om zoo kanske vill byta mot något!

jag har bara 12 kilo sten men har beställt 5kilo till som kommer på tisdag!

jättebra med länken till saltvatten för dummies! TACK!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller anemoner så bör du läsa på noga innan du skaffar någon. Men det finns flera som har lyckats bra att ha såna i ett RSM. Det finns nån artikel här på forumet tror jag, annars börd åxå googla runt lite åxå... Det blir lite mer att tänka på.

Det finns en jättebra bok av Daniel Knop som man ibland kan finna på bilblioteket om den är slut hos din handlare. Saltvattensakvaristik för nybörjare (eller nåt liknande) heter den. Plöj gärna igenom saltvattenskemi för dummies ett par gånger åxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=197

Det är bara att plöja igenom alla artiklar, du kommer säkert få en del svar där.

Sen angående anemoner så är det inte ett djur man ska köpa för att det är coolt att ha dem med clownfiskar. Clowner tar mer än gärna andra koraller som substitut som är mindre benägna att vandra omkring och sätta sig i pumpar som kan förgifta hela karet för dig.

Läs i denna forumsdelen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=79

Där hittar du en hel del matnyttig information om just anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=197

Det är bara att plöja igenom alla artiklar, du kommer säkert få en del svar där.

Sen angående anemoner så är det inte ett djur man ska köpa för att det är coolt att ha dem med clownfiskar. Clowner tar mer än gärna andra koraller som substitut som är mindre benägna att vandra omkring och sätta sig i pumpar som kan förgifta hela karet för dig.

Läs i denna forumsdelen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=79

Där hittar du en hel del matnyttig information om just anemoner.

Tackar!

tycker inte det är speciellt "coolt" däremot faschineras jag av dom och kommer att skaffa mig .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att beroende på vad för typ av anemon du skaffar kan det begränsa vilka andra djur du kan ha i karet, samt begränsa utrymme för övriga koraller och eftersom den vandrar, dvs flyttar sig från en plats till en annan utan hänsyn till vart du tycker den ska vara, så kan den skapa en hel del problem, för att inte nämna om den får för sig att begå självmord eller på annat sätt dö så kan den ta med sig resten av... ja... allt i karet till "andra sidan" (reningsverket?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att beroende på vad för typ av anemon du skaffar kan det begränsa vilka andra djur du kan ha i karet, samt begränsa utrymme för övriga koraller och eftersom den vandrar, dvs flyttar sig från en plats till en annan utan hänsyn till vart du tycker den ska vara, så kan den skapa en hel del problem, för att inte nämna om den får för sig att begå självmord eller på annat sätt dö så kan den ta med sig resten av... ja... allt i karet till "andra sidan" (reningsverket?)

jo jag har läst ganska mycket nu om dessa men jag håller på att starta en till burk så det ska inte vara några problem, för övrigt så torde ju samma kriterier gälla ang anemoner oavsätt om man är van saltvattens akvarist eller nybörjare och någonstans måste man ju börja! det är intresset som avgör!

Mvh:Frerdik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma kriterier men många nybörjar skaffar en anemon utan att veta vad de ger sig in på, därför tänkte jag att jag skriver en liten sammanfattning av vad som eventuellt skulle kunna hända om man införskaffar sig en anemon utan att vara påläst. Men har du alla intentioner på att läsa på och tänka efter så go for it. Men tänk också på vilka fiskar du tänkt ha i anemonkaret så de inte blir mat det första (eller sista) som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma kriterier men många nybörjar skaffar en anemon utan att veta vad de ger sig in på, därför tänkte jag att jag skriver en liten sammanfattning av vad som eventuellt skulle kunna hända om man införskaffar sig en anemon utan att vara påläst. Men har du alla intentioner på att läsa på och tänka efter så go for it. Men tänk också på vilka fiskar du tänkt ha i anemonkaret så de inte blir mat det första (eller sista) som händer.

jo jag har förstått att det är både en och två saker att tänka på!

tackar för dina tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...