Gå till innehåll

Start 17 lit


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej på er

Jag är total nybörjare på saltvatten men har funderat på det länge. Har dock inte haft plats för ytterligare ett kar. Just nu har jag 4 st kar igång hemma.

1 260 lit Malawiciklider

1 54 lit yngelkar till Malawi samt Endlers guppy

1 30 lit svartvatten med Merah och räkor

1 17 lit som för tillfället bara inhyser en liten ancistrus som ska få flytta över till yngelkaret.

Sååå med andra ord blir mitt lilla 17 liters kar tomt....

Kan man göra något trevligt nano-saltvatten?? Kan ni ge mig tips och råd på hur jag kommer igång och vad jag kan ha i osv. Kan jag använda den belysning och pump som är i nu? Tyvärr står det inget märke eller annat på något men jag lägger in en bild och hoppas det hjälper. Det är min dotter som haft detta karet så därav sanden och prydnaden (inte riktigt min stil annars...)

post-5639-14468921091985_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att köra saltvatten på 17 liter, bara man anpassar allting efter volymen...Och sköter sina vattenbyten!!!

Pumpen och belysningen är svårt att säga nånting om när man inte vet nånting om dem, man behöver kanske 4-600l/h i cirkulation i karet så det är ju att kolla upp vad den har för pumpeffekt, sen kan man inte veta om axeln i den rostar innan man testat den, annars finns det ju relativt billiga och bra pumpar, t.ex. maxi jet som funkar utmärkt i saltvatten, men jag har kört diverse sötvattenspumpar i mina kar också utan problem...

Belysningen, beror på vad den har för färgtemperatur och ljusstyrka, är det anpassat för sötvatten är den antagligen lite för varm i sin färg och djuren i karet kommer inte till rätta, men kan ju funka i nödfall :)

Det man ska tänka på i ett såpass litet kar är att det egentligen bara kan fungera som ett räk-kar, med några räkor, snäckor och koraller. Det som är roligt i saltvatten är att det finns så många roliga ryggradslösa djur så att inte ha fisk i är inte nån större förlust tycker jag.

Du har Stig med Oceanakvarium i Gemla som är en duktig akvarist med butik som kan hjälpa dig med mycket. Som också är aktiv här på SG.

Men de första sakerna att tänka på är Salt, Levande sten, kanske 2-3kg som man har i i några veckor först, när nitriten försvunnit kan man introducera de första djuren, nån mjukkorall, några snäckor och kanske nån räka eller eremit. Det är enkelt och kul med saltvatten, så jag hoppas du vågar dig på att testa. Var bara beredd på att du kommer vilja omvandla de större till saltvatten sen med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket!! Jag gör så att jag tömmer karet och tar med allt ner till Stig så får han kolla vad jag kan använda och vad som behöver skaffas nytt osv.

Helt perfekt att hans butik ligger så nära mig!!! Det är man inte van vid... :-)

Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...