Gå till innehåll

Alger överallt!! Hjälp!! eller??


jetstar

Rekommenderade inlägg

Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills!

lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !!

tog värden nyss!

Nitrat 0

Nitrit 0

PH 8,4

Alk normal 1,7-2,8

Ammonia 0,25

salt 1,023

temp 27,5 grader

dessa värden är väl ok??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett alk test

har redan djur i. köpte akvariet beg så hade inte mycket val! dock så tog jag med 75l vatten från säljaren!

tog du med säljarens sand? isf har du nog väckt till massa skit som legat i sanden, är nog därför algerna kommit fram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lita inte på amoniummätningen helt. Det verkar som alla RSM ägare får 0,25 i ammonium :) Se till att karet luftas bra bara och mata mycket sparsamnt. Kiselalger kommer bara - det behöver inte vara från något speciellt ställe eller av någon speciell orsak. det kommer att gå över eftern någon/några veckor. skaffa några djur som bearbetar sanden bara. Om det nu är kiselalger - troligtvis är det så men det är bara att vänta och se vart det tar vägen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lita inte på amoniummätningen helt. Det verkar som alla RSM ägare får 0,25 i ammonium :) Se till att karet luftas bra bara och mata mycket sparsamnt. Kiselalger kommer bara - det behöver inte vara från något speciellt ställe eller av någon speciell orsak. det kommer att gå över eftern någon/några veckor. skaffa några djur som bearbetar sanden bara. Om det nu är kiselalger - troligtvis är det så men det är bara att vänta och se vart det tar vägen.

MVH Lasse

Tackar! ja jag luftar nu så vi får se hur det artar sig!

har du tips på bra sandvändare??

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...