Gå till innehåll

Undersøkelse av levetid på marine fisker i fangenskap


Agathos

Rekommenderade inlägg

noen helt ukjente mennesker her på forumet

Visst en del av oss är inga giganter inom detta område, men våra åsikter kan ändock vara värdefulla (här visar du en otroligt nedlåtande attityd).

Men två av de mest aktiva är just giganter Lasse och Fohrman (hoppas ni ursäktar att jag använder så stora ord) inom vårat intresse område, med en mycket stor kunskaps/erfarenhets bank.

og ble derfor aktiv på MOFIB

Slutligen blir jag bekymrad över att du är aktiv i MOFIB, jag uppfattade att du inte hade några kopplingar dit. Du säger att du är här som oberoende, jag tror att det är svårt att bortse från sina övertygelser.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Slutligen blir jag bekymrad över att du är aktiv i MOFIB, jag uppfattade att du inte hade några kopplingar dit. Du säger att du är här som oberoende, jag tror att det är svårt att bortse från sina övertygelser.

Jeg synes oppdrett av fisk er spennende og utfordrende, og MOFIB er (var?) en fantastisk kilde for hjelp til dét. Derfor begynte jeg å lese MOFIB. Og 'true to character' så begynte jeg å revidere en del "breeding overviews" for forskjellige fisker fordi jeg syntes informasjonen var alt for lite tilgjengelig og denne interessen og viljen til å hjelpe (som også var motivasjon for undersøkelsen her) førte til at jeg ble spurt om jeg ville være skandinavisk oversetter, hviket jeg takket ja til. Deretter svelgte kardinalen eggene gjentatte ganger og det ble så mye støy på MOFIB, slik at jeg sluttet å lese det forumet. Sist jeg postet på MOFIB var juli 2010 (!) ;). Men så snart jeg er i gang med et nytt oppdretssprosjekt vil jeg nok søke tilbake dit for å få hjelp.

Igjen, denne undersøkelsen er bare laget fordi jeg mener hobbyen har godt av litt empiri på mortalitet, særlig for uerfarne som skal kjøpe nye fisker. Jeg har fremdeles ingen skjult agenda og har gjort mye for å overbevise dere om at alle eventuelle resultater presenteres slik at de ikke kan misbrukes. Hva mer kan jeg gjøre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igjen, denne undersøkelsen er bare laget fordi jeg mener hobbyen har godt av litt empiri på mortalitet, særlig for uerfarne som skal kjøpe nye fisker. Jeg har fremdeles ingen skjult agenda og har gjort mye for å overbevise dere om at alle eventuelle resultater presenteres slik at de ikke kan misbrukes. Hva mer kan jeg gjøre?

Svårighets graden på de olika fiskarterna finns ju reda i de flesta böcker och förhoppningsvis i artbeskrivningar på olika forum (forumens artregister är jag inte så inläst på, eftersom jag föredrar böcker). Menar du att det inte är tillförlitliga uppgifter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

But it still takes two to tango ;).

Exakt, men det nog är ingen som vill dansa med Dig i denna fråga. Jag tycker det är kanon att du snickrat ihop en liten motor för webbundersökningar, det är kanon att Du är välutbildad och VD på ett Bioteknikföretag, det är ännu mer kanon att Du har hög arbetskapacitet, men jag tror Du lägger din energi/&kapacitet på fel undersökning.

Precis som DSB säger, det finns redan massor av liknande information diverse fackböcker.

Om du däremot ägnade tiden till forskning om exempelvis Biopellets i revakvarium, Ja då tror tror jag många med mig skulle bli väldigt glada och både fylla i svar samt mycket intresserat ta del av dina slutsatser. Och det skulle bli en helt annan "dans"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårighets graden på de olika fiskarterna finns ju reda i de flesta böcker och förhoppningsvis i artbeskrivningar på olika forum (forumens artregister är jag inte så inläst på, eftersom jag föredrar böcker). Menar du att det inte är tillförlitliga uppgifter ?

Det jeg har sett av beskrivelse av forskjellige arters vanskelighetsnivå har stort sett vært veldig grovt og uten referanse til hvordan disse dataene har fremkommet.

Jeg tenkte derfor at jeg skulle forsøke å samle empiri på dødelighet med målsetning å kunne presentere mer detaljerte og nøyaktige beskrivelser av forskjellige arters vanskelighetsnivå som jeg kunne poste på forumene slik at alle hadde enkel tilgang til dem.

Nå må det jo også presiseres at man skal være veldig forsiktig med å tolke distribusjonskurvene over mortalitet som en direkte konsekvens av variasjoner i artenes "hardiness", det er andre kompliserende faktorer som kommer inn. Men alikevel vil undersøkelen fortelle hva andre personer har av personlige erfaringer med denne arten sammenlignet med andre arter; og det tror jeg vil være til stor hjelp for andre som skal kjøpe fisk, og jeg vet det vil være til hjelp for meg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, men det nog är ingen som vill dansa med Dig i denna fråga. Jag tycker det är kanon att du snickrat ihop en liten motor för webbundersökningar, det är kanon att Du är välutbildad och VD på ett Bioteknikföretag, det är ännu mer kanon att Du har hög arbetskapacitet, men jag tror Du lägger din energi/&kapacitet på fel undersökning.

Precis som DSB säger, det finns redan massor av liknande information diverse fackböcker.

Om du däremot ägnade tiden till forskning om exempelvis Biopellets i revakvarium, Ja då tror tror jag många med mig skulle bli väldigt glada och både fylla i svar samt mycket intresserat ta del av dina slutsatser. Och det skulle bli en helt annan "dans"

Vel, det er jo slik at folk som poster som oftest er dem som er negative. Bak denne diskusjonen skjuler det seg faktisk en god del mennesker som synes undersøkelsen er interessant og som deltar i den.

Så får jeg heller bare fortsette å kjempe for å overbevise kritikerne om at undersøkelsen vil gi verdifulle data som kan være en guideline når man skal vurdere nye fiskekjøp, og at jeg skal presentere dataene slik at de ikke kan misbrukes av dem med ambisjoner om å begrense den fantastiske hobbyen vår. Men jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skal nå frem med dette budskapet...

Og angående biopellets; jeg har allerede skrevet en del om hvordan biopellets virker og hvilken biokjemisk effekt det har på saltvannsakvarier i diverse dokumenter på saltvannsforum.no. Men akkurat nå var det altså mortalitet som jeg ble giret på og derfor kom jeg til dere for hjelp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt det framkommer oftas inte hur man fått fram de data som lätt till en viss arts svårighetsgrad,. Men det betyder väl inte att de är felaktiga ?

Edit: Men eftersom vi är argumenterar med dig hur viktigt det är att statistiska undersökningar verkligen visar korrekta data, så har du en poäng här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Og angående biopellets; jeg har allerede skrevet en del om hvordan biopellets virker og hvilken biokjemisk effekt det har på saltvannsakvarier i diverse dokumenter på saltvannsforum.no. Men akkurat nå var det altså mortalitet som jeg ble giret på og derfor kom jeg til dere for hjelp.

Det var intressant, skulle du inte kunna lägga dessa artiklar här också ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt det framkommer oftas inte hur man fått fram de data som lätt till en viss arts svårighetsgrad,. Men det betyder väl inte att de är felaktiga ?

Nei, det gjør det ikke, men det betyr at det kan være rom for forbedringer.

Det er mye anecdotal evidence når det gjelder vanskelighetsgrad, altså personlige erfaringer, og det er dét man får når man spør på forumene og det er ofte dét jeg tror ligger til grunn for den informasjon man finner på websider og i bøker. Det jeg tenkte å lage var empirical evidence som er bedre da det baserer seg på erfaringen til mange personer. Helst tusenvis av representative personer slik at man ender opp med statistisk nyttige data. Slik empiri finnes tydeligvis ikke (!) og dette synes jeg er et irriterende hull i vår kunnskap. Jeg personlig vil synes det er mye mer nyttig å se en distribusjonskurve for når en fisk har dødd hos hundrevis av andre akvarister, enn å lese at liveaquaria.com gir den "care level = easy".

I tillegg vil jo også denne undersøkelsen fortelle noe om hva den maksimale levetiden man kan forvente for hver fiskeart. Dette er også kunnskap som ikke er godt nok tilgjengelig i dag, fordi ingen har tatt seg bryet med å samle den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var intressant, skulle du inte kunna lägga dessa artiklar här också ?

Førsteinnskytelsen sier, nei, jeg orker ikke å utsette meg selv for mer kritikk av folk som trekker mine motivasjoner og agenda i tvil. Dersom jeg beskriver at én metode har et bedre vitenskaplig grunnlag enn de andre vil jo folk automatisk hevde jeg er kjøpt og betalt av produsenten av førstnevnte ;).

Men jo, jeg kan godt starte en ny tråd her på forumet der jeg ber om hjelp til å kvalitetsikre noen dokumenter jeg jobber med. Men dette vil skkert ta noen dager, jeg er midt oppe i en travel søknadsperiode. Disse dokumentene er ikke helt ferdige ennå, og ikke sikkert at siste versjon er lagt ut på nettet, men dere kan allerede nå lese dem her dersom det er av interesse:

Oppsummering av metoder: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17424

Saltvannsbiokjemi for dummies (sticky på saltvannsforum.no): http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17260

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nei, det gjør det ikke, men det betyr at det kan være rom for forbedringer.

Visst, allt går att förbättra.

Det er mye anecdotal evidence når det gjelder vanskelighetsgrad, altså personlige erfaringer, og det er dét man får når man spør på forumene og det er ofte dét jeg tror ligger til grunn for den informasjon man finner på websider og i bøker..

Ja personliga erfarenheter, kan knappast betraktas som vetenskapliga resultat. Det är så många faktorer som påverkar hur bra vi lyckas med våra fiskar tex erfarenhet, teknik, hur akvariets sköts, vilken form fiskarna är när de når mitt akvarium osv.

En annan källa till informationen är väl också handlarna, tex de arter som har dålig överlevnad kommer väl kunden oftas tillbaks och klagar över mm.

Edit: Men jag tycker dock att svårighetsgraden oftas är riktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Førsteinnskytelsen sier, nei, jeg orker ikke å utsette meg selv for mer kritikk av folk som trekker mine motivasjoner og agenda i tvil. Dersom jeg beskriver at én metode har et bedre vitenskaplig grunnlag enn de andre vil jo folk automatisk hevde jeg er kjøpt og betalt av produsenten av førstnevnte ;).

Men jo, jeg kan godt starte en ny tråd her på forumet der jeg ber om hjelp til å kvalitetsikre noen dokumenter jeg jobber med. Men dette vil skkert ta noen dager, jeg er midt oppe i en travel søknadsperiode. Disse dokumentene er ikke helt ferdige ennå, og ikke sikkert at siste versjon er lagt ut på nettet, men dere kan allerede nå lese dem her dersom det er av interesse:

Oppsummering av metoder: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17424

Saltvannsbiokjemi for dummies (sticky på saltvannsforum.no): http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17260

Ok, tack för länkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tillegg vil jo også denne undersøkelsen fortelle noe om hva den maksimale levetiden man kan forvente for hver fiskeart. Dette er også kunnskap som ikke er godt nok tilgjengelig i dag, fordi ingen har tatt seg bryet med å samle den.
Så, eftersom folk skiter i att samla data om max livslängd, och du stör dig på det, så därför gör du så att din egen undersökning per design inte samlar in dessa data? Hur fan tänker du egentligen? Det här är ju värre än de "roliga" historier som cirkulerar om norrmän.

De data du samlar kommer ALLTID kunna användas för att påvisa en (felaktigt) hög dödlighet hos akvariefiskar, eftersom du inte tar hänsyn till total livslängd i fångenskap, utan bara den i en och samma balja. Det gör att oavsett om det är avsiktligt eller ej, så KOMMER någon att hänvisa till dina data och säga "Titta, det är djurplågeri. Genomsnittslivslängden i akvarier för den här fisken är 5 år. Våra experter säger att fisken kan bli minst 30 år gammal. Det här måste förbjudas." Det skrämmande är att jag med flera har försökt förklara det här för dig, flera gånger. Och du, med en dåres envishet säger "Så går det inte att använda mina data, eftersom jag inte samlar in dem på det viset." Det betyder inte ett skit, eftersom den som dessa data kommer presenteras för på det viset inte har kännedom om hur du samlade in dina data. Det är ju inte som om den som presenterar dina data för dem kommer informera om det, de har ju en annan agenda. I det här fallet, förbjuda import av viltfångat, och kräva lokalt odlad fisk som enda alternativ. MOFIB's agenda med andra ord. Och du bara råkar vara moderator/översättare där. Det enda positiva med det här är att vi åtminstone är förvarnade, så när det dyker upp här vet vi vad det är för skadade data, och kan försöka bekämpa dem istället för att stå handfallna, och överraskade.

Bara ett privat intresse... Ledsen, det tror jag vad jag vill om.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du har ca 18 månaders erfarenhet av saltvatten. Det vore intressant och veta om du har hållt på med sötvattenakvarium också och hur länge.

Vad gäller mig själv har jag bara 7 års erfarenhet av saltvatten, men 40 års erfarenhet av sötvattenshobbyn. Jag tror att denna erfarenhet inom sötvattensvärlden har underlättat avsevärt min förståelse av den något mer komplexa saltvattenshobbyn och således också påverkat vilka mortalitets tal jag har med min fiskbesättning.

Under dessa 40 åren har jag läst all litteratur angående saltvatten som jag kommit över, men jag har inte börjat med saltvattensakvarium på allvar förräns för 7 år sedan.

För några tiotals år sedan så upplevde jag att vi som var intresserade av saltvattenshobbyn sågs som några miljöbovar som inte var riktigt rumsrena. Idag tycker jag att detta problem har minskat avsevärt och det är kanske därför som vi reagerar så krafigt på din undersökning (vi är lite känsliga) för vi vill inte hamna på ruta ett igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, eftersom folk skiter i att samla data om max livslängd, och du stör dig på det, så därför gör du så att din egen undersökning per design inte samlar in dessa data?

Hva i alle dager snakker du om? Min undersøkelse samler inn data for når fisk dør og ut fra disse dataene får man en oversikt over den lengste levetiden som er rapport for forskjellige fiskearter etter at de har blitt introdusert til et nytt akavarium.

Hur fan tänker du egentligen? Det här är ju värre än de "roliga" historier som cirkulerar om norrmän.

Fantastisk.

De data du samlar kommer ALLTID kunna användas för att påvisa en (felaktigt) hög dödlighet hos akvariefiskar, eftersom du inte tar hänsyn till total livslängd i fångenskap, utan bara den i en och samma balja. Det gör att oavsett om det är avsiktligt eller ej, så KOMMER någon att hänvisa till dina data och säga "Titta, det är djurplågeri. Genomsnittslivslängden i akvarier för den här fisken är 5 år. Våra experter säger att fisken kan bli minst 30 år gammal. Det här måste förbjudas."

Du har ikke forstått undersøkelsen. Se på kurven presentert tidligere i denne tråden. Det er ikke mulig å si noe om gjennomsnittlig levetid for hver enkelt art. Det eneste man kan si noe om er når én art har høyere eller lavere dødelighet enn en annen art, relativt sett, og hva som er maksimal rapportere levetid for hver enkelt art.

Så din argumentasjon er helt feil.

Det skrämmande är att jag med flera har försökt förklara det här för dig, flera gånger. Och du, med en dåres envishet säger "Så går det inte att använda mina data, eftersom jag inte samlar in dem på det viset."

Nei, det har jeg aldri sagt. Det jeg har sagt er at slik jeg presenterer dataene kan de ikke misbrukes på den måten du hevder. Men det er jo tydelig at du ikke forstår kurven.

Det betyder inte ett skit, eftersom den som dessa data kommer presenteras för på det viset inte har kännedom om hur du samlade in dina data. Det är ju inte som om den som presenterar dina data för dem kommer informera om det, de har ju en annan agenda.

Spiller ingen rolle så lenge dataene ikke sier noe om gjennomsnittlig levetid, eller absolutt mortalitet på noen tidspunkt. Og det gjør kurven altså ikke.

I det här fallet, förbjuda import av viltfångat, och kräva lokalt odlad fisk som enda alternativ. MOFIB's agenda med andra ord. Och du bara råkar vara moderator/översättare där.

Wow.

Det enda positiva med det här är att vi åtminstone är förvarnade, så när det dyker upp här vet vi vad det är för skadade data, och kan försöka bekämpa dem istället för att stå handfallna, och överraskade.

Jeg har allerede presentert noen preliminære resultater fra undersøkelsen (den kurven du så tydelig ikke forstår). Ingen har kritisert aspekter med den eller forklart hvordan den kurven kan misbrukes, til tross for at jeg gjentatte ganger har bedt om det. Dersom du hadde brukt halvparten av tiden du kaster bort på å være indignert og paranoid på å faktisk forsøke å forstå kurven hadde du forhåpentligvis innsett at den ikke representerer noen fare for hobbyen vår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du har ca 18 månaders erfarenhet av saltvatten. det vore intressant och veta om du har hållt på med sötvattenakvarium också och hur länge.

Nei, jeg har ingen erfaring fra sötvattenakvarium. Jeg var tilfeldigvis innom en dyrebutikk her i Trondheim (TAM Lade) og så det fantastiske akvariet de har på display der, og ble hektet. Diskuterte det med kona og fikk lov til å kjøpe et Red Sea Max 130. Har nå planer om å oppgradere til et 800 literskar.

Vad gäller mig själv har jag bara 7 års erfarenhet av saltvatten, men 40 års erfarenhet av sötvattenshobbyn. Jag tror att denna erfarenhet inom sötvattensvärlden har underlättat avsevärt min förståelse av den något mer komplexa saltvattenshobbyn och således också påverkat vilka mortalitets tal jag har med min fiskbesättning.

Det høres fornuftig ut.

Under dessa 40 åren har jag läst all litteratur angående saltvatten som jag kommit över, men jag har inte börjat med saltvattensakvarium på allvar förräns för 7 år sedan.

För några tiotals år sedan så upplevde jag att vi som var intresserade av saltvattenshobbyn sågs som några miljöbovar som inte var riktigt rumsrena. Idag tycker jag att detta problem har minskat avsevärt och det är kanske därför som vi reagerar så krafigt på din undersökning (vi är lite känsliga) för vi vill inte hamna på ruta ett igen.

Jeg setter pris på engasjement rundt hobbyen, jeg er selv engasjert. Jeg var ikke klar over at jeg beveget meg ut i et politisk minefelt, men jeg har gjort det jeg kan for å forsikre folk om at jeg ikke skal presentere data som vil kunne brukes til å skade hobbyen som jeg selv er så glad i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hva i alle dager snakker du om? Min undersøkelse samler inn data for når fisk dør og ut fra disse dataene får man en oversikt over den lengste levetiden som er rapport for forskjellige fiskearter etter at de har blitt introdusert til et nytt akavarium.
Och detta KOMMER rapporteras som max total livslängd, och jämföras med max livslängd under optimala förhållanden, vilket är själva problemet.
Du har ikke forstått undersøkelsen. Se på kurven presentert tidligere i denne tråden. Det er ikke mulig å si noe om gjennomsnittlig levetid for hver enkelt art. Det eneste man kan si noe om er når én art har høyere eller lavere dødelighet enn en annen art, relativt sett, og hva som er maksimal rapportere levetid for hver enkelt art.
Du har inte förstått, eller vägrar erkänna, att någon med intresse av att framställa informationen på ett negativt vis har alla möjligheter till det.
Jeg har allerede presentert noen preliminære resultater fra undersøkelsen (den kurven du så tydelig ikke forstår). Ingen har kritisert aspekter med den eller forklart hvordan den kurven kan misbrukes, til tross for at jeg gjentatte ganger har bedt om det. Dersom du hadde brukt halvparten av tiden du kaster bort på å være indignert og paranoid på å faktisk forsøke å forstå kurven hadde du forhåpentligvis innsett at den ikke representerer noen fare for hobbyen vår.
Nu är jag nästan sugen på att skicka din graf till motsvarigheten till den svenska jordbruksministern. Inser inte du att utan en klar och tydlig punkt i grafen som påvisar fortsatt levande fisk, samt total livslängd, så kommer ditt resultat alltid att överrepresentera dödligheten under de tidigare åren? Dina grafer, och data från dessa, kommer att användas, inte av statistiker, utan av PR nissar, för att stärka en synpunkt som de vill övertyga analfabeter om. (Analfabeterna är de styrande politikerna, ett folkslag som per definition har väldigt svårt för att gå och tugga tuggummi samtidigt.)
Jeg har allerede presentert noen preliminære resultater fra undersøkelsen (den kurven du så tydelig ikke forstår). Ingen har kritisert aspekter med den eller forklart hvordan den kurven kan misbrukes, til tross for at jeg gjentatte ganger har bedt om det. Dersom du hadde brukt halvparten av tiden du kaster bort på å være indignert og paranoid på å faktisk forsøke å forstå kurven hadde du forhåpentligvis innsett at den ikke representerer noen fare for hobbyen vår.
Det är möjligt att du rent av tror på dina egna argument, men du behöver vakna och se hur världen fungerar. Men jag tänker inte lägga mer tid på det här. Du får vara precis hur förvirrad som helst, när Norge får sin positivlista om ett par år, ska jag skänka dig en tanke, och gratulera till ett väl utfört arbete. MOFIB's mål är uppfyllt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och detta KOMMER rapporteras som max total livslängd, och jämföras med max livslängd under optimala förhållanden, vilket är själva problemet.

Dersom folk misoppfatter undersøkelsen til å tro at den gir informasjon om fiskearters maksimale totale livslengde, så ser jeg ikke problemet. Hva skal argumentasjonen deres være? "Vår tidligere kunnskap om maksimal levealder til fisk i fangenskap har vært gal, for ny empiri viser at de lever 25 % kortere...og derfor må vi kjempe mot saltvannsakvaristikk!" Er det slik du ser for deg argumentasjonen? ;).

Når dette er sagt vil min undersøkelse tilnærmingsvis gi svar på hva som er maksimum livslengde under optimale forhold dersom antall som svarer blir tilstrekkelig stort, for da må man anta at en av de som har respondert har hatt fisken fra den var under ett år gammel og under så ideelle forhold at den nådde sin maksimale livslengde i samme kar.

Du har inte förstått, eller vägrar erkänna, att någon med intresse av att framställa informationen på ett negativt vis har alla möjligheter till det.

Jeg har ikke forstått hvordan kurven som jeg har vist tidligere i denne diskusjonen kan misbrukes.

Nu är jag nästan sugen på att skicka din graf till motsvarigheten till den svenska jordbruksministern. Inser inte du att utan en klar och tydlig punkt i grafen som påvisar fortsatt levande fisk, samt total livslängd, så kommer ditt resultat alltid att överrepresentera dödligheten under de tidigare åren?

Nei, kurven sier ingenting om dødeligheten til enkeltarter, bare de relative forskjellene i dødelighet mellom to eller flere arter. Altså om én art utviser større relativ dødelighet i et bestemt år etter innførsel enn en annen art.

Dina grafer, och data från dessa, kommer att användas, inte av statistiker, utan av PR nissar, för att stärka en synpunkt som de vill övertyga analfabeter om. (Analfabeterna är de styrande politikerna, ett folkslag som per definition har väldigt svårt för att gå och tugga tuggummi samtidigt.)

Nei, jeg tror du er farget av det faktum at du ennå ikke har forstått hva grafen faktisk viser. Jeg tror faktisk politikere er hakket mer trent i å forstå grafer enn deg og vil forstå at grafen overhodet ikke viser det du hevder PR-nissene vil hevde. Jeg tviler også på at noen PR-nisser, eller organisasjoner som er i mot saltvannskavariehobbyen, vil gripe fatt i slike kurver fordi de forstår at den overhodet ikke sier noe som kan brukes mot hobbyen.

Det är möjligt att du rent av tror på dina egna argument, men du behöver vakna och se hur världen fungerar. Men jag tänker inte lägga mer tid på det här. Du får vara precis hur förvirrad som helst, när Norge får sin positivlista om ett par år, ska jag skänka dig en tanke, och gratulera till ett väl utfört arbete. MOFIB's mål är uppfyllt.

Dersom Norge får en slik positivliste kommer det ikke til å ha noen sammenheng med at jeg lager denne undersøkelsen. Denne undersøkelsen vil ikke ha noen effekt på politikk, fordi den ikke gir noen argumenter verken for eller mot hobbyen, men bare være et pluss for de av oss som faktisk er interessert i å vite litt om fiskene relative mortalitet og potensielle levetid før innkjøp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...