Gå till innehåll

Vad är biopellets?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Somsagt... :) Såg tråden.

Fattar det som att man måste ha skummare för detta? Det har inte jag.

Söker det ultimata biologiska filtret till min lilla burk som komplement till vattenbyten.

Finns det nitratremover som funkar lika bra som fosfatremover? Nått som absorberar och man bara byter ut mån gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men jag har ju ingen skummare. Då är det ju inte det ultimata filtret längre ju.

Nä då är det vägen till en död tank om man matar mycket och inte har en enorm koralltillväxt som kan binda upp alla kväve och fosfor som man tillför med maten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får läsa mellan raderna Mattias :) Jag rekommenderar att du köper en skummare. Själv skummar jag ut ungefär ett toalettbesök (nr 2) varje vecka. Om man vänder på det så skulle jag inte vilja stoppa tillbaka det, eller köra utan skummare.

Visst går det att köra utan men då vill jag nog påstå att det bästa alternativet är stora, högfrekventa vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Somsagt, jag har en liten burk med lite fisk och då är vattenbyten bättre än skummare. Man slipper stor bullrig utrustning samt att det finns inga bra grejer som passar i liten skala. Med täta vattenbyten slipper man även problem med att dosera Ca och andra tillsatser då detta kommer gratis med saltet..

Men, fosfatremover är ändå bra att köra med enligt mig då små mängder kan ställa till med stora problem. Funnes det nått liknande för tex Nitrat skulle jag vilja använda det oxå. Därför jag kollar upp vad som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biologiskt filter för att bli av med nitrat?

En djup sandbädd (jag skulle rekommendera en RDSB (remote deep sand bed, en DSB som inte är i huvudkaret eller i huvudcirkulationen i eventuell sump) isåfall så att den går att koppla ur vid eventuella problem), här skapar man en miljö där bakterier som andas nitrat (bryter loss syre ifrån nitratet för att andas, och avger då kvävet som löst kvävgas) växer till sig (måste vara en syrefri miljö, som den djupa sandbädden ger.

Eller ett svavelfilter där man har svavelkulor i en speciell reaktor som gör att en speciell bakterie växer till sig som skapar sulfit av svavel och omvandlar nitrater igen till kvävgas.

Andra metoder går ut på att saker binder till sig nitratet och man sen avlägsnar det, där är det ofta bakterier (kolkällemetoden där man sen skummar bort bakterierna) eller makroalger (refugium, algae-turf filter där algerna binder näringsämnena, och man sedan skördar dessa och avlägsnar näringen på det sättet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...