Claes_A Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Jag började fundera på olika design av skummarnas stigarrör. Är det någon som har en uppfattning av vad som skiljer olika designer åt funktionsmässigt?Några exempel:Variant A är ju rätt vanlig idag.Variant B var ganska vanlig på lindträskummarna förrVariant C med ett galler som skumpelaren "står" på fanns i Sanders gamla skummare med utströmmarsten. Jag tror Sander hävdade att gallret på något sätt ökade effektiviteten. Citera
Lasse Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Kan detta inte bara återspegla ett tillverkningsproblem (vad gäller konad respektive rakt stigarrör)MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 B = för att kompensera för dålig mängd luftblandning. Med hög luftproduktivitet rinner det bara över ett smalt stigarrör.C = kanske för att minska turbulensen? - typ det som tillverkarna gör med bubbelplattor? Citera
stigigemla Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Som en grundregel bör stigarröret vara i storleksordningen 1dm2 per 1000 liter luft.Mindre luft lika med kort stigarrör = känslig att ställa in.Mer luft är också lika med risk för överskummning även om röret är längre. Citera
Benighted Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Som Patrik sa så är ju konan bara för att kompensera för bristande skummningskapacitet.. Min tanke kring gallret i fall C är för att minska mängden skum som faller tillbaks när skumpelaren kollapsar, man till viss del 'avkopplar' övre delen av skumpelaren ifrån den lägre, mer instabila (skummet är inte lika "segt") delen. Citera
knabbuziak Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Bild C får mig att tänka på mellan- och tungskum som talas om i räddningstjänsten. En skummare kan ju linkas lite vid ett skumrör - man låter en vätska med nån form av "ytspänningsbrytare" flöda genom ett nät tillsammans med gas för att bilda bubblor. Om man fortsätter associera med räddningstjänsten så finns inte detta nätet på tungskum, utan då låter man istället luft blandas in med en injektorverkan utan att något nät finns med. Vitsen med nätet i fallet med släck-skum är alltså att öka effektiviteten (större mängd inblandad luft).Men frågan är om det inte blir lika effektivt utan i detta fallet då man ändå inte är intresserad av att ha luften kvar i skummarkoppen. Kanske att det är lite mer förlåtande vad gäller höjd på röret eftersom bubblorna antagligen kommer kunna lyfta skumkudden lite bättre. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.