Erika-86 Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Hej alla glada!Har funderingar på att starta ett litet saltkar i köket.Det ska vara ett hörnakvarium men jag tänkte höra med er vilket hörnakvarium som kan passa bäst.. Om det är några störra skillnader på dessa hörnakvarium mer än utseendet?! Vet nämligen inte vad som kan vara finast att bygga.Vilket hörnakvarium tror du skulle passa bäst in i detta hörn:* Ett vanligt enkelt hörnakvarium* Ett panorama-hörnakvarium* Ett hörnakvarium med välvd framrutaAkvariumet kommer att stå här:Sen har jag sett att några bygger i optiwhite glas..* Vad är skillnaden på optiwhite och vanligt?! * Är det dyrare att bygga i Optiwhite?Tjing! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Hej, Kul med fler folk runt i krokarna!.'Vanligt' glas får en grönare ton pga höga halter av järnoxid.Optiwhite är ett glas med lägre halter av järnoxid och är där med klarare och ger bättre färgåtervinning på fisk och koraller.Det menas alltså att du ser färgerna bättre enkelt förklarat .Och vilket akvarium som skulle passa bäst in så skulle jag tippa på ett med väld frontruta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 tänk bara på att välvd ruta är jäkligt jobbigt att skrapa rent. det är därför jag funderar på att sälja av mitt 350 trigon o skaffa ett vanligt 120x70x70 kar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Perfekt plats med massor med utrymme under köksbänken för sump och enkelt att mata fiskarna, bara sticka till dom något medans man lagar mat - precis som med hunden. Sop-påsen kan ni ha i hallen i stället Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Tack för snabbt svar Är optiwhite glas dyrare än "vanligt" glas?Jag funderar på om akvariumet ska vara 60 djup och 40 högt.Vad bör jag använda för utrustning och lampor i detta akvarium? Några förslag med länkar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Marko:I skåpet precis under är det ett sånt här snurrställ för kastruller Så jag vet inte om jag ska göra någon sump, eller är det ett måste med dessa mått?Sop-påsen eller fryspåsen du ser nere i hörnet (om det var den du påpekade) är till för att hålla sonen borta från att gå in i verktygskåpet haha Ragman: Tack, då kanske det är enklare att ha ett "vanligt" enkelt hörnakvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Personligen så hade jag inte vågat ha ett akvarium så pass nära kastruller och grytor, risken att man skulle slå i glaset är för stor. Iaf i vårt kök när det lagas mat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Eller så kanske jag gör så att jag bygger en sump ändå så man slipper ha all utrustning framme...Borra i hörnet av bänken och sedan dra röret/rören längst taket i skåpet och sedan in i skåpet bredvid så jag inte behöver flytta ut snurrstället för kastruller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Personligen så hade jag inte vågat ha ett akvarium så pass nära kastruller och grytor, risken att man skulle slå i glaset är för stor. Iaf i vårt kök när det lagas mat. Ahh..fast man ska väl inte flänga runt med kastrullerna utan endast plocka ut dom!? hehe Nää.. här bor det två kockar så här är vi rädda om våra kastruller... HAHAHA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Det akvariumet som får plats i det hörnet kommer ju inte att bli så jättestort, 30-40 liter kanske? I så fall anser jag sump vara onödigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 I de lugnaste kök huserar de vildaste kockar....Gjutjärns-stekpannan är väl den som far mest in och ut ur skåpet, men ibland så sätter man det ju åt sidan lite, då kan det kasa lite om man inte är nog så försiktig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Det akvariumet som får plats i det hörnet kommer ju inte att bli så jättestort, 30-40 liter kanske? I så fall anser jag sump vara onödigt.Hmm.. fast det är 85cm från vägghörnet ut till bänkhörnet..Så vi leker med tanken att jag ska göra ett panorama-hörnakvarium. Då kan jag göra ett akvarium på strax över 100 liter Från hörn ut till kant 60cmHöjden 40cmFrån hörn och fram mot framglaset 53cmFramrutans längd 64cm Kanternas längd 15cmSå här ser det ut då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
IA Sockertopp Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Va bra att du tog upp detta.Nu när jag läst svaren förstår jag att det är svårare att hålla rent och då ska jag rikta in mig på ett vanligt akvarium.Ha det bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Jag skojjade lite i mitt svar, men lite ovanligt kanske att ha akvariet på köksbänken och kanske lite för riskfyllt och opraktiskt i mitt personliga tycke. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Är du säker på att du kan ha 40 cm's höjd? Du måste kunna få plats med belysning ovanför samt komma åt att lyfta i/ur stenar, pumpar och liknande saker. Kanske har du inget bakom det oglasade dörrskåpet och kommer åt allt den vägen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 Varför jag valde just det där hörnet är för att vi inte har så mycket saker där omkring och vi är inte där och grejar så mycket på bänken..Vi har juh rätt så stort kök och med mycket arbetsyta så jag tror nog inte att akvariumet står i riskzoon..Hade varit fint med ett akvarium där tror jag.. kan ha fel?! Datorn och skrivaren står bara där tillfälligt då vi håller på att göra om i datarummet.. Måste kolla det där med höjden.. Det är 50cm från bänk till skåp men jag tror nog att det går att ta ut bottenskivan i skåpet ovanför så det går att komma ner i akvariumet den vägen, för mittenskivan som är under skåpdörren är lätt att skruva bort om det skulle behövas just för tillfället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Nej det skall inte vara någon speciell stor riskzoon i det hörnet. Men höjden kan vara bra att tänka på. Det vore ju perfekt om du kunde komma åt karet från skåpet ovan samt montera belysningen i det skåpet. Trevligt kök! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 23 januari 2011 Författare Dela Postat 23 januari 2011 hehe tackar Trevligt trots jag inte har hunnit sätta upp gardiner efter borttagning av julen Jo det ser ut som om man kan skruva bort undre skivan på hörnskåpet.. För i det skåpet är det 3 hyllor så det är juh bara att man behåller dom två övre..Men vad skulle jag ha haft för lysramp?Går juh att få den att hänga en bit ner mot akvariumet så den inte sitter ända upp i skåpet kanske..Jag skulle juh som vilja ha en t5ramp om det finns i rätt storlek.. Och kanske någon MH om det får plats... Vars hittar jag dessa ramper till bättre pris om man ska köpa nytt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 begagnat här på guiden. dom dyker upp lite då o då, både mh och t5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 Om du tittar i meny längst upp till höger så hittar de länken till alla annonsörer. Gå igenom dem så får du en uppfattning om vad som finns att välja mellan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 23 januari 2011 Dela Postat 23 januari 2011 hehe tackar Trevligt trots jag inte har hunnit sätta upp gardiner efter borttagning av julen Jo det ser ut som om man kan skruva bort undre skivan på hörnskåpet.. För i det skåpet är det 3 hyllor så det är juh bara att man behåller dom två övre..Men vad skulle jag ha haft för lysramp?Går juh att få den att hänga en bit ner mot akvariumet så den inte sitter ända upp i skåpet kanske..Jag skulle juh som vilja ha en t5ramp om det finns i rätt storlek.. Och kanske någon MH om det får plats... Vars hittar jag dessa ramper till bättre pris om man ska köpa nytt Hej,Importera från kina är alltid ett alterantiv, www.fish-street.com har bra saker för priset.Personligen tycker jag det kan vara värt att fundera lite på en led belysning då värme (i skåpet) kommer vara lite av ett problem med MH och det blir svårt att få plats med t5 rör i skåpet.Hur har du tänkt med övrig teknik? Tänk bara på att ta det lungt och tänka över hur du skall göra innan du köper in sakerna... Det verkar vara en ganska svår plats att ha ett akvariym på så du får tänka till innan du startar igång, men håller ett öga på denna.Riktigt fint kök förövrigt!Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 24 januari 2011 Författare Dela Postat 24 januari 2011 Helst av allt skulle jag vilja göra ett saltkar som är 120x50x60 (L'D'H) med sump som ska stå i ett annat rum Får se hur jag gör om jag ska starta det stora på en gång eller om det blir ett mindre som en början.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.