Gå till innehåll

Hörnakvarium


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

Har funderingar på att starta ett litet saltkar i köket.

Det ska vara ett hörnakvarium men jag tänkte höra med er vilket hörnakvarium som kan passa bäst..

Om det är några störra skillnader på dessa hörnakvarium mer än utseendet?! Vet nämligen inte vad som kan vara finast att bygga.

Vilket hörnakvarium tror du skulle passa bäst in i detta hörn:

* Ett vanligt enkelt hörnakvarium

* Ett panorama-hörnakvarium

* Ett hörnakvarium med välvd framruta

Akvariumet kommer att stå här:

kk-1.jpg

Sen har jag sett att några bygger i optiwhite glas..

* Vad är skillnaden på optiwhite och vanligt?!

* Är det dyrare att bygga i Optiwhite?

Tjing!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Kul med fler folk runt i krokarna!.

'Vanligt' glas får en grönare ton pga höga halter av järnoxid.

Optiwhite är ett glas med lägre halter av järnoxid och är där med klarare och ger bättre färgåtervinning på fisk och koraller.

Det menas alltså att du ser färgerna bättre enkelt förklarat :).

Och vilket akvarium som skulle passa bäst in så skulle jag tippa på ett med väld frontruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko:

I skåpet precis under är det ett sånt här snurrställ för kastruller :)

Så jag vet inte om jag ska göra någon sump, eller är det ett måste med dessa mått?

Sop-påsen eller fryspåsen du ser nere i hörnet (om det var den du påpekade) är till för att hålla sonen borta från att gå in i verktygskåpet ;) haha

Ragman: Tack, då kanske det är enklare att ha ett "vanligt" enkelt hörnakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kanske jag gör så att jag bygger en sump ändå så man slipper ha all utrustning framme...

Borra i hörnet av bänken och sedan dra röret/rören längst taket i skåpet och sedan in i skåpet bredvid så jag inte behöver flytta ut snurrstället för kastruller :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så hade jag inte vågat ha ett akvarium så pass nära kastruller och grytor, risken att man skulle slå i glaset är för stor. :) Iaf i vårt kök när det lagas mat. :)

Ahh..fast man ska väl inte flänga runt med kastrullerna utan endast plocka ut dom!? ;) hehe

Nää.. här bor det två kockar så här är vi rädda om våra kastruller... HAHAHA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det akvariumet som får plats i det hörnet kommer ju inte att bli så jättestort, 30-40 liter kanske? I så fall anser jag sump vara onödigt.

Hmm.. fast det är 85cm från vägghörnet ut till bänkhörnet..

Så vi leker med tanken att jag ska göra ett panorama-hörnakvarium.

Då kan jag göra ett akvarium på strax över 100 liter :)

Från hörn ut till kant 60cm

Höjden 40cm

Från hörn och fram mot framglaset 53cm

Framrutans längd 64cm

Kanternas längd 15cm

Så här ser det ut då ;)

kk1.jpg

kk2.jpg

kkmilo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag valde just det där hörnet är för att vi inte har så mycket saker där omkring och vi är inte där och grejar så mycket på bänken..

Vi har juh rätt så stort kök och med mycket arbetsyta så jag tror nog inte att akvariumet står i riskzoon..

Hade varit fint med ett akvarium där tror jag.. kan ha fel?!

Datorn och skrivaren står bara där tillfälligt då vi håller på att göra om i datarummet..

kk3.jpg

kk4.jpg

Måste kolla det där med höjden..

Det är 50cm från bänk till skåp men jag tror nog att det går att ta ut bottenskivan i skåpet ovanför så det går att komma ner i akvariumet den vägen, för mittenskivan som är under skåpdörren är lätt att skruva bort om det skulle behövas just för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tackar :)

Trevligt trots jag inte har hunnit sätta upp gardiner efter borttagning av julen ;)

Jo det ser ut som om man kan skruva bort undre skivan på hörnskåpet..

För i det skåpet är det 3 hyllor så det är juh bara att man behåller dom två övre..

Men vad skulle jag ha haft för lysramp?

Går juh att få den att hänga en bit ner mot akvariumet så den inte sitter ända upp i skåpet kanske..

Jag skulle juh som vilja ha en t5ramp om det finns i rätt storlek..

Och kanske någon MH om det får plats...

Vars hittar jag dessa ramper till bättre pris om man ska köpa nytt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tackar :)

Trevligt trots jag inte har hunnit sätta upp gardiner efter borttagning av julen ;)

Jo det ser ut som om man kan skruva bort undre skivan på hörnskåpet..

För i det skåpet är det 3 hyllor så det är juh bara att man behåller dom två övre..

Men vad skulle jag ha haft för lysramp?

Går juh att få den att hänga en bit ner mot akvariumet så den inte sitter ända upp i skåpet kanske..

Jag skulle juh som vilja ha en t5ramp om det finns i rätt storlek..

Och kanske någon MH om det får plats...

Vars hittar jag dessa ramper till bättre pris om man ska köpa nytt ;)

Hej,

Importera från kina är alltid ett alterantiv, www.fish-street.com har bra saker för priset.

Personligen tycker jag det kan vara värt att fundera lite på en led belysning då värme (i skåpet) kommer vara lite av ett problem med MH och det blir svårt att få plats med t5 rör i skåpet.

Hur har du tänkt med övrig teknik? Tänk bara på att ta det lungt och tänka över hur du skall göra innan du köper in sakerna... Det verkar vara en ganska svår plats att ha ett akvariym på så du får tänka till innan du startar igång, men håller ett öga på denna.

Riktigt fint kök förövrigt!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...