Gå till innehåll

Här är bilderna, hjälp mig gissa algen.


Mattias

Rekommenderade inlägg

Cyano. Jag hade under en vecka när det var som värst på jobbet ett totalt cyano utbrott i karet. kompakt cyanomatta på alla stenar och i sanden överallt där det var ljus. Tänkte på tisdagen att det här blir grisigt att ta hand om nästa helg.

Fredag morgon så är allt - precis allt - cyano borta. Inget har dött, skummaren hade inte ballat ur, allt var precis som om någon bara hade plockat bort cyanon..

Nu har jag en liten och stabil fläck som jag drar ut med hävert lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om det kunde bli så här oxå :) Några timmar in på natten efter att ljuset slocknat, är det i princip borta.

Är det läge att testa redslime remover, jag har en förpackning här hemma. Dock går ju skummaren bonkers av detta. Och skumningen uteblir i flera dagar pga det höga skumflödet som blir i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll på red slime remover - använd inte än. Jag var nog den förste som provade, dessutom i ett skummarlöst kar. cyanon åkte bort men jag upplevde att karet inte var ok på ca 3 månader. samma när jag i ett annat kar körde samma behandling igen. Jag vet inte vad du gjort hittills men om du inte har provat med att suga upp varje dag när det är som sämst så skulle jag prova det. Vad har du för nitrathalt?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag provade RSR så körde jag med skummare, visst de var hopplöst o ställa in men cyanon försvann och jag märkte inget negativt av de hela.

Bör dock nämna att jag provade mörklägga i förstahand och tog till kemikalien när det inte fungerade.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min cyano försvann av hård filtrering med SeaGel från Seachem. Det är en blandning av alu-baserad fosfatborttagare och Aktivt kol. Jag tillsatte dessutom BioDigest och BioOptim från Prodibio. Sög ut så mycket cyano som möjligt och bytte en hel del vatten i samband med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag hade/har ibland problem med denna algern, mycket skum alger. Som nån sa i tråden kan allting bara försvinna på en natt, men jag blir inte så nerbombad som du blev utan det har handlat om en 3 fläckar kanske i 3cm i diameter, men jag har inte haft det nu på ett tag, vet inte om det har med att karet kanske mognar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...