Mattias Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 För det är väl det man får göra utan mikroskop. Just nu ser de mer trådaktiga ut och sitter samman som ett stort täcke. Dock slemaktigt. Citera
PeterGG Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 förresten. shit vilket trevligt kar du verkar ha. (utöver cyanon då) Citera
Mattias Postat 23 januari 2011 Författare Postat 23 januari 2011 Hehe tack, just nu vill jag bara spola ner allt i muggen. Är sjukt less på kladdet !Finns en dåligt uppdaterad tråd här -> https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27012 Citera
Claes_A Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Kollade in tråden - fint kar!Cyano är ondska. Du får väl överväga total mörkläggning i tre dagar och hoppas att det inte återkommer efter det? Citera
Marko Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Cyano. Jag hade under en vecka när det var som värst på jobbet ett totalt cyano utbrott i karet. kompakt cyanomatta på alla stenar och i sanden överallt där det var ljus. Tänkte på tisdagen att det här blir grisigt att ta hand om nästa helg.Fredag morgon så är allt - precis allt - cyano borta. Inget har dött, skummaren hade inte ballat ur, allt var precis som om någon bara hade plockat bort cyanon..Nu har jag en liten och stabil fläck som jag drar ut med hävert lite då och då. Citera
Mattias Postat 23 januari 2011 Författare Postat 23 januari 2011 Tänk om det kunde bli så här oxå Några timmar in på natten efter att ljuset slocknat, är det i princip borta.Är det läge att testa redslime remover, jag har en förpackning här hemma. Dock går ju skummaren bonkers av detta. Och skumningen uteblir i flera dagar pga det höga skumflödet som blir i den. Citera
Lasse Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Håll på red slime remover - använd inte än. Jag var nog den förste som provade, dessutom i ett skummarlöst kar. cyanon åkte bort men jag upplevde att karet inte var ok på ca 3 månader. samma när jag i ett annat kar körde samma behandling igen. Jag vet inte vad du gjort hittills men om du inte har provat med att suga upp varje dag när det är som sämst så skulle jag prova det. Vad har du för nitrathalt?MVH Lasse Citera
NiXoN Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 När jag provade RSR så körde jag med skummare, visst de var hopplöst o ställa in men cyanon försvann och jag märkte inget negativt av de hela. Bör dock nämna att jag provade mörklägga i förstahand och tog till kemikalien när det inte fungerade.//NiXoN Citera
Dykaren Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Min cyano försvann av hård filtrering med SeaGel från Seachem. Det är en blandning av alu-baserad fosfatborttagare och Aktivt kol. Jag tillsatte dessutom BioDigest och BioOptim från Prodibio. Sög ut så mycket cyano som möjligt och bytte en hel del vatten i samband med det. Citera
Mattias Postat 24 januari 2011 Författare Postat 24 januari 2011 Under hur lång tid gjorde du det, och har du några kontinuerliga åtgärder ? Citera
Dykaren Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Under hur lång tid gjorde du det, och har du några kontinuerliga åtgärder ?Om frågan var till mig så höll jag nog på i 1-2 månader innan jag knäckte cyanon. I övrigt försökte jag hålla skummaren i trim och se till att ha schysst cirkulation. Citera
Edward Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Cyano som alla andra säger, Coral Snow blandat med zeobac ska tydligen fungera bra i vissa fall, sen har du även Zeozym som ska hjälpa till att bli av med cyano. Citera
Mattias Postat 24 januari 2011 Författare Postat 24 januari 2011 Jaa vette gudarna vilken metod man skall välja, antar att det bara är att välje en och köra hårt. Citera
Dykaren Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Tålamod är väldigt svårt att få tag på men funkar faktiskt för det mesta. Citera
Mattias Postat 24 januari 2011 Författare Postat 24 januari 2011 Det är inte min starka sida tyvärr, vill ha bort det nu !! Citera
Tedd Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Jag hade/har ibland problem med denna algern, mycket skum alger. Som nån sa i tråden kan allting bara försvinna på en natt, men jag blir inte så nerbombad som du blev utan det har handlat om en 3 fläckar kanske i 3cm i diameter, men jag har inte haft det nu på ett tag, vet inte om det har med att karet kanske mognar Citera
Mattias Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 Efter en kur m redslime, och mökläggning. Samt borttagandet av "mirakelpellets" är det borta, och har så varit i 3 mån. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.