Gå till innehåll

Sand Ripples - vilka förutsättningar krävs?


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Jag är väldigt intresserad av sand som estetiskt medium. I planeringen av nästa kar finns stora sandytor med i bilden och det vore riktigt läckert om man kunde skapa sk sand ripples i den. Ni vet när sanden ligger så snyggt.

Vissa hävdar att de skapas av vågor, andra hävdar att de skapas av laminära flöden.

Finns det någon här som upplevt det i sina kar eller som sett ett akvarium med det fenomenet i?

Det vore riktigt häftigt att återskapa.

Min egna tanke är att det kanske går med ett avlångt akvarium med djup sand och flöde från en hållet till det andra. En annan tanke är om man kan ha en våg i akvariet och att det kanske kan ge den effekten.

Alla svar och tankar uppskattas.

Bästa hälsningar,

Leon

http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_565/1292581846y65GB2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst en tråd om detta på 3reef tidigare, letade lite kort men hittade den inte. Minns jag rätt så var en av förutsättningarna att man hade väldigt fint sand och en eller flera wavemakers i synk (inga streamer wavemakers då de inte skapar ett jämnt flöde). Sen var detta en work in progress, det var inte helt lyckat men på väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte helt trivialt att få till fina sandvågor i ett akvarium, för det finns några olika metoder skapandet av vågorna, men ingen är lätt tillämpat i ett akvarium av normala mått.

Ett sätt är ju stående vågor, det får man ju lätt till med en wavebox tänker ni, jo men tänk på att vågorna som skapas med en wavebox har en våglängd som nästan alltid (utom i riktigt långa kar) är på karets längd, så ja, man får en våguppbyggnad, men på grund av att man ha flödesnoderna för den stående vågen är vid kanterna så kommer sanden att samlas vid denna så att man får en vågdal mitt i karet och vågtoppar längs kanterna, som ett platt U.

Lyckas man skrämma upp waveboxen så att den får dubbla noder i karet så får man en sandhög i mitten och längs kanterna. Så för att få fina vågor genom stående vågor kräver det ju en wavebox som kanske klarar av att flytta samma mängd vatten som en normal wavebox men kanske 10-30ggr snabbare, så det blir inte tyst och flödet genom pumpen blir rent fantastiskt ;) det är relativt enkelt att räkna på dessa saker om man är intresserad...

Det andra sättet är att skapa ett flöde (laminärt antar jag) över sandytan, då kommer små variationer ytan skapa små hög och lågtryck som när de blir tillräckligt starka börjar generera vågor, detta beror på att man skapar cirkulerande flöden bakom hindret som skapar ett lågtryck som drar in sanden bakom hindret.. Svårt att förklara, ska se om jag kan rita en figur till det hela ikväll.

Men här blir det igen problem med att få det bra flödet man vill ha, det bästa vore ju att ha ett akvarium där man suger ut vattnet i ena änden och och tillsätter det i andra änden. Så man får ett kontinuerligt flöde genom karet, motflöden snabbt förstör de cirkulerande flödena som krävs för att få vågorna...

Men kul grej, ska se om jag kan med lite blod svett och tårar få till vågor i sanden med hjälp av en pump och lite hjärna, i en liten låda, men det är inte lätt, det är en sak som är säker och kommer att ta tid. Det enklaste sättet att få till vågor i sanden i en mindre låda är ju att skaka den med en lagom frekvens så att vattnet skvalpar runt lite, brukar väldigt ofta ge fina vågor, men lite det lämpligaste sättet i ett akvarium, skakbord ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tankar Benighted! Kul att höra dina idéer.

Jag har funderat mycket på det där med laminära flöden skapade från en sida till den andra i akvariet. Det är ju perfekt för folk som har akvarium i väggen till exempel, eftersom man då slipper se den fula lådan med alla perforeringar i. Jag kollade lite på det när jag började tänka på filterfödande evertebrater typ svampdjur och hårstjärnor.

Teoretiskt sett borde det gå med två skivor, en som täcker varje kortsida, och en jäkla massa jämnt fördelade hål i den. Så skapar man insug i ena och utsug i andra. Svårt att förklara, lättare med en bild. Om akvariet är helt tomt blir ju detta en baggis, men med massa sten och djur blir det en annan grej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretiskt sett borde det gå med två skivor, en som täcker varje kortsida, och en jäkla massa jämnt fördelade hål i den. Så skapar man insug i ena och utsug i andra. Svårt att förklara, lättare med en bild. Om akvariet är helt tomt blir ju detta en baggis, men med massa sten och djur blir det en annan grej...

Kan så tyckas men jag har erfarenhet av en sådan uppställning i ett annat sammanhang där vi medels ett ämne i vattnet kunde se strömningarna. Det var inte lättinställt och det räckte med lite påväxt i hålen och sedan var det kört.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...