Gå till innehåll

Dosera Ca osv i litet akvarium enklast


campokatt

Rekommenderade inlägg

Tjena. Har ett litet 80l Mollyhotell. Kanske hårt belastat med koraller. Acropora, montiopora och euphyllia mm Kanske 20-25 ex i varierande storlek.

Idag använder jag mig enbart av Kalciumhydroxid för att blanda kalkvatten och häller i varje dag. Mäter nästa alldrig på vattnet men ser att korallerna växer bra.

Köra med kalkreaktor eller balling käns lite för stort för mitt lilla kar då jag endast använder mig av den inbyggda sumpen oxå.

I sånna små kar. Finns det bättre alternativ än kalkvatten egentligen? Sen kompletera med ett preparat typ: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=429

För att komma upp på rätt världen om kalkvattnet och vattenbyten inte räcker till. Kanske liknande preparat för Mg om det skulle behövas.

Funderar lite på att köpa en liten kalkmixer och ett topoff system till min burk. Detta skulle ju minimera skötseln ganska rejält för mig då en 10l dunk räcker en god vecka för mig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Bio Calcium och Bio Magnesium har jag börjat med och det har hittills funkat bra... torra pulver som man doserar med skopa...

Kalkvattnet höjer ju även PH och KH i akvariet... Måste väll vara ett bättre alternativ då eller? Och man måste ju ändå fylla på avdunstat vatten varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ähh.. Kör balling om du har så mycket i burken, dom kommer ju troligtvis bara bli större och förbruka ännu mer. Men du kan ju blanda till i 1L flaskor, sen doserar du bara med spruta varje dag om det känns lite "hard core" med doserpumpar till 80L burk.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ähh.. Kör balling om du har så mycket i burken, dom kommer ju troligtvis bara bli större och förbruka ännu mer. Men du kan ju blanda till i 1L flaskor, sen doserar du bara med spruta varje dag om det känns lite "hard core" med doserpumpar till 80L burk.

// Danne

Jag är "Hard core" vännen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Stig. Du har en poäng där. Ska börja göra det för att få lite koll. Roligare nu när jag kan använda min iPhone att föra statistik :). Kalkvatten kan man knappast överdosera så jag har enbart gått på att allt frodas i mitt kar då måste det vara ok med tillsatser.

Kan man säga på nått ungefär hur stora mängder man brukar få tillsätta av de olika vätskorna i ett ballingsystem. Detta är givetvis individuellt för akvariet men ändå.

Typ snackar vi 1l/dag eller 1dl/dag för ett normalt belastat akvarie? Antar att detta inte styrs så mycket av vattenvolymen utan mer hur mycket djur man har och kalkalgstillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta är klokt. När du sedan vet hur du ligger i kalcium, magnesium och KH så räcker ett enkelt KH-test då och då bra för att följa förändringarna i och med att du doserar kalkvatten som är balanserat för KH och kalcium.

Har du/får du större förbrukning än kalkvatten klarar av så finns ju alltid Balling. Ett alternativ är kalkvatten som grund och så toppa manuellt med kalciumklorid och natriumvätekarbonat dagligen eller någon gång i veckan. Även magnesium kan du justera manuellt med magnesiumklorid. Regelbundna vattenbyten tar hand om jonobalanserna från dessa salter (= överskottet av natriumklorid).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta är klokt. När du sedan vet hur du ligger i kalcium, magnesium och KH så räcker ett enkelt KH-test då och då bra för att följa förändringarna i och med att du doserar kalkvatten som är balanserat för KH och kalcium.

Har du/får du större förbrukning än kalkvatten klarar av så finns ju alltid Balling. Ett alternativ är kalkvatten som grund och så toppa manuellt med kalciumklorid och natriumvätekarbonat dagligen eller någon gång i veckan. Även magnesium kan du justera manuellt med magnesiumklorid. Regelbundna vattenbyten tar hand om jonobalanserna från dessa salter (= överskottet av natriumklorid).

Ja, det var lite så jag hade tänkte mig. Måste vara det enklaste, billigaste och bästa sättet i en liten burk. Tar inte så stor plats i skåpet heller med bara en stor vattendunk

Om man använder en kalkmixer och doserpump tillsammans med osmolator för att automatisera lite. Hur ofta måste man byta Calciumhydroxiden då? Brukar få hälla i ca 0.5-1Lvarje dag. Om man har 1dl hydroxid i mixern, håller sig det en vecka eller 14 dagar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var lite så jag hade tänkte mig. Måste vara det enklaste, billigaste och bästa sättet i en liten burk. Tar inte så stor plats i skåpet heller med bara en stor vattendunk

Om man använder en kalkmixer och doserpump tillsammans med osmolator för att automatisera lite. Hur ofta måste man byta Calciumhydroxiden då? Brukar få hälla i ca 0.5-1Lvarje dag. Om man har 1dl hydroxid i mixern, håller sig det en vecka eller 14 dagar??

Jag har löst doseringen av kalkvatten med en plastdunk med en liten osmolatorstyrd pump i. Beskrivning finns här. Ingen kalkreaktor krävs men det är också en lösning.

Jag fyller på två matskedar kalciumhydroxid per tio liter vatten. Mer diskussion finns i min tråd efter inlägg #205.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst doseringen av kalkvatten med en plastdunk med en liten osmolatorstyrd pump i. Beskrivning finns här. Ingen kalkreaktor krävs men det är också en lösning.

Jag fyller på två matskedar kalciumhydroxid per tio liter vatten. Mer diskussion finns i min tråd efter inlägg #205.

Ok, ja det var ju en smidig och enkel lösning..

en 10l dunk skulle ju lätt räcka i 14 dagar för mig... Kan kalkvattnet verkligen vara lika effektivt efter så lång tid?

Sen fattade jag inte det där med att lösa upp bottensatsen med ättika men det får jag läsa på om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ja det var ju en smidig och enkel lösning..

en 10l dunk skulle ju lätt räcka i 14 dagar för mig... Kan kalkvattnet verkligen vara lika effektivt efter så lång tid?

Sen fattade jag inte det där med att lösa upp bottensatsen med ättika men det får jag läsa på om :)

Tid spelar ingen roll för kalkvattnets styrka men däremot hur mycket av luftens koldioxid som får tillträde till kalkvattnet. Men har man antingen ett överskott av kalciumhydroxid på dunkens botten samt ett lock på dunken så är det OK. Lasse har en annan bra lösning och det är att tillsätta fuktiga kalciumhydroxidpellets där eventuell luft går in i dunken så att dessa pellets tar koldioxiden före den når kalkvattnets yta. Mer finns att läsa i min artikel om kalcium, magnesium och KH (sid 7 och framåt handlar om kalkvatten, inklusive ättika):

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=370566&postcount=16

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...