Gå till innehåll

Bygga sump till mitt 112 liters.


TommyM

Rekommenderade inlägg

Tänkte bygga en sump till mitt 112 liters nanorev.

Har en burk på ca 40 L 60x27x27 cm

Hur sak jag dela upp den.. vill ha plats för skummare, värmare, samt fack för att blanda vatten för vatten byte.. är det för litet??

Evt plats för en biopellets reaktor.

Vad e ett refugium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte smidigare att blanda vatten till ett sånt kar i en hink? ex en gammal salthink, tänkte på platsen i sumpen, du vill nog ha rätt stor plats i sumpen för att få plats med skummare och annan rolig teknik?! tänk på att en in sump skummare bör ha ca 20-25cm vatten, men det ordnar man ju bara med en bubbelfälla, kolla på hemmabyggen för tips och idèer.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bygga en sump till mitt 112 liters nanorev.

Har en burk på ca 40 L 60x27x27 cm

Hur sak jag dela upp den.. vill ha plats för skummare, värmare, samt fack för att blanda vatten för vatten byte.. är det för litet??

Evt plats för en biopellets reaktor.

Vad e ett refugium?

du får tänka lite vilken teknik , då menar jag exakta prylar som du kommer att använda , dvs vilken skummare osv.. sen efter det så får man en hum om hur man ska dela in "sumpen"

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnade är att om du har en med dubbla rör ner så kan du köra den med hävert=tyst.

Annars så funkar det med ett rör som många billiga och även dyrare modeller har=toalettspolning/gurgel.

Räkna dock med att boxen är väldans så stor och den kommer att ta plats i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte kör med ett större kar som sump? en 120liters kostar inte mer än 3-400kr... väldigt liten kostnad som jag inte tror du kommer ångra när / om du uppgraderar. för att inte tala om att du ökar mängden vatten i akvariet vilket ger dig större marginaler för misstag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte kör med ett större kar som sump? en 120liters kostar inte mer än 3-400kr... väldigt liten kostnad som jag inte tror du kommer ångra när / om du uppgraderar. för att inte tala om att du ökar mängden vatten i akvariet vilket ger dig större marginaler för misstag :)

Då blir ju sumpen större än visningsburken som e på 112L..

Tanken är att senare göra om detta kar evt till sump då jag skaffar större.

Nu tänkte jag bara ta en burk jag har stående och utveckla 112:an jag har nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...