Gå till innehåll

Hur mycket LS behövs?


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag det är snyggare med akvarier där det finns lite simyta för fisk. Bygg upp akvariet så det blir snyggt. Stirra dig inte blind på kg/l och hur det "ska" vara.. Den regeln du syftar på med 1kg/10l är en gammal regel som kanske gälde förr då utrustningen inte var lika bra.. Vill du belasta akvariet mer med tex fisk så krävs det kanske mer prylar i form av bättre skummare och filter av olika slag. Inte mer sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm, det avrundas nedåt hela tiden :)

Den ursprungliga formulan för den "metod" som vi idag använder,Berlinmetoden - föreskrev 25% av bruttovolymen i kg LS.

Idag är vi nere på 10% vilket det också börjar prutas på - min personliga erfarenhet är att ungefär 15% är ett bra utgångsläge för ett stabilt system så länge man inte blandar in näringbegränsande system, typ zeolit, nitratfilter, np-pellets eller annat.

Sedan kan ju det jämkas lite beroende på belastning och typ av biotop, men för det blandade revakvariet som de flesta kör, röstar jag definitivt närmare 15% än 10%!

Om man sedan väljer att blanda in död sten, så är det väl upp till var och en hur mycket tålamod man har, och hur man värderar egen tid..... kronor kontra merarbete....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm, det avrundas nedåt hela tiden :)

Den ursprungliga formulan för den "metod" som vi idag använder,Berlinmetoden - föreskrev 25% av bruttovolymen i kg LS.

Idag är vi nere på 10% vilket det också börjar prutas på - min personliga erfarenhet är att ungefär 15% är ett bra utgångsläge för ett stabilt system så länge man inte blandar in näringbegränsande system, typ zeolit, nitratfilter, np-pellets eller annat.

Sedan kan ju det jämkas lite beroende på belastning och typ av biotop, men för det blandade revakvariet som de flesta kör, röstar jag definitivt närmare 15% än 10%!

Om man sedan väljer att blanda in död sten, så är det väl upp till var och en hur mycket tålamod man har, och hur man värderar egen tid..... kronor kontra merarbete....

Hur anser du att man ska ha det med LS i t.ex. ett Zeovit-system?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...