Gå till innehåll

Saltvattens Molly


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Vet inte om någon har provat men jag är just nu i ett exprimentstadie.

Jag har köpt Black molly (Poecilia sphenops) och tänker ha dessa i ett 90 liters saltakvarium jag har haft igång en tid.

Just nu går mina 3 exemplar 2 honor och en hane i ett 28 liters kar med lite bräckt vatten.Jag droppar i 2 liter saltvatten i karet per dag tills jag kommer upp i 1.022 i salthalt och tänker därifrån föra över dom till mitt 90 liters saltkar.

Jag fick iden när jag dels såg Segelfens mollyna i akvarieleasings kar men även från klipp på youtube från en korall odlare i USE där dom kör alla sorters mollyn för att bekämpa alger.

Jag har tänkt använda dessa som algbekämpare och jag tycker dom är fina så dom blir ett fint tillskott.

Dock lite frågor kring detta.

I Singapore odlar man dessa i bräckt vatten och de är ju bräckvatten fiskar från början men är dom som finns i svensk handel svensk odlade eller kommer dom oftast från utlandet.

Klara sig mollyn en längre tid i saltvatten och kan den föröka sig där?

Jag har läst att dom flesta fiskar skadas levern vid högre salthalt en dom är vana vid.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten kommentar om salthalt, relativ densitet eller specific gravity som det heter på engelska är ett riktigt krångligt mått på salthalt. För att kunna säga säkert vad salthalten egentligen är utifrån en mätning med en hydrometer så måste man veta tre olika temperaturer, temperaturen på mätvattnet och de två temperaturer som definerar skalan som bör stå på hydrometern, på våra refraktometrar används 20°C/20°C där den övre siffran betyder att provet ska vara 20°C för att man ska slippa kompensera för temperaturen och den undre betyder att kvoten 1,022 betyder att vattenprovet har en densitet som är 1,022 gånger större än saltfritt vatten vid 20°C.

Om vi förutsätter att man syftar till samma skala som används i våra refraktometrar och att temperaturen på provet är nära 20°C alternativt att det mäts med en refraktomter med ATC så är 1,022 tekniskt sett bräckvatten. Då motsvaras nämligen 1,022 av strax under 30 PSU, vilket är gränsen mellan saltvatten och bräckvatten.

Förlåt för lite OT, men jag försöker bara få fler att överge relativ densitet som mått på salthalt, iaf de som inte mäter salthalten med hydrometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollyn, precis som guppin klara att leva minst ett lika långt liv i salt som sött. Segelfensmollyn exempelvis går långt ut i havet på de ställen den förekommer.

MVH Lasse

Lever den där under flera säsonger eller åker den fram och tillbaka? Funderar på hur bra det kan vara för dom över en längre tid, tänker på flera år. Människor kan ju klara flera år av väldigt dåliga förhållanden men det sliter helt klart på ens ålder i längden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten kommentar om salthalt, relativ densitet eller specific gravity som det heter på engelska är ett riktigt krångligt mått på salthalt. För att kunna säga säkert vad salthalten egentligen är utifrån en mätning med en hydrometer så måste man veta tre olika temperaturer, temperaturen på mätvattnet och de två temperaturer som definerar skalan som bör stå på hydrometern, på våra refraktometrar används 20°C/20°C där den övre siffran betyder att provet ska vara 20°C för att man ska slippa kompensera för temperaturen och den undre betyder att kvoten 1,022 betyder att vattenprovet har en densitet som är 1,022 gånger större än saltfritt vatten vid 20°C.

Om vi förutsätter att man syftar till samma skala som används i våra refraktometrar och att temperaturen på provet är nära 20°C alternativt att det mäts med en refraktomter med ATC så är 1,022 tekniskt sett bräckvatten. Då motsvaras nämligen 1,022 av strax under 30 PSU, vilket är gränsen mellan saltvatten och bräckvatten.

Förlåt för lite OT, men jag försöker bara få fler att överge relativ densitet som mått på salthalt, iaf de som inte mäter salthalten med hydrometer.

Jag använder både red seas vipmätare samt den där glas mätaren som man låter flyta runt.

Do dock säger jag salthalt då jag inte kommer ihåg svåra ord så bra tex latinska namn på fiskar eller koraller.Så jag mäter alltid (salthalt) hehe

Tack Lasse då behöver jag inte bli rädd att bli kallad Dr Djurplågare när jag gör mitt försök.Dock är ju dessa mollys långt från vildformen då jag tror man inte kan få tag på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En rolig sak som hände i en kompis affär. Han hade matat drakar med guppi och en del hade klarat sig så de samm glatt omkring långt efter det drakarna var sålda. En pappa med sin 5 årige son gick runt och tittade. Titta vilka fina guppy säger grabben, pappan vrider på sig men säger inget, grabben står på sig med hög röst. Till slut säger pappan att det är inte guppy för det är ju saltvatten. Grabben är fortfarande påstridig och pappan vänder sig till mig och ber mig hjälpa till och förklara för grabben. Det gör jag gärna sa jag om grabben hade haft fel men det har han inte - det är guppi. Det blev high five med grabben och en mycket stolt grabb som knäckt pappan helt.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...