Gå till innehåll

Konvertera 375l btn woodrock


flelle

Rekommenderade inlägg

Hej, ny här på forumet!

Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället.

Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden?

Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det.

Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån.

Nån som har lite idéer och förslag hur jag löser det här eller har gjort nåt liknande så skriv några rader

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sticker ut hakan o säger att det är definitivt inte enklare att bara byta ut utrustningen;)

Sen tycker jag att en woodrock bakgrund inte kanske är direkt passande i ett saltvattenskar.

Får lite känslan av att du skulle vinna på att läsa på om saltvatten o tekniken som används innan du tar några beslut.

Gillar man inte synlig teknik behövs en sump av någon form då det brukar tillkomma en hel del prylar som behöver stå någonstans.

Sen kan man ha interna sumpar likt dom i nanokar och percula90/120, men ett standard kar är för grunt för en sån lösning(fram till bakruta) så man brukar kapa av en kortända som sumpdel.

Vill man göra det bekvämt, driftsäkert och framförallt tyst så tycker jag att man borrar 2 hål för vatten ner o kör sump med ett hävertsystem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt i att woodrock inte är passande för ett saltkar men med tiden så blir den belagd med alger och jag tycker redan idag att den ser mer ut som en klippvägg, så det är väl mer en smaksak.

Om jag behåller bakgrunden så är poängen att utrustningen ska rymmas bakom annars så är det ingen mening med att ha den kvar. Det var det som jag var lite fundersam över, jag vet liksom inte hur stor plats grejerna tar. Nu finns det ju en hel del utrustning att stoppa dit, det jag menar är dom grejer som behövs för att komma igång och hålla några fiskar samt koraller.

Alltså kan det fungera? eller är det bara och glömma. I så fall så får jag skära ut bakgrunden och gå på förslaget med sumpdel eller överinningslåda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar gör det säkert, men frågan är hur pass effektivt det är. Du stjäl en hel del utrymme från karet där du sen också ska placera en del levande sten, om du inte kan få in den bak bakgrunden, men korallerna ska ju ha någonstans att växa på också.

Jag håller med Nixon. Antingen plockar du ut bakgrunden eller så byter du ut karet mot ett utan, och sen borrar det för extern sump, alternativt avdelar en bit för intern variant.

Läs på och läs på mer är ett hett tips, det kan bespara dig en hel del bekymmer, pengar och i slutändan väldigt mycket svordommar när du står där med karet fyllt och vill dra bort bakgrunden. ;)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...