Gå till innehåll

Lysmata Amboinensis


Guest Danne

Rekommenderade inlägg

Mina putsarräkor har ynglat av sig. Så nu simmar det runt en massa små pytteräkor. Är det någon som har drivit upp lysmata amboinensis? Jag har varit tvungen att minska vattenomsättningen så att de inte hamnar i pumphimmelen. smiley19.gifDet är i alla fall ett tjugotal överlevande som fortfarande simmar glatt omkring dag nummer två. smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulerar!

Följer tråden med spänning... Hoppas de inte blir mat åt övriga invånare! Att suga upp dem till en yngelvänlig miljö är väl omöjligt...

Själv fick jag sötvattensräkan som går under beteckningen "Amano schrimp" att yngla av sig drastistkt.. och vad jag har hört krävde äggen egentligen bräckvatten för att kläckas!

Ett stort lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De verkar klara sig rätt bra nu när det inte är så strömt.. De är lite dåliga simmare. Jag hade tänkt att mata dom med lite nykläckt artemia får se om de gillar sånt. De andra invånarna i karetverkar inte intresserad av räkorna, men man får se vad som händer när de blir lite större. Skulle de försvinna så verkar det som jag kommer att få en till chans inom kort.

/Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr eller senare blir de nog "mat intressanta" men då kanske du kan fånga in dem....

Appropå mat... Jag tror nog inte de har några problem att hitta "maten" som redan finns i karet. Själv har jag haft Dacyllus i flera månader utan att mata dem, så "mat" tror jag nog det finns...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt svårt att få fram räkor skulle säga omöjligt i ett sällskaps akvarium med övriga invånare ett av problemen är att om dom stöter i glaset eller stenen med för hög fart så skadas dom å dör

Sök lite på RC så finns det en del trådar om hur man odlar dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tre föräldrar/räkor. Problemet med för hög hastighet syntes rätt fort då de inte ärbra simmare men det verkar inte vara några problem med svagare pumpar. Jag var tvungen att stänga av 1000 l/h pumpen just av anledningen att de inte kunde simma ifrån den, men många små pumparpå max 500 l/h fungerar rätt bra. Mellan 500 och 1000 l/h ligger nog vad de orkar simma ifrån.

Jag skall kolla vad jag hittar på RC och hålla er uppdaterad om hur det går för de små. Än så länge fungerar det rätt bra och jag hade intetänkt att ge upp projektet än. smiley2.gif.

/Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första foder rekommenderas copepoder och kanske phyto i 2-3 dagar sedan tar de nykläckt artemia. I mitt nano dök ungarna till botten när ljuset var på och de som överlever ett tag håller sig i hålor. De lever som plankton i minst 40 dagar och går till botten som räkor vid ungefär 1,5 cm storlek. Svarta väggar och botten rekommenderas på yngelkaret för att larverna inte skall simma emot och skada sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första foder rekommenderas copepoder och kanske phyto

i 2-3 dagar sedan tar de nykläckt artemia. I mitt nano dök ungarna till

botten när ljuset var på och de som överlever ett tag håller sig i

hålor. De lever som plankton i minst 40 dagar och går till botten som

räkor vid ungefär 1,5 cm storlek. Svarta väggar och botten

rekommenderas på yngelkaret för att larverna inte skall simma emot och

skada sig.

1,5 cm? Betyder det att dom överlevde?

Vad kräver ett yngelkar för teknik, du skriver nano, hur många liter?

Skulle detta betyda att det finns hopp för mina lysmata, dom e båda feta på rom?!

Hade ju vart SÅÅ häftigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...