Gå till innehåll

Mitt första saltkar:)


Borne

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny här på forumet men har förstått att det är här man ska hänga om man håller på med saltvatten.

Har innan hållit på med sötvatten i en mängd olika former det senaste var Malawi ciklider men kände nu att det var dags att ta det till nästa nivå.

Akvariet är ett Boyu på130 liter med original teknik plus en extra returpump som även matar ett nitrat filter som står bredvid akvariet.

Har stoppat i ca 7,4 kg levande sten och 3,6 kg levande sand vill försöka att håla det lite luftigt men tror ni att den mängden kommer att räcka?

Det jag har tänkt satsa på är två Clownfiskar, en liten färg glad fisk som jag inte kommer på vad den heter, någon som håller till på boten, en räka så klar och diverse andra små djur.

Men kommer att för söka att lägga det mesta krutet på koraler då detta är helt nytt och väldigt spännande.

Köpte mina första tester i dag och fick följande värden:

Salthalt 1,025

Ph ca 8,5 (har väldigt svårt att se exakt vilken färg det blir)

Gh 180

Kh 120-180 (färgen blir något mitti mellan dom två)

No2 0

No3 0

Temp 26c

Testet heter: API 5 in 1 Aquarium test strips köpte även ett extra Ph test Från Tropical men hade lika svårt att se värdet på det.

Vet någon något om dessa test och hur tycker ni att värdena ser ut? Och vilket test bör jag skaffa här näst?

Ni får ursäkta om bild kvaliteten inte är den bästa har bara mobilen att fota med…

post-5729-14468921394169_thumb.jpg

post-5729-14468921394376_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ch? antar att du menar Ca (calcium) Måste upp! skall ligga på 350 plus.

Kh kan inte stämma, vanligt att man har är cirka 8-12 antingen är det fel på testet eller så har du skrivit fel.

Är du säker på att testerna är till saltvatten?

Blackizzz

Det blev lite fel skulle stå Gh.

Enligt dom i butiken så skulle det gå bra till saltvatten, men vid lite nogranare läsning ser jag nu att de hade fel... Gh på detta testet går inte att ha till salt... typiskt, men resten ska funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är dom stripsen värdelösa för dig.. Ta dig till en akvariebutik som säljer salt tillbehör o köp loss tester där..

Mest kända märket på tester är salifert tex.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Typiskt trode att de som jobbar i akvarie butik skulle ha kol.. testet var ju inte direkt biligt häller jaja får ta tag i att köpa nya i vekan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej man skall inte anta att butiker har koll, tro mig, står själv bakom disken ibland ;)

Som Manne säger så kan du ha stripsen som blompinnar, det duger dom till utmärkt.

Jag skulle dock säga att du börjat lite i fel ända,(regeln är, läs->förstå->utvärdera->agera/shoppa).

Men om du tar det lugnt och börjar läsa på ordentligt innan du köper eller gör något överlag så löser det sig. Det blir dyrt när man köper fel prylar eller dödar av karet då man gjort nåt förhastat.

Dom tester som är väsentliga är Kh(dkh) Kalsium(Ca) och Magnesium(Mg), samt så är det bra med en pålitlig saltmätare(refraktometer inte vipparm).

Vidare för koraller så kan det vara bra att mäta fosfat och nitrat, beroende på vad man vill hålla för koraller så kan det bli aktuellt med ett dyrare fosfatest.

Börja dock med dom 3 grundtesten samt läs "saltvattenskemi för dummies" du hittar den bland artiklar.

Sen är det plugga som gäller om du verkligen vill lyckas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej man skall inte anta att butiker har koll, tro mig, står själv bakom disken ibland ;)

Som Manne säger så kan du ha stripsen som blompinnar, det duger dom till utmärkt.

Jag skulle dock säga att du börjat lite i fel ända,(regeln är, läs->förstå->utvärdera->agera/shoppa).

Men om du tar det lugnt och börjar läsa på ordentligt innan du köper eller gör något överlag så löser det sig. Det blir dyrt när man köper fel prylar eller dödar av karet då man gjort nåt förhastat.

Dom tester som är väsentliga är Kh(dkh) Kalsium(Ca) och Magnesium(Mg), samt så är det bra med en pålitlig saltmätare(refraktometer inte vipparm).

Vidare för koraller så kan det vara bra att mäta fosfat och nitrat, beroende på vad man vill hålla för koraller så kan det bli aktuellt med ett dyrare fosfatest.

Börja dock med dom 3 grundtesten samt läs "saltvattenskemi för dummies" du hittar den bland artiklar.

Sen är det plugga som gäller om du verkligen vill lyckas.

//NiXoN

Tack för dom tipsen, ska se till att inhandla dom snarast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips är att göra ett hemma-hos besök hos någon i närområdet, alternativt om du kan åka en bit, hos någon en bit bort.

Kika även in bland de trådar du gillar och kolla hur de sköter sina kar och vad de gör för att lyckas.

Sen har vi ju något här nere i söder som vi kallar SVG-Syd då vi träffas och snackar salt och kollar in varandras kar och teknik, nörd som man är. :)

Kolla in den tråden då det snart är träff i Hässleholm, det hade kanske hade kunnat vara något att komma på? Man får ofta en hel del nya frågor när man ser hur andra har det och kan få inspiration och idéer att ta med sig hem.

Lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lagge skriver. Läs på forumet hur folk sköter sina kar och vilken metod de har valt för att lyckas. Ett litet tips bara, välj ut en metod som du tycker passar dig. Läs på allt du kan hitta och håll dig sedan till den. Blanda inte olika metoder, då är risken stor att det går åt pipan. Tänk också på att det som funkar för mig kanske inte alls funkar för dig. Gäller såväl salt som sötvatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips är att göra ett hemma-hos besök hos någon i närområdet, alternativt om du kan åka en bit, hos någon en bit bort.

Kika även in bland de trådar du gillar och kolla hur de sköter sina kar och vad de gör för att lyckas.

Sen har vi ju något här nere i söder som vi kallar SVG-Syd då vi träffas och snackar salt och kollar in varandras kar och teknik, nörd som man är. :)

Kolla in den tråden då det snart är träff i Hässleholm, det hade kanske hade kunnat vara något att komma på? Man får ofta en hel del nya frågor när man ser hur andra har det och kan få inspiration och idéer att ta med sig hem.

Lycka till! :W:

Det låter väldigt kul och intresant med SVG-Syd Ska hålla koll på den tråden, tack för tipset!

Borne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...