Gå till innehåll

hjälp med Nitrite !!!


niki68

Rekommenderade inlägg

Ta det lugnt, det är ingen direkt fara med den nitrithalten i saltvatten. Stoppa matningen och se till att du har en bra luftning i akvariet. Kör skummaren med så mycket luft du kan och se till att rikta pumparna mot vattenytan. Nitriten är inte farlig men den tyder på att du har ammonium i vattnet. Vid pH på ca 8 är då koncentrationen av den farliga ammoniaken på ca 5 % och vid pH 8,3 är motsvarande procenthalt 15 % (räknat på totalt ammonium/ammoniak). Luftningen och pumparna mot vattenytan hjälper till att driva ut den farliga ammoniaken ur vattnet (ammoniak är en gas) Tyvärr hjälper inte vattenbyte till att få ner nivån av nitrit - den kommer snabbt att stiga upp igen men genom att stoppa matningen och gå in med bakterikultur (startbakterier typ Seras nitrivec) så får du ordning på problemet. Kan du hålla upp med matningen i några dagar och sedan gå in med betydligt lägre matning ett tag så brukar det fixa sig i ett ingånget kar. Vatten byte skall du ta till om du ser ren giftverkan på fisken (snabb andhämntning och förslöat beteende) Men viktigast av allt - inga panikåtgärder innan du ser att fiskarna påverkats.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,tack !

mina 6 st. fiskar fick inte mat från tosdags morgon men idag lördag kväll fick dom halv tablet frys mat.

Jag undrar hur mycket kan fiskarna klaRA UTAN MAT ?,startbakterier typ Seras nitrivec ,kan man köpas eller hur ska jag göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker om en fisk får några få flingor, pellets eller frysta mysis varannan eller var tredje dag. De kommer inte att svälta ihjäl. Du skall precis som Lasse skriver mata väldigt försiktigt den närmaste tiden.

Du måste fundera på varför du fått nitrit i vattnet, kanske matar du för mycket, kanske häller du andra medel för koraller eller liknande. Håll upp med det.

Ta dig till närmaste akvariebutik och köp bakteriekultur, det bör hjälper till att få igång nedbrytningen i karet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrite 0,20

nitrate 25

phosphate 0,05

ph 8.10

kh 8.15

magnesium och calcium ca.390 /1080, igår hade jag 430 calcium och 1410 magnesium. Kan gå so mycket ner efter over 20 procent har byt vatten (200l) ?

har varit idag och köpt STABILITY system seachem (250ml) blir 12,5ml /dag ca. 7 dagar men kanske försäter tills flaska blir slut, vad tycker ni ?,skulle köpa Seras nitrivec men det var bara till sötvatten inte till salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du och mika samma person? Är säker på att jag precis läste samma meddelande innan det byttes till "fellll" ^^....

Hur som helst, tycker man skall undvika tillsatser för att rätta till saker som detta då du inte kommer fram till problemet annars utan bara soppar det under mattan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer blir svårt att hitta felet,

först tänker jag på mat , jag matade mina fiskar 2 gånger + extra vitlöken ..blir 3 gånger,det kommer blir bra bara en gång i framtiden.Det finns koral mat ReefPearls som kan vara problemet..

Vatten byter jag varje vecka ca. 7 procent,jag hittar inte felet, vet inte vart är problemet !

tack får svar till alla !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång vad har du för tester? du måste svara på det så det går att avgöra om det kan vara testen som bråkar.

Är det inte testen så är det övermatning i förhållande till din aktiva bakteristam av nitrifierare det handlar om och då är det bara att stoppa mata/ mata ytterst lite (ytterst lite) till du fåt ner nitriten. Genom att tillsatta bakteriekultur så ökar du stammen, men det förutsätter att du har tillräckligt med yta för din belastning.

Sera nitrivec går utmärkt att använda till salt också - har gjort det i många år. Jag rekommendera det för att jag vet att det fungerar av egen erfarenhet. Av det preparat du köpt har jag ingen erfarenhet av och kan därför inte säga bu eller bä. Jag läste lite av vad det innehöll och vad det skulle göra. Följande innehåll gör mig dock väldigt frågande

blend of aerobic, anaerobic, and facultative bacteria which facilitate the breakdown of waste organics, ammonia, nitrite and nitrate. Unlike competing products, the bacteria employed by Stability' are non-sulfur fixing and will not produce toxic hydrogen sulfide

Det är bakterier som skall göra allt när man i princip i starten endast behöver den typ av bakterier som står för nitrifikationen, dvs stegen ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat.

Meningen

are non-sulfur fixing and will not produce toxic hydrogen sulfide
är rent nonsen eftersom de allra flesta heterotrofa bakterier producerar svavelväte när det inte finns något syre eller nitrat i vattnet.

Men det kan fungera - vad vet jag

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder bara salifert tester.

jag kommer mata mina fiska en gång på 48 timmar, ...är ok ?

jag köpte inte nitrivec, de i butik inte viste om är ok använda till marine,på flaska var bara till sötvatten.Jag kommer använda den som har köpt i 7 dagar eller mera och sen om det inte fungera kommer jag köpa nitrivec.

vet du när ska man ta nästa prover ?,en gång i veckan eller.. sist tog jag i lördag.

tack Lasse !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dagligen ett nitritprov i detta läge. ditt nitratprov är inget värt eftersom du har nitrit i karet (störs ut).

Om du får 0 i nitrit kan du börja mata lite försiktigt igen. Men det är en bra idée att hålla upp i 48 timmar. När du sen matar ta ytterst lite mat, 5-10 vuxna artemia per fisk högst första gången du läser 0 i nitrit. Är karet ingånget så kommer det att ordna sig snabbt - har det inte cyklat ordentligt i första början kan det ta tid.

Det är faktiskt samma bakterier i salt som sött som står för nitrifieringen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkorna brukar fixa biffen själva under någon vecka. Vänta nu i 48 timmar, har inte läget förvärrats så ge en kvarts kub första dagen. har du 0 i nitrite då kan du mata med lika mycket till nästa dag - annars håll upp en dag till.

Vad har du för fisk?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tagit nya nitritprover och ser ut att den är mellan 0.10 eller 0.15 (föra vecka var 0.20)

2 x ocellaris,1 x dvärgkejsar bicolor,1 x bispinosus,flavescens,hepatus (6 st.),nu fick lite mat formula TWO Marine Pellet (ca.50 st.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 pellets i detta läge är inte lite mat, det är högproteinfoder, dvs det innehåller ganska så mycket kväve och det är en av kvävets former du har problem med. Håll upp nu - helst i 48 timmar. Fisken svälter inte ihjäl, jag lovar - men du kan lätt mata dem till döds. den typ av fisk som du har klarar lätt 1 vecka utan tillsatt mat om de var i någorlunda kondition när allt startade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,igen !

snart imorgon är 1 vecka sen jag började ta ner nitrite från 0,25, jag är fortfarande på 0,10 (har haft i ca. 3 dag samma värden 0,10) ,kommer bli bra ?

ska jag mata fisken en gång per dag eller varanan dag ?

ph=8,15

nitrate = 35-40

phosfat = 0,03

nitrite = 0,10

kh = 8,15

calcium= 385

magnesium = 1095

imorgon börjar med calcium och magnesium att lägga på ..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte riktigt nere än. Prova med varje dag men minska givan något. Får du en tendens till höjning - kör varannan igen.

Det finns ett mycket bra knep när det mesta inte fungerar, på zoopet kallades det för Lasses fattigmansnitrivec men det fungerar utmärkt även i salta kar. Det är att du går ut i en skogsbacke där du tar lite av det översta jordlagret och slammar upp i en hink. Skall vara ogödslad jord. Den sörja du får silar du sedan genom ett kaffefilter eller nylonstrumpa. du får ett filtrat (vatten med små partiklar i) - förvara en flaska av detta i kylskåp - sedan pytsar du i en 10 - 20 ml/100 l av denna vätska per dag.

Något som också kan vara bra i ett kar där du inte får ned nitriten är att ha ett litet innerfilter med en skumgummipatron gående i karet. Då får du en effektivare nitrifikation.

Har du möjlighet att låna någon nitrittest från någon kompis så du kan utesluta fel på testen. De kan visa fel om de blir gamla.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...