Gå till innehåll

Rördimension för transport till sump och retur


campokatt

Rekommenderade inlägg

Är i flaggorna att beställa ett nytt kar. Har tänkt att borra tre hål i det. Två för 32mm genomförningar för tyst transport till sump och ett hål för 25mm genomförning till returen.

Karet blir 110x60x55 ca 350l och returpumpen kommer att bli en Eheim 1060 på 2200l/h. Kanske byter upp mig till nån som pumpar 3000l/t i framtiden.

Undrar nu om detta är rätt rördimensioner. Slanganslutningen på min 1060 är 16mm. Då kanske det skulle räcka med 20mm rör på returen?

Skulle jag klara mig på två 25mm rör ner till sumpen?

Vill göra så små hål som möjligt för att få ytavrinningsboxen så liten som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - jag skulle ta 32 mm, större flexibitet om några år.

MVH Lasse

Motivera gärna. Om 25mm klarar 4000l/h varför ska jag ha 32mm?

Vad kommer att hända om några år? Vad vet du som inte jag vet ;) he he.

Om 32mm rör gör min avrinningsbox 5cm större år båda håll så väljer jag häldre dom mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter:

Jag hade T-rör på 32mm som jag minskade till 25mm för nedrinningen. Det gick utmärkt med min returpump Newjet3000.

När jag sedan ville ha mer cirkulation och fick tag på en Newjet6000 för halva priset, så gick det inte att justera "porlandet".

Bara om jag ströp returen något fick jag balans. Men då vibrerade pumpen ganska mycket. Fullt öppet fick jag lov att ha helt öppet i hävertröret också och då gick det ganska mycket i dursoröret. Oväsen.

Jag bytte hävertröret till 32mm och nu har jag strypt det röret ca 1/4. Då rinner det lite tyst och fint i dursoröret.

Returen kör jag fullt, men genom 3 olika slangar på 16mm vardera. Eller egentligen bara 2, eftersom SCWD:en alternerar mellan 2 slangar.

Jag skulle därför rekommendera 32mm. För att inte måla in sig så att säga.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erfarenheten jag har är liknande det Garion beskriver. Jag går nästan alltid upp ett steg från det jag upplever som absolut nörvändigt just nu. Detta eftersom jag vid så många gånger tackat både gud och hin håle för att jag har användt den tekniken i många år nu. Ens behov ändrar sig med tiden och jag har då aldrig varit med om att de ändrat sig neråt :)

Det har också med fallhöjden att göra, för 4000 i en hävert på 25 mm så har nog Manne haft en rejäl fallhöjd - eller....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att kolla att jag tänkt rätt nu.

Man gör ett rör till sumpen typ 15cm högt i avrinningsboxen och har en kran på detta rör så man kan ställa flödet ner till sumpen. Denna kran justerar man in efter sin returpump så att man får en konstant nivå i boxen utan att luft sugs in i detta rör. Det andra röret används som reserv ifall nivån skulle öka för mycket, detta rör tänkte jag göra kanske 35-40cm högt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis.

Gör evakueringsröret så högt som du vill ha nivån i boxen. Sen ställer du in med kranen så att evakueringsröret tar nån droppe. Tänk på att för låg nivå i boxen kan innebära att det skvalpar.

Du kan även ha en ventil på returpumpen om du t.ex. skulle uppleva ett för högt flöde och vill strypa pumpen lite. Men inte nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis.

Gör evakueringsröret så högt som du vill ha nivån i boxen. Sen ställer du in med kranen så att evakueringsröret tar nån droppe. Tänk på att för låg nivå i boxen kan innebära att det skvalpar.

Du kan även ha en ventil på returpumpen om du t.ex. skulle uppleva ett för högt flöde och vill strypa pumpen lite. Men inte nödvändigt.

Jag har tänkt sätta kranar på alla tre rören. Så man kan strypa allt till och från akvariet när man ska göra rent osv.

Vad är bra nivå i boxen då? 5cm under kammen?? Så man får lite drag men ändå inte så att det plaskar för mycket...

Nu är min största oro att akvariet ska bli så tungt att jag och brorsan inte orkar bära upp det :) Men vi fixade mitt kamla 375 så det är nog inga problem.... Kanske skulle nämna det för honom föresten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra grej man kan göra är att på utloppet från pumpen sätta ett T rör med en böj ut från Tet och sätta en kul ventil där för att finjustera flödet på en slags bypass ledning. Då stryper du aldrig pumpen utan bara den mängd som kommer upp till akvariet. Med andra ord så om bypass kulventilen är helt stängd så går allt vatten upp men öppnar du den lite så kan du minska flödet väldigt precist och på det viset ställa in flödet optimalt så du får det ljudlöst.

Jag tycker det kan va riktigt marigt att ställa in med en 32mm kul ventil så exakt att det blir samma mängd upp som ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...