Johan.mag Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Mina fiskar har fått någon typ av parasit, dom kliar sig, har många små vita pikar,lite skabbia fenor på vissa av firrarna. Kör med salfres parasit medel, men dom ser hängiga ut , skygga. Jag har kört det en vecka nu alla andra värde e bra. Har även höjt värmen något till 28-29grader salten ligger på 1023något mer man kan göra eller sitta o vänta ut.... Citera
Marko Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Putsarräka är inte ett alternativ. Koppla in UV snarast och kör den 24/7. Detta eliminerar dom frisimmande parasiterna.Beroende på vad du har i akvariet förutom fisken så finns det några olika handlings alternativ. Ge mer info om vad du har i akvariet, koraller, vilka fiskar, hur många, etc. Citera
Johan.mag Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Har 2 putsare uv får man inte köra med salfers parasit. körde uv-c ända tills jag börja köra medicin. Citera
Johan.mag Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Fisk 2 clowner , 3 kirurger, 1 kejsare 1 dvärgkejsare, 2 putsar räkor, 2 eldräkor, anemon, enfyllia, 1 galaxea, 27kg ls Citera
Dakstone Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Min erfarenhet av parasit medel i stadiet är inget som funkar särskilt bra, uv i massor som Marko skriver, alternativt ta över dem och medicinera i annat kar med med medel som inte är gjort för kar med koraller i. Citera
Dakstone Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Hade kört massa uv.Dragit ner ljustiden.Har uv om du behöver låna. Citera
Johan.mag Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Väldigt snällt av dig men det står på falskan att men inte ska ha kol, uv, zone i eller ibruk vid medicinering, kan ifs på prova kortare ljus tider. Citera
PeterGG Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Ifall det inte blir bättre, kanske du ska sätta dem i karantän. Kolla här på Lasses metod, jag har själv kört den, den är bra. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37229ochSe inlägg fem i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=37178 Peter Citera
Dakstone Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Ok, jag hade hoppat över flaskan, kört på uv så mycket du kan, eller över i medicinkar.Det är mitt råd. Citera
Marko Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Om du har kört i en vecka med medlet och det inte hjälper så kanske du ska ta ytterligare åtgärder.Kan du sätta upp ett till akvarium för att behandla fiskarna i? hyposalinitet tänker jag på.Kom pricken med en ny fisk eller? Citera
Johan.mag Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Gråa/grumliga ögon på fiskarna ?nä dom e som dom ska Citera
Johan.mag Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Om du har kört i en vecka med medlet och det inte hjälper så kanske du ska ta ytterligare åtgärder.Kan du sätta upp ett till akvarium för att behandla fiskarna i? hyposalinitet tänker jag på.Kom pricken med en ny fisk eller?fundera på sötvatten dopp,tror att kliandet kom med den sista fisken tror jag Citera
Dakstone Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 känns som att det gått lite lång tid, om du kört en vecka med parasitmedel, och det inte har hjälpt utan de är som du beskriver så får du göra något innan dom dör.De blir svagare och svagare, och ska dom klara av andra medel eller eller metoder så är det bättre ju fortare du kan. Hade kört ett koppar dopp på dom,sen massa uv. Citera
PeterGG Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 fundera på sötvatten dopp,tror att kliandet kom med den sista fisken tror jagJepp. Sätt fisken i karantän, sötvattensdoppa den en gång om dagen. byt vatten och behållare.Har du läst lasses metod? Citera
DaTrucka Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Prick triggas ju ofta av stress, 3 kirurger ihop med två kejsare i 200 liter är ganska stressande för fisken.Bara ett påpekande som kan vara en av orsakerna. Citera
Johan.mag Postat 28 februari 2011 Författare Postat 28 februari 2011 Prick triggas ju ofta av stress, 3 kirurger ihop med två kejsare i 200 liter är ganska stressande för fisken.Bara ett påpekande som kan vara en av orsakerna.Ok..nu har jag sötvatten badat de som e kvar.. Slängt ett par tusen i soptunnan.Har 2 kiruger kvar som går i ett karantän kar med uv 24h o låg salt halt 1019 även scooterbenndy som lever i det andra karet visar inga symtomer på att vara sjuk. Citera
Ragman Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 dom blir inte så lätt stressade . parasitmedel kan man kasta i toastolen direkt. jag körde konstant med parasitmedel i början men mina firrar dog ändå. skaffade sen uvc o problemet var borta. funkar det inte med uvc för dig så skaffa ev ett större o bättre. jag började med ett deltec 10w (skrot) gick över till lifeguard ql25w (2700L)och problemet försvann Citera
Johan.mag Postat 28 februari 2011 Författare Postat 28 februari 2011 Ska köpa ett större uv-c o en större skummare, ev börja på mitt nya projekt 600l Citera
alexochingencarina Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Lider med dej, det är förjävligt. Som jag förståt då jag haft de här problemet med fiskar som kliar sej mot stenen osv så hjälper inte alltid uvc. de kan va en parasit som lever i sanden när den inte har en värdfisk att hänga på! Läs min tråd som Lasse skrivit i med bra tips. fick Min sista fisk att överleva ( min piccasotryckare).https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37178Lycka till! Citera
svedalaciklid Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 vad fasen johan , vad händer? köpt sjuka fiskar? Citera
svedalaciklid Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 jag kör aldrig uvc mer än om något konstigt skulle ske med fiskarna utslag eller så , dock inte haft nåt. har för mig att kör man det hela tiden så när de väl händer nåt hjälper det inte Citera
Marko Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Det där låter ju helt befängt. Ett UV filter dödar frisimmande(flytande) parasiter när de passerar UV filtret. Det är ju inte så att du kan mätta akvariet med magisk UV strålning och att det blir verkanslöst vid ett senare tillfälle.Kommer det en organism genom UV filtret, och förutsatt att utrustningen är påslagen, fungerar och är rätt inställd med flöde så dör den organismen. Oavsett om du har kört UV i 100 dagar eller 100 sekunder innan denna händelse. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.