Gå till innehåll

Kliar sig


Rekommenderade inlägg

Mina fiskar har fått någon typ av parasit, dom kliar sig, har många små vita pikar,lite skabbia fenor på vissa av firrarna. Kör med salfres parasit medel, men dom ser hängiga ut , skygga. Jag har kört det en vecka nu alla andra värde e bra. Har även höjt värmen något till 28-29grader

salten ligger på 1023

något mer man kan göra eller sitta o vänta ut....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräka är inte ett alternativ. Koppla in UV snarast och kör den 24/7. Detta eliminerar dom frisimmande parasiterna.

Beroende på vad du har i akvariet förutom fisken så finns det några olika handlings alternativ. Ge mer info om vad du har i akvariet, koraller, vilka fiskar, hur många, etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har kört i en vecka med medlet och det inte hjälper så kanske du ska ta ytterligare åtgärder.

Kan du sätta upp ett till akvarium för att behandla fiskarna i? hyposalinitet tänker jag på.

Kom pricken med en ny fisk eller?

fundera på sötvatten dopp,

tror att kliandet kom med den sista fisken tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns som att det gått lite lång tid, om du kört en vecka med parasitmedel, och det inte har hjälpt utan de är som du beskriver så får du göra något innan dom dör.

De blir svagare och svagare, och ska dom klara av andra medel eller eller metoder så är det bättre ju fortare du kan. Hade kört ett koppar dopp på dom,sen massa uv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick triggas ju ofta av stress, 3 kirurger ihop med två kejsare i 200 liter är ganska stressande för fisken.

Bara ett påpekande som kan vara en av orsakerna.

Ok..

nu har jag sötvatten badat de som e kvar.. Slängt ett par tusen i soptunnan.

Har 2 kiruger kvar som går i ett karantän kar med uv 24h o låg salt halt 1019

även scooterbenndy som lever i det andra karet visar inga symtomer på att vara sjuk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom blir inte så lätt stressade :). parasitmedel kan man kasta i toastolen direkt. jag körde konstant med parasitmedel i början men mina firrar dog ändå. skaffade sen uvc o problemet var borta. funkar det inte med uvc för dig så skaffa ev ett större o bättre. jag började med ett deltec 10w (skrot) gick över till lifeguard ql25w (2700L)och problemet försvann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dej, det är förjävligt. Som jag förståt då jag haft de här problemet med fiskar som kliar sej mot stenen osv så hjälper inte alltid uvc. de kan va en parasit som lever i sanden när den inte har en värdfisk att hänga på! Läs min tråd som Lasse skrivit i med bra tips. fick Min sista fisk att överleva ( min piccasotryckare).

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37178

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter ju helt befängt. Ett UV filter dödar frisimmande(flytande) parasiter när de passerar UV filtret. Det är ju inte så att du kan mätta akvariet med magisk UV strålning och att det blir verkanslöst vid ett senare tillfälle.

Kommer det en organism genom UV filtret, och förutsatt att utrustningen är påslagen, fungerar och är rätt inställd med flöde så dör den organismen. Oavsett om du har kört UV i 100 dagar eller 100 sekunder innan denna händelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...