Gå till innehåll

Byte av skummarpump


lynxen

Rekommenderade inlägg

Jo jag har öppnat den,rengjort och haft den liggande i ättika men den skramlar som fan,hittar inget fel på den förutom slitage mellan impeller och pumphus. Det verkar som den är uppsliten tyvärr.

Hemsida för tillverkaren finns här.

Jimmy: Det är 5000 pumpen som verkar ligga närmst i storlek gph=600 mot Siccens 660.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det stämmer att jag provade en sån , men nu i efterhand så vet jag att det var fel på den pumpen , det var fel på rotorn , det var sån obalans så axeln gick av , så beskrivningen kanske inte var så rättvis , men 5000 pumpen räcker till 2 st ATI BM-200 , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meckat med pumpen nu och shimsat upp impellern samt svarvat en hylsa vid insuget som slutar vid luftintaget, så nu startar den direkt efter varje stopp.

Är det nån som skulle vilja kolla vilken diameter ni har på hylsan på era psk pumpar. Den som är vit på bilden. Lagt hålet på denna till 16mm.

post-2324-14468921540691_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lagge.

Ligger det nån distanshylsa inne i impellerhuset mellan gummihylsan till axeln och impellern? Jag fick lägga en distans där för annars som impellern så långt ner att buntbanden som håller trasslet sliter på huset.

post-2324-14468921582808_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lagge.

Ligger det nån distanshylsa inne i impellerhuset mellan gummihylsan till axeln och impellern? Jag fick lägga en distans där för annars som impellern så långt ner att buntbanden som håller trasslet sliter på huset.

Hade upp min PSK för putsning idag och noterade det samma. D.v.s. att pumphuset slitits av impellern. Så borde det väl ändå inte vara. Min BM200 har varit högljudd sedan start och jag är ytterst missnöjd med den. SKulle jag hitta en fix eller ny pump skulle jag inte tveka att byta. Nya Power Cone är däremot väldigt tyst, skulle vara trevligt att byta.. men men... får nog klara mig med min BM 200 ett tag till.

Skulle vara bra om man fick tag på den nya Power Conens pump, då kunde man installera den. Skulle även vara trevligt att testa det nya gridwheel:et i en psk-pump.

Hur shimmade du din impeller? Med vad? Har nog metallbrickor här hemma det del lär ju inte vara någon höjdare precis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar man få köpa Ati Gridwheel till sin Bubble Master! Skickade iväg en fråga om vilket hjul man skall ha till en Sicce PSK 2500 och sätter iväg en beställning om det är så att den passar. Någon som är intresserad av att göra en sambeställning från Premium Aquatics?

http://premiumaquatics.com/aquatic-supplies/ATI-0409.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här det tråkiga svaret från Premium Aquatics:

"Unfortunately the gridwheel is not going to be an upgrade for the Bubble Master skimmers that have been out there for a while now. The new Powercone skimmers with the new pumps are the only way to get the gridwheel, I apologize."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har nu startat upp ATI BM200 skummaren i min blivande sump. Har bara en knappkoloni och lite fraggar i det samt levande sten.

Problemet jag fick var att när jag ställde in den skummade den bra, inte för mycket och inte för lite men på natten fick den spel och skummade över.

Borrade ett hål i botten på koppen och har satt i en slanganslutning samt en slang till avloppet.

Kollade skummaren i gårkväll och hade en skumpelare som gick till halva stigarröret 5-7cm från toppen.

Vid 6 i morse var jag nere och kollade igen och då skummade den fullt igen så det hade runnit över.

Är det normalt att det skummar mer på natten än på dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Min skummare skummar mindre under dagen och på natten skummare den mer. "tömmer ungefär 1 gång i veckan"

Vet inte om det ska vara så att den skummar mera på nätterna men minns att jag läst just detta att skummaren jobbar mer på nätterna än dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...