Gå till innehåll

Vad är så bra med osmos?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Ja, vad motiverar köpet egentligen? Vad är det för saker som den tar bort som är så dåliga för akvariet? Fosfat och silikat tar man ju lika enkelt bort med en fosfatremover ju. Eller?

Bor i Linköping. Ni som bor här. Använder ni osmos? Har ni provat utan och kan se märkbar skillnad?

Eller är det bara för att vara helt säker man använder det lixom... Kan vara värt pengen det oxå ioförsig....

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur linköpings vatten är men vad jag hörde på Lennart på korall fisken så kör inte dom med osmos då de anser deras vatten vara tillräckligt bra som det är.

har man sett deras show kar så kan jag inget annat än hålla med.

Osmos är där emot bra om man vet att reningsverket tillsätter massa kemiska preparat för att hålla det fritt från bakterier mm. Har man egen brunn så kan även osmos va bra för att veta vad det är man häller i karet då brunnsvatten kan innehålla alla möjliga metaller och kalk mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett år utan osmos här i Linköping. Inget jag kan rekommendera.

Slarvade förvisso med vattenbyten också, vilket säkerligen har en del att göra med det hela, men att fylla på 2½ liter kranvatten om dagen skapar garanterat viss anrikning av några ämnen, med världens jämra algsoppa som resultat, lär väl ta ett år till att kombattera detta.

Rekommenderar nog allt osmos till det dunstade vattnet, då det ju bara är 100% rent vatten som faktiskt dunstar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är där emot bra om man vet att reningsverket tillsätter massa kemiska preparat för att hålla det fritt från bakterier mm.
Alla som får vatten från reningsverk säger du då alltså? Alla reningsverk tillsätter klor i någon form, det är helt enkelt ett måste för att inte sjukdomar ska få fäste i vattenrören. Det varierar i vilken grad man tillsätter dock. Jag skulle dock vilja säga att det inte är därför man använder en RO-enhet. Det är istället för att få ett likartat utgångsläge varje gång när man börjar blanda sitt nya vatten. salthalt, kalkinnehåll, osv, varierar med var man tagit vattnet, hur mycket det regnat på sistone, osv. Klorhalten, som är det främsta i kemikalieväg som tillsätts, är i dag oftast kloramin, något en RO-enhet inte rår på alls. Den tidigare vanliga modellen, klorgas som löses i vattnet är inte värre än att den går att lufta ur vattnet, på ett varv genom skummaren, däremot är den direkt skadlig för RO-membranet, och avlägsnas därför med kolfiltrering först...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken typ av alger har du problem med?

Vilka ämnen är det som kommer med kranvattnet i sånna mängder att dom gynnar algtillväxten så??

Bara nyfiken....

Trådalger. Om det beror på bristande vattenbyten, eller påfyllning med vatten innehållandes nitrat, fosfat, etc etc och massa annan skit kan jag dock inte svara på.

Algerna har minskat sen jag började med osmos, kan jag dock meddela.

Dock är det väl mest metaller och sånt som inte förbrukas på samma sätt som näringsämnen som jag är orolig för.

Kolla med Jani (Benighted), han har stenkoll på vattnet i Linköping, han kan nog berätta en hel del om TDS mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I södertälje så skall vattnet vara av rätt bra kvalite men det märks om man kör utan osmos.

Kh stiger om man inte har en hyfsad åtgång och man kan även förvänta sig en del annat krafs som fosfater/metaller(och det är billigare att "mota Olle i grind").

Jag gjorde ett enkelt experiment med 2st 10 liters dunkar, den ena med osmosvatten den andra direkt ur kran. Man kunde se skillnaden utan problem, ena var kristallklar den andra hade en lite brunare ton;)

Mitt huvudargument är dock att jag får genom osmosfiltret en konstant kvalite på vattnet och så slipper jag oroa mig för arbeten som utförs på vattenledningen(har hänt några gånger under åren).

När jag blandar nytt vatten slipper jag fällningar såvida jag inte använder RSCP.

Jag har dock bytt membran på mitt filter så den kör ca 500 liter per dygn, med det gamla så tog det lite väl lång tid att få fram vatten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar nog allt osmos till det dunstade vattnet, då det ju bara är 100% rent vatten som faktiskt dunstar.

Kanske lite OT men stämmer det här helt? Om det gör det så hur kommer det sig då att reflektorer och sådant mer eller mindre som standard alltid får ett lager med torkat salt på sig efter en tids användning? Det borde bara vara vatten, eller är det så att en viss mängd salt med avdunstar med vattnet, bara att det är för saltvärdena i karets skull en försumlig mängd?

Om man går lite mindre OT med en annan fråga: Finns det någon nackdel med osmos? Bortsett från att man måste köpa ett filter(det ekonomiska mao).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det borde stämma. Det är bara vatten som avdunstar. Det lager salt som du får på reflektorer kommer från stänk (små bubblor som skvätter etc).

Största nackdelen jag känner av: det tar sån jämrans tid att fixa fram vatten. Det hänger förstås lite på vilket vattentryck man har i ledningarna, och vilket filter. Mitt är seeegt.

Sen är väl frugan mindre nöjd med att jag ockuperar duschen med hinkar och osmosfilter vissa dagar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt kryper. Egentligen vad som händer är ju att vatten dunstar i vattenkanten, lämnar sitt saltinnehåll, och vatten kryper genom saltet, och så upprepas processen, så det är ju egentligen vattnet, och inte saltet som är boven i dramat, men i alla fall. Därav de saltkanter man får på allt i närheten av vattennivån. Allt utan kontakt med vattennivån är som Trollsvans/Niclas skriver, stänk. Över tid blir det mycket av den varan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...