Gå till innehåll

Micke o Nathas första saltvattensakvarium - 112 Liter


Guest Mickius

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Nu har vi gått över till saltvattensakvarium istället för sötvatten och tänkte skriva en liten tråd om detta!

Lät akvariumet gå 2 veckor med endast vatten innan stenen kom ner och fick gå yttligare 3 veckor innan Clownfiskarna och lite mer sten fick komma ner.

Akvariumet är ett 112 liters akvarium med dessa saker i:

Pump: Aquael Fan 2 Plus "450 Liter/Tim"

Cirkulationspump: Hydor Koralia 3 "3200 Liter/Tim"

Värmestav

11 Kilo levande sten

Belysning:

Marine-Glo 1 St

Aquael Vit

Kommer snart ner:

Skummare Jad WG-310 "Beställt"

Större pump "1000 Liter/Tim"

2-4 Kilo levande sten till

Ett till Marine-Glo lysrör "Beställt"

Invånare:

4 St Clownfiskar

Lite bilder på bygget!

/Micke o Natha

post-5774-14468921521838_thumb.jpg

post-5774-14468921522011_thumb.jpg

post-5774-14468921522153_thumb.jpg

post-5774-14468921522347_thumb.jpg

post-5774-14468921522544_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen mjölbybo!

Ser bra ut hittills men glöm ej att skynda långsamt!

Sen till kommande uppstarter, Det är bättre att köpa all sten på en gång och låta

akvariet stå och götta sig tills nitrit toppen har lagt sig istället för att sen tillsätta sten för det är då nitrifikationsprocessen sätter fart,

att köra endast vatten i 2veckor ser jag ingen mening med.

Vad har du för tankar och planer angående ditt akvarium?

Funderar på din belysning, Du ska inte titta efter en T5 ramp eller annat alternativ istället för ditt orginalljus?

Även om man byter ut lysrören i rampen till marineglo så brukar det inte räcka åt mkt annat än fisk och mjukkoraller.

Ser fint ut så här långt!

Placera ut stenen som du vill ha den i framtiden med korallplacering etc och häll i lite levandesand så ser det snart ännu trevligare ut! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

NephruruS

Okej får tänka på dom sakerna till nästa gång med stenarna.

Planerna är att ha dessa 4 Clownfiskar och sedan kanske någon liten till vi får se, Och troligtvis endast köra mjukkoraller till att börja med iaf, Tanken är att i slutet av året inhandla ett 250 Liters kar att köra på istället ev Red Sea så detta lilla är mer för att lära mig av mig själv om saker och ting! :)

Angående lysrören beror det på att jag kommer få lysrörshållare anpassade för akvarium så pass billigt så det får bli att köra med t8 rör "Även rören får jag riktigt billigt"

Har faktiskt ej bestämt mig helt och hållet än om jag ska använda mig av levandesand eller ej, Hört olika meningar om detta om man ska köra det eller inte. Men som sagt ska sitta och fundera en sväng på det om man ska hälla i ett par kilo eller ej.

Angående levandesten så tror jag att det blir bra som det är nu, Ska försöka hitta en sten som är som ett C och lägga över 2 stenar på höger sida för att det ska bli som en liten bro där över :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Blev att ändra om lite på stenarna då sambon tyckte att detta blev mycket finare, O jag kan faktiskt bara hålla med! :)

Ska köpa mig 2 stenar till en framför pumpen där man ser den och en till på andra sidan sen får det allt bli levandesand på botten för att fylla på det!

Vad tycks?

post-5774-14468921522743_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NephruruS

Okej får tänka på dom sakerna till nästa gång med stenarna.

Planerna är att ha dessa 4 Clownfiskar och sedan kanske någon liten till vi får se, Och troligtvis endast köra mjukkoraller till att börja med iaf, Tanken är att i slutet av året inhandla ett 250 Liters kar att köra på istället ev Red Sea så detta lilla är mer för att lära mig av mig själv om saker och ting! :)

Angående lysrören beror det på att jag kommer få lysrörshållare anpassade för akvarium så pass billigt så det får bli att köra med t8 rör "Även rören får jag riktigt billigt"

Har faktiskt ej bestämt mig helt och hållet än om jag ska använda mig av levandesand eller ej, Hört olika meningar om detta om man ska köra det eller inte. Men som sagt ska sitta och fundera en sväng på det om man ska hälla i ett par kilo eller ej.

Angående levandesten så tror jag att det blir bra som det är nu, Ska försöka hitta en sten som är som ett C och lägga över 2 stenar på höger sida för att det ska bli som en liten bro där över :)

Okej men bra med ett litet inlärningskar, Då förstår jag även ljusvalet lite bättre! :)

Men tror dock att du kommer att byta ut ljuset innan du uppgraderat till större kar pga intresse för lps/spser men det återstår att se i framtiden!

Är du osäker angående levandesand så finns det korallgrus, annars kan man ju alltid köra bb "Bare bottom" för att lättare kunna suga ut detrius etc.

För att slippa detrius samlingar brukar jag föreslå en ganska öppen aquascape med mkt cirkulation runt stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt.

Var inget farligt pris på skummaren.

Hört gott om den?

Stensson, Jag har en WG-310 som står och går och den fungerar kanon.

Bytte även ut orginalet i mitt förra mantishotell (clownhotell) till en WG-310 och var mycket nöjd med resultatet!

Dem skummarna jag brukar rekommendera till mindre akvarier är denna samt Tunze´s 9002.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Okej men bra med ett litet inlärningskar, Då förstår jag även ljusvalet lite bättre! :)

Men tror dock att du kommer att byta ut ljuset innan du uppgraderat till större kar pga intresse för lps/spser men det återstår att se i framtiden!

Är du osäker angående levandesand så finns det korallgrus, annars kan man ju alltid köra bb "Bare bottom" för att lättare kunna suga ut detrius etc.

För att slippa detrius samlingar brukar jag föreslå en ganska öppen aquascape med mkt cirkulation runt stenen.

Jo man måste ju börja någon stanns och vi kände att ett lite mindre att börja med innan man ger sig på dom stora akvariumen, även om dom flesta säger att stora är lättare så fick det bli ett mindre.

Tror som sagt vi kör ner levandesand senare men vi får låta det stå såhär ett tag och känna lite vad vi tycker, är som sagt lite att det är mycket enklare att göra rent botten som det är nu men det återstår och se!

Regeringen har ju lite o säga till om oxå ;)

Angående ljuset så kommer det byggas på helt annat vis till nästa akvarium varit och kollat på några i "Storstan Linköping" om hur dom byggt och fått lite idèer till framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev att ändra om lite på stenarna då sambon tyckte att detta blev mycket finare, O jag kan faktiskt bara hålla med! :)

Ska köpa mig 2 stenar till en framför pumpen där man ser den och en till på andra sidan sen får det allt bli levandesand på botten för att fylla på det!

Vad tycks?

Tycker det genast ser mkt trevligare ut!

Försök dock att placera stenarna så att dem inte ligger emot rutan för att få bättre cirkulation runt stenen samt för att kunna göra rent rutorna med magfloaten där utan att råka riva hela röset.

Tycker du det är svårt att placera ut stenen utan att luta dem emot glaset så brukar det gå smidigt att antingen borra i stenarna och sätta ihop dem med stripes (buntband) eller om det är LS med mkt ihåligheter så brukar man kunna lösa det med stripesen utan borr, för att på så sätt få dem att sitta fast stadigt emot varandra och kanske göra en revpelare eller liknande utan att vara lika orolig för att det ska rasa pga ostabilitet senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Tycker det genast ser mkt trevligare ut!

Försök dock att placera stenarna så att dem inte ligger emot rutan för att få bättre cirkulation runt stenen samt för att kunna göra rent rutorna med magfloaten där utan att råka riva hela röset.

Tycker du det är svårt att placera ut stenen utan att luta dem emot glaset så brukar det gå smidigt att antingen borra i stenarna och sätta ihop dem med stripes (buntband) eller om det är LS med mkt ihåligheter så brukar man kunna lösa det med stripesen utan borr, för att på så sätt få dem att sitta fast stadigt emot varandra och kanske göra en revpelare eller liknande utan att vara lika orolig för att det ska rasa pga ostabilitet senare.

Jo flyttade lite lite på stenarna för att få ett fritt flöde runt hela akvariumet så nu snurrar vattnet fint i akvariumet!

På bilden var det bara 1 sten högst upp som låg emot lite men snurrade den lite så nu är det fritt 2-3 cm bakom stenarna och man ser tydligt att vattnet går runt hela nu! :)

Tankten är nog att ha det som det sitter nu och ta lite lim och fästa dom på några ställen, sett ett par som gjort så och fått det att funka riktigt bra, Ifs står det riktigt stadigt där i nu men bättre att vara på säkra sidan

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo flyttade lite lite på stenarna för att få ett fritt flöde runt hela akvariumet så nu snurrar vattnet fint i akvariumet!

På bilden var det bara 1 sten högst upp som låg emot lite men snurrade den lite så nu är det fritt 2-3 cm bakom stenarna och man ser tydligt att vattnet går runt hela nu! :)

Tankten är nog att ha det som det sitter nu och ta lite lim och fästa dom på några ställen, sett ett par som gjort så och fått det att funka riktigt bra, Ifs står det riktigt stadigt där i nu men bättre att vara på säkra sidan

Tack för tipset!

Låter skit bra Micke! :)

Ett lim jag brukade använda är Marine epoxy ifrån biltema, funkar kanon att limma LS och fraggar etc med och kostar ~50spänn 36-1305_s.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får någon gärna rätta mig men jag vill minnas att de limmet är rätt giftigt nuförtiden, resulterade i fenskador på fisk eller nåt liknande?

//NiXoN

Jag har använt det med gott resultat efter tips ifrån Borg på guiden och tror han fick tipset ifrån Norberg, fråga gärna honom om det!

Är mkt möjligt att dem ändrat ämnena i limmet sen 2år tillbaka?

Ska söka här på guiden o se vad som sägs om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Niklas!

Ja nu är det ju inte 5år sedan jag använde det och vet en hel del folk som använt det efter det med men för att vara på säkra sidan så kommer väl även jag avstå från detta epoxy i framtiden...

Så då tar jag tillbaka tipset, avstå ifrån det och leta efter ett vettigt ls/korall lim istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Tack för länken Niklas!

Ja nu är det ju inte 5år sedan jag använde det och vet en hel del folk som använt det efter det med men för att vara på säkra sidan så kommer väl även jag avstå från detta epoxy i framtiden...

Så då tar jag tillbaka tipset, avstå ifrån det och leta efter ett vettigt ls/korall lim istället!

Jo får nog bli så efter man läst lite om det med, Ej värt o ta den risken om det strular till sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loctite fungerar, ren cyanoacrylat skall inte ställa till nåt men man behöver limma det ovan vatten.

Tråkigt att biltemas lim är giftigt då det annars vore väldigt fördelaktigt när man skall limma flera eller större koraller.

Jag har hört flera som rekomenderat grotechs snabba korallim, har inte provat själv men det blir nog nästa 2 komponentslim för mig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt biltemas med varierande resultat, Men efter att läst endel om det här på guiden så slutade jag med det, Står även att de är giftigt för vattenlevande organismer på förpackningen. Har provat lite olika sorters korallim men om man ska ha något vettigt så ska man skaffa grotechs A+B enligt mig. Bästa jag har prövat hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får någon gärna rätta mig men jag vill minnas att de limmet är rätt giftigt nuförtiden, resulterade i fenskador på fisk eller nåt liknande?

//NiXoN

jo :P var flera som tappade fiskar innan man kom fram till det... kanske är ok igen men jag skulle inte riskera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Får bli att köpa riktigt korall lim istället och köra på det.

Idag så blev det att koppla om elen i lysrampen då både vitt och blått gått på samma knapp.

Så nu har jag så bara det blå går och kan styra när det vita ska gå igång! Vilken skillnad det blev.

Har även satt dit en blå bakgrund för att förhöja det blåa i akvariumet,

Bilder kommer senare ikväll när mörkret börjar lägga sig och man ser bättre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Idag fick man en liten Terminator krabba av kära addde här inne

Får se om han är snäll där inne och sköter sig

post-5774-14468921538465_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...