Gå till innehåll

Kalibrering av PH-controller


kallehornstrom

Rekommenderade inlägg

Jag har en controller med två "set points" (en markerad med ph4 och en ph7)

Eftersom jag använder den för att mäta ph i akvariet (high range) så har jag försökt kalibrera den med ph7 och ph9 lösningar. Dvs "set pointen" för ph4 kalibrerar jag med ph7-lösning och ph7 med ph9-lösning.

Problemet är att när jag ställer kalibrerar controllern så att den stämmer för den ena lösningen så åker kalibreringen av den andra lösningen åt skogen. Det hela kan liknas vid sånna här peggar som man hamrade på som barn: 51V56hW3TzL._SL500_AA300_.jpg

Gör jag fel på nått sätt eller är det controllern det är fel på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett är det alltid samma skruv/ratt för pH 7,00 och sedan använder man den andra skruven/ratten för t ex pH 4,00 eller 9,00. Detsamma brukar gälla med mätare som har digital kalibrering - dvs ett program som frågar efter olika lösningar. Jag förstår det som att att pH 7-lösningen är för att nolla felspänningen från elektroden och den andra buffertlösningen för att få en lutning på kalibreringskurvan s a s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en controller med två "set points" (en markerad med ph4 och en ph7)

Eftersom jag använder den för att mäta ph i akvariet (high range) så har jag försökt kalibrera den med ph7 och ph9 lösningar. Dvs "set pointen" för ph4 kalibrerar jag med ph7-lösning och ph7 med ph9-lösning.

Problemet är att när jag ställer kalibrerar controllern så att den stämmer för den ena lösningen så åker kalibreringen av den andra lösningen åt skogen. Det hela kan liknas vid sånna här peggar som man hamrade på som barn:

Gör jag fel på nått sätt eller är det controllern det är fel på?

Set pointen skall du endast ha för att ställa in värdet för det du ansluter till stickkontakten som du vill ska gå igång vid ett visst pH värde. Alltså justera pH 7 med pH vätska 7 och pH vätska 9 justerar du med justeringen för pH 4.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt. Jag nämnde set-point fast jag egentligen aldrig var där och pillade.

F.ö använder jag endast controllern som en säkerhet eftersom jag kör två-parts dosering med 100% natriumkarbonat. Om timern som styr doseringspumpen skulle få fnatt så stänger controllern av den vid ett ph över 8,5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en Aquamedic du har? Är det så att den ena är 7 och den andra är enbart 4 så måste du kalibrera med pH 7 vätska och pH 4 vätska. Du måste också ha just pH 7 buffert när du kallibrera på 7. Det går inte att ha någon annan buffert vid pH 7 inställningen. Vad en pH mätare igentligen mäter är skillnaden i millivolt mellan vätejonen och hydroxidjonen. Per definition är pH 7 det förhållande där hydroxidjonen och vätejonen är precis lika många, dvs det 0 mV i potentialskillnad. Det är alltså precis som Claes skriver

Jag förstår det som att att pH 7-lösningen är för att nolla felspänningen från elektroden och den andra buffertlösningen för att få en lutning på kalibreringskurvan s a s

Elektroder, speciellt när de är gamla har lite svårt att vara perfekta och därför måste man tala om för elektroden att oavsett vad du tror så är det 0 mV nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...