frepet Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Tjena!Har fått en hel del sånt här i mitt kar de senaste veckorna. Någon som vet vad det är för alg, och eventuell lämplig åtgärd för att bli av med den.Mina vattenvärden är (enligt salifert tester):Fosfat, nitrit och nitrat får jag till nollMg 1290Ca 450KH 8,6salthalt 1.023-1.024Tacksam för hjälp!/F Citera
Jonas Am Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Sug upp så mycket som möjligt.En del har mörklagt sina kar i 3 dagar och blivit av den, för vissa har den kommit tillbaka.Sedan finns det en produkt som heter red slime remover som brukar funka. Citera
frepet Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Tjena!Verkar ju lite som att suga ut och sen mörklägga är en relativt vanlig metod för att försöka få lite mer kontroll över cyanoalgerna så det kan nog kanske bli så att jag kör på den linjen. Satt och funderade lite över det där och undrar om någon vet om man kan ha igång månljuset i ett RSM 250 under tiden? Dessa lysdioder borde väl inte gynna fotosyntes och således inte påverka cyanon väl? Tänkte mest för fiskarnas skull. Jag har fyra fiskar idag; 2 Ocellaris clowner, 1 gramma loreto och 1 Zebrasoma Xhanturum. Mvh/F Citera
Slanten Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Snällt av dig att tänka på fiskarna, men det är inte nödvändigt med ljus för dem. De kommer klara sig alldeles utmärkt. Det är däremot viktigt att mörkläggningen är total för att lyckas med utrotningen av cyanon. Citera
Jonas Am Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Det Slanten menar med total är på med svarta sopsäckar/handdukar så det verkligen inte kommer in något ljus. Citera
frepet Postat 17 mars 2011 Författare Postat 17 mars 2011 Tack för svaren och tipsen. Jag skall försöka påbörja en sådan operation i helgen så får vi se hur det går. Mvh/F Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.