Gå till innehåll

Vävnadsdöd :S


Nordin

Rekommenderade inlägg

Nu tjatar jag lite men din värmare fungerar den?

//NiXoN

Kanske missat din fråga :) ja den fungerar, testkörde den för inte alls så länge sen, 2 månader kanske, å den fungerar som den ska :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också helt inne på Stigs tanke - för mycket remover för snabbt som shockat korallerna. Finns flera trådar att söka på google om "tissue necrosis gfo" , till exempel den här.

Jag är inte Stig och ni kanske talar om personlig konsumtion icon10.gif men jag har slutat med vodkadosering för akvariet tvärt flera gånger utan några men.

Hehe ;) nja sluta med vodka för egen konsumtion tänker jag inte göra, där emot ska jag skippa vodkan i karet tills allt som kan repa sig repar sig :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör jag då för att bli av med detta problem?, Removern är redan ute ur karet och kommer inte dosera vodka, och har bytt 50% av mitt vatten, är det bara att vänta och hoppas på att allt inte stryker med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina spser har börjat tappa sin vävnad+polyper av någon märklig anledning, har gjort en mörkläggning i karet , började i söndags kväll å tog tog bort handdukar och sopsäckar tisdag lunch, under den tiden doserade jag kolkälla (vodka,socker,ättika) som vanligt, innan mörkläggning så bytte jag fosfatremover och aktivt kol.

Har sett att min Hysterix började tappa vävnad först och ca 1v innan 2st av mina milka samt en montipora vitnat och tappat polyper och vävnad,

Gjorde tester igår kväll i ren panik, kunde inte se något avvikande eller något som var felande.

Återkommer med bilder när jag åker hem över lunch!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Jag har ganska välmående koraller, men ändå så brukar jag hålla mig till en förändring i taget även om den är liten. Kanske därav att de är välmående.

Men du verkar göra allt för att ta livet av dem, du mörklägger, byter fosfatremover och kol, för säkerhet skull så doserar du VSV också.

Jag skulle ta det mycket lugnare om jag vore du, 0,2 i fosfat är ganska mycket och det kommer ta månader att laka ur den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska välmående koraller, men ändå så brukar jag hålla mig till en förändring i taget även om den är liten. Kanske därav att de är välmående.

Men du verkar göra allt för att ta livet av dem, du mörklägger, byter fosfatremover och kol, för säkerhet skull så doserar du VSV också.

Jag skulle ta det mycket lugnare om jag vore du, 0,2 i fosfat är ganska mycket och det kommer ta månader att laka ur den.

/Janne

Nej jag gör inte allt jag kan för att ta ihjäl mina koraller!, kan säkert ta upp 50+ sätt för att ta ihjäl hela burken på en pisskvart!. Jag har kört på min metod i flera månader å det har fungerat hur bra som hellst, det enda som var nytt var mörkläggningen och jag vet inte hur jag skulle göra den i små steg eller lite åt gången!

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med förändring så menar jag all förändring, där byta kol är en, en annan är att byta fosfatremover och en tredje är att mörklägga. Lite mycket på en gång och desutom så kombinerar du fosfatremover med VSV. Du har för bråttom och i det långa loppet så stressar du ihjäl korallerna.

SPS:er är ju vana att leva i en av jordens mest stabila miljöer, parametrarna rör sig väldigt lite över året.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med förändring så menar jag all förändring, där byta kol är en, en annan är att byta fosfatremover och en tredje är att mörklägga. Lite mycket på en gång och desutom så kombinerar du fosfatremover med VSV. Du har för bråttom och i det långa loppet så stressar du ihjäl korallerna.

SPS:er är ju vana att leva i en av jordens mest stabila miljöer, parametrarna rör sig väldigt lite över året.

/Janne

Men jag ser fortfarande inte anledningen till att de vart som de vart, har bytt kol å remover vid samma tillfälle flera gånger å de har aldrig blivit på det här viset, å ja vet inte, men de känna knepigt om de ska va mörkläggningen som bidragit till det, eller om de på nått vis blivit en överdosering av fosfatremover, vilket verkar vara mest troligt efter dom trådar jag läst och de svar jag fått både här å på amerikanska forum, läste att folk råkat ut för detta i akvarier på 800l+ och doserat långt under halva utav den rekommenderade dosen biophos 2 men även andra märken och tillverkare

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretiskt kan det vara så att ena gången pytsar du i fosfatremovern som släpper ifrån sig järn men det händer ingen; andra gången gör du samma sak och det händer inget trots ytterligare släpp av järn; tredje gången - inget, fjärde - inget; men till slut tippar vågen över, det blir liksom den droppen som fått bägaren att rinna över, kanske i kombination med andra stressfaktorer såsom mörkläggning, pH-svängningar, svängningar i KH eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretiskt kan det vara så att ena gången pytsar du i fosfatremovern som släpper ifrån sig järn men det händer ingen; andra gången gör du samma sak och det händer inget trots ytterligare släpp av järn; tredje gången - inget, fjärde - inget; men till slut tippar vågen över, det blir liksom den droppen som fått bägaren att rinna över, kanske i kombination med andra stressfaktorer såsom mörkläggning, pH-svängningar, svängningar i KH eller dylikt.

Ja de må väll vara så kanske. men har iallafall börjat avta själva vävnadsdöden alltså. Endel koraller är nästan helt utan vävnad men längst ute i topparna så finns de lite kvar och där är även polyperna ute, finns det någon chans för dessa eller ska man pröva å fragga dom?

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de må väll vara så kanske. men har iallafall börjat avta själva vävnadsdöden alltså. Endel koraller är nästan helt utan vävnad men längst ute i topparna så finns de lite kvar och där är även polyperna ute, finns det någon chans för dessa eller ska man pröva å fragga dom?

Om nästan hela korallen är stendöd med bara lite vävnad kvar på toppen så kommer det att ta lååång tid för korallen att sprida sig tillbaka till den döda vävnaden. Personligen skulle jag fragga och behålla bara det livsdugliga stycket, men det är upp till dig hur du själv vill göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte du ph:t direkt efter mörkläggning? Tänkt om det var ph dipp som har återhämtat sig men effekterna kvarstår...

//

Nordberg

Jorå de gjorde jag, det låg på 7,8 :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nästan hela korallen är stendöd med bara lite vävnad kvar på toppen så kommer det att ta lååång tid för korallen att sprida sig tillbaka till den döda vävnaden. Personligen skulle jag fragga och behålla bara det livsdugliga stycket, men det är upp till dig hur du själv vill göra.

Okej jo det blir till å fragga för mig oxå, tänker vänta ett par dagar innan för å se så det inte släpper rätt som det är

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...