Gå till innehåll

Vävnadsdöd :S


Nordin

Rekommenderade inlägg

Mina spser har börjat tappa sin vävnad+polyper av någon märklig anledning, har gjort en mörkläggning i karet , började i söndags kväll å tog tog bort handdukar och sopsäckar tisdag lunch, under den tiden doserade jag kolkälla (vodka,socker,ättika) som vanligt, innan mörkläggning så bytte jag fosfatremover och aktivt kol.

Har sett att min Hysterix började tappa vävnad först och ca 1v innan 2st av mina milka samt en montipora vitnat och tappat polyper och vävnad,

Gjorde tester igår kväll i ren panik, kunde inte se något avvikande eller något som var felande.

Återkommer med bilder när jag åker hem över lunch!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vävnad tappad underifrån eller vid topparna (s.k. "burnt tips")?

Det verkar ha börjat lite överallt, ser ut som att det börjat mitt på eller nerifrån å upp, misstänker att det skulle kunna vara fosfat eller något liknande som spökar, men mitt test visade 0,2 så det lär vara högre. Men det är bara sps som är drabbade hittills, har tagit ledigt efter lunch så jag ska göra ett större vattenbyte på 50% och göra testerna, försöka å fragga alla koraller å hoppas på de bästa!

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde mina tester nu igen å alla värden låg riktigt bra till, alla låg exakt på börvärdet!.

, och jag kan inte heller se att det är något som äter på dem heller...

Det jag testade var.

Calcium

Magnesium

Kh

Ammonium

nitrit

nitrat

fosfat

Jäkligt skumt detta, å känns inte alls roligt!, håller på att blanda vatten så jag kan byta vatten lite senare i eftermiddag, å hoppas på det bästa!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att tänka på två orsaker så här som snabbast.

1. Kaliumhalten. Kolla den, för den triggade denna typ av vävnadsdöd hos mig. Mitt problem var saltet som var extremt Kaliumfattigt... och då hjälper inte vattenbyten direkt. (fast du har en massa alger = ganska höga näringsvärden = kaliumhalten får mindre betydelse.)

2. Ohyra.

Det kan oxå vara en kraftig reaktion på din mörkläggning. Men detta har jag ingen erfarenhet av själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.2 fosfat är ju skyhögt om det beror på det vet jag inte men det låter ju inte bra...

Har det skett några förändringar i karet nyligen? Nya koraller / levandesten?

Skyhögt skulle jag inte vilja kalla det, men visst är det för högt.

Har haft högre än så med alldeles välmående koraller, sen är det ju som det är med att läsa av enligt en färgkarta, i fel ljus så kan man få fel mätvärde, förutom felet man kan ha med att avläsa färger över huvud taget oss människor emellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.2 fosfat är ju skyhögt om det beror på det vet jag inte men det låter ju inte bra...

Har det skett några förändringar i karet nyligen? Nya koraller / levandesten?

Skyhögt vill jag inte kalla det, men det är för högt, jag gjorde ett 'omtest' å bad tjejen kolla färgskalan å hon tyckte att den stog på 0, men jag är tveksam, Nej inga nya koraller eller Levande sten, eller sand, det enda som tillkommit är 2st clowner,1 putsar räka, 6st turbosar.

Oj, det där ser inte kul ut alls, hoppas du får rätsida på det hela!

Nej det gör det verkligen inte, ja det hoppas jag med!.

Jag kommer att tänka på två orsaker så här som snabbast.

1. Kaliumhalten. Kolla den, för den triggade denna typ av vävnadsdöd hos mig. Mitt problem var saltet som var extremt Kaliumfattigt... och då hjälper inte vattenbyten direkt. (fast du har en massa alger = ganska höga näringsvärden = kaliumhalten får mindre betydelse.)

2. Ohyra.

Det kan oxå vara en kraftig reaktion på din mörkläggning. Men detta har jag ingen erfarenhet av själv.

Ska genast kolla kaliumhalten, har en buffer som tillsätter kalium samt en hel drös med andra ämnen som jag tillsätter en kork varannan vecka utav.

Ja alger har jag, men dom är på tillbaka gång då jag låg mycke högre i näringsvärdena för ett par veckor sedan,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att tänka på två orsaker så här som snabbast.

1. Kaliumhalten. Kolla den, för den triggade denna typ av vävnadsdöd hos mig. Mitt problem var saltet som var extremt Kaliumfattigt... och då hjälper inte vattenbyten direkt. (fast du har en massa alger = ganska höga näringsvärden = kaliumhalten får mindre betydelse.)

2. Ohyra.

Det kan oxå vara en kraftig reaktion på din mörkläggning. Men detta har jag ingen erfarenhet av själv.

Kaliumhalten brukar ju mest ha större betydelse i ett zeosystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser dina ph värden ut under dygnet? Fick lite funderingar kring kolkälla+mörkläggning vilket skulle kunna leda till lågt ph om man fick hög syreförbrukning med nedbrytning.

Annars så har jag fått motsvarande koraller o ta skada när värmaren dog och temperaturen sjönk, även större tempändringar under dygnet kan orsaka liknande elände.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4e495b5f-5949-f8fb.jpg4e495b5f-595d-402d.jpg4e495b5f-596d-256a.jpg

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Oj, jag har aldrig sett något liknande, har nog ingen egentlig uppfattning.

Du har inte råkat byta fosfatremovern nyligen och kanske tagit för mycket av den?

Kanske ett stort vattenbyte kan hjälpa? Jag skulle nog inte köra på med olika tillsatser (kalium eller annat) utan att "nollställa" vattenvärden först - jag menar så att du har en bra grund att utgå från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser dina ph värden ut under dygnet? Fick lite funderingar kring kolkälla+mörkläggning vilket skulle kunna leda till lågt ph om man fick hög syreförbrukning med nedbrytning.

Annars så har jag fått motsvarande koraller o ta skada när värmaren dog och temperaturen sjönk, även större tempändringar under dygnet kan orsaka liknande elände.

//NiXoN

Mitt PH värde är stabilt under i stort sett hela dygnet, har mätat ett par gånger just innan ljuset släcks å ligger på runt 8,0-8,4 då. på morgonen när innan jag här iväg mig till jobbet så ligger PH't på 8.0 stadigt, varit så varje morgon i ett par veckors tid nu, mätt med en Hanna PH checker.

Oj, jag har aldrig sett något liknande, har nog ingen egentlig uppfattning.

Du har inte råkat byta fosfatremovern nyligen och kanske tagit för mycket av den?

Kanske ett stort vattenbyte kan hjälpa? Jag skulle nog inte köra på med olika tillsatser (kalium eller annat) utan att "nollställa" vattenvärden först - jag menar så att du har en bra grund att utgå från.

Jo jag bytte fosfat remover innan mörkläggningen, minuterna innan, det är 1dl/100l vatten, å jag skopade i 2dl, det har jag alltid kört med men det kanske vart för mycket endå ?, med tanke på mörkläggningen att de vart nå vingel pga det ?, ska genast kuta å ta ut den, det skadar inte att pröva :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är ALUbaserad fosfatremover har du lagt i väldigt mycket.

Jag skulle byta vatten, ta ur fosfatremovern och göra ett uppehåll med vodkan.

Efter en vecka är det dags att fundera på om det är dags att börja om med vodka eller fosfatremover. Kalium skulle jag inte göra något med just nu. Det förbrukas nästan inte alls i vanliga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är ALUbaserad fosfatremover har du lagt i väldigt mycket.

Jag skulle byta vatten, ta ur fosfatremovern och göra ett uppehåll med vodkan.

Efter en vecka är det dags att fundera på om det är dags att börja om med vodka eller fosfatremover. Kalium skulle jag inte göra något med just nu. Det förbrukas nästan inte alls i vanliga kar.

Nej det är järnbaserat, Biophos 2 från Korallen Zucht, Kan jag bara tvärsluta med vodka, läst mycket om att det blir krångel då, men det kanske blir mindre än vad det redan är:).

Ne jag läste på lite mer om Kalium och dess förbrukning när Edward påpekade att det förbrukas inte så värst mycket i ett normal akvarie, men det är blandat och klart ifall det skulle behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är järnbaserat, Biophos 2 från Korallen Zucht, Kan jag bara tvärsluta med vodka, läst mycket om att det blir krångel då, men det kanske blir mindre än vad det redan är:).

Ne jag läste på lite mer om Kalium och dess förbrukning när Edward påpekade att det förbrukas inte så värst mycket i ett normal akvarie, men det är blandat och klart ifall det skulle behövas.

Om du har fått Kaliumproblem så beror det på saltet. Knappast på förbrukningen. En mätning behövs bara. Gå till din lokala handlare med akvarievatten och få det testat, dvs om du eller någon annan saltis inte redan sitter på ett test.

Hoppas allt ordnar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har fått Kaliumproblem så beror det på saltet. Knappast på förbrukningen. En mätning behövs bara. Gå till din lokala handlare med akvarievatten och få det testat, dvs om du eller någon annan saltis inte redan sitter på ett test.

Hoppas allt ordnar sig.

Tyvärr så var mitt test slut så jag kunde inte testa mitt, och jag tvivlar på att min lokala handlare har ett Kaliumtest, då han knappt har något saltvatten alls :). Har inte haft problemet innan och kört med samma hink med salt i ett par månader nu, så jag vet inte, kan det vara boven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så var mitt test slut så jag kunde inte testa mitt, och jag tvivlar på att min lokala handlare har ett Kaliumtest, då han knappt har något saltvatten alls :). Har inte haft problemet innan och kört med samma hink med salt i ett par månader nu, så jag vet inte, kan det vara boven?

Det tar en ganska lång stund innan Kaliumnivån sjunker så lågt att korallerna reagerar.

Har du inget saltkompis i närheten som kan hjälpa dig att kolla. Det mest troliga är att det INTE är ett kaliumproblem, men det är bra att kunna utesluta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket saltmärke använder du?

Jag använder Tropic Marine Pro Reef.

Det tar en ganska lång stund innan Kaliumnivån sjunker så lågt att korallerna reagerar.

Har du inget saltkompis i närheten som kan hjälpa dig att kolla. Det mest troliga är att det INTE är ett kaliumproblem, men det är bra att kunna utesluta.

Tyvärr så har jag inte några som bor runt omkring, närmsta är väll 10 mil ifrån :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är ALUbaserad fosfatremover har du lagt i väldigt mycket.

Jag skulle byta vatten, ta ur fosfatremovern och göra ett uppehåll med vodkan.

Efter en vecka är det dags att fundera på om det är dags att börja om med vodka eller fosfatremover. Kalium skulle jag inte göra något med just nu. Det förbrukas nästan inte alls i vanliga kar.

Också helt inne på Stigs tanke - för mycket remover för snabbt som shockat korallerna. Finns flera trådar att söka på google om "tissue necrosis gfo" , till exempel den här.

Men åter till frågan, vågar man tvärsluta med vodkan stig?:)

Jag är inte Stig och ni kanske talar om personlig konsumtion icon10.gif men jag har slutat med vodkadosering för akvariet tvärt flera gånger utan några men.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...