Gå till innehåll

Emils saltresa - RSM 130


Emil_B

Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte att jag skulle bygga ett filter för biopellets! Hör högt flöde bör jag ha på pumpen?

Kollade på denna:http://www.akvarieshopen.com/compact-1000-1000-lt-p-312.html

Tänkte sätta den i botten på sumpen och sedan trycka vattnet upp genom filtret och ha utblåset mot insuget på skummaren.

Just nu letar jag acrylrör, någon som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akriform.se Stiindustriplast.se Stort sett vilken glasmästare som helst? Tänk bara på att använda gjuten akryl. (Cell Cast)

Har ringt runt till några glasmästare här omkring, ingen som har något hemma... De kan ta hem men då är 2-meterslängder som gäller.

Varför ska jag använda gjuten akryl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjuten akryl är starkare, och klarar limning bättre. Det vanliga "strängsprutade" är svagare och spricker lättare, ingenting för oss inom akvaristiken!!!

Kolla på akriforms hemsida, under fliken halvfabrikat och tillbehör. Iof är det strängsprutade rör, men så länge det inte blir ett jättetryck borde det väl klara sig. (jag skulle personligen inte använda XT/strängsprutad till något som har med vatten att göra, för stor risk för skador på hus och liknande...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att jag skulle bygga ett filter för biopellets! Hör högt flöde bör jag ha på pumpen?

Kollade på denna:http://www.akvarieshopen.com/compact-1000-1000-lt-p-312.html

Den pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.

Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.

EDIT: nu använder jag en jbl proflow t400 som pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.

Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.

Den mini 70 kan man fylla den med

Pellets och ha den stående i akvariet bredvid sin invändiga skummare ?? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om det redan står i tråden? om var den går att använda osv?

Jag har "invändig" sump.. byggt en egen hörna... och där är plats ledig skummaren i hörnan... så min fråga va ? kan den stå där ? alltså det är inget av den som behöver va ovan vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.

Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.

EDIT: nu använder jag en jbl proflow t400 som pump.

Flyger biopelletsen runt bra med den pumpen? Var sitter utblåset på bubble-magus-filtret?

Jag tror jag lägger ner projektet med att göra eget filter och kör på ett Grotech UF-070: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1330

Min akvariehandlare har filtret hemma så jag ska hämta det på onsdag. Han rekommenderade dock minst 1000 l/h på pumpen. Men man kanske ska satsa på en som pumpar lite mindre... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig tumlar de runt mer än tillräckligt trotts att pumpen inte är ställd på max, "utblåset" är helt enkelt högst upp och idén är att vattnet ska rinna ner längs kanten.

Själv har jag tagit bort locket och låter därmed reaktor-röret vara helt öppet upptill.

Enda anledningen att någon med en liknande setup skulle behöva en starkare pump är om "klibb-effekten" skulle vara mycket starkare i deras reaktor.

Den rektorn tror jag funkar bra, det enda krångliga är nog att man bör ta bort svamparna och eventuellt ersätta dem med något annat som förhindrar pelletsen att passera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Escenius Lineatus - Duktig algätare! Har tillsammans med två eremiter käkat upp det mesta av kiselalgerna på botten i akvariet. Han betar på stenarna och på bakgrunden också.

post-5442-14468921860245_thumb.jpg

Sps

post-5442-14468921859873_thumb.jpg

Ska dra igång biopellets idag. Har köpt ett Grotech UF-070 och en maxijetpump på 1000 L/h.

Såhär ser det ut och tanken är att ställa hela paketet i sumpen:

post-5442-14468921860069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade med ,5 dl och ökade till 1 dl efter 3-4 veckor i mitt RSM utan att få bakterieexplosion.

Blötläggning ska du göra om du har en öppen reaktor. Vissa av pelletsen flyter i början så dom kan åka ut om du inte har ett stopp, sen kan det ju vara bra att skölja dom, men jag gjorde själv inte det..

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[mobilbilder!]

post-5442-14468921921548_thumb.jpg

Vad händer med min Xenia?

Den har krympt. Kan det vara blåset från vortechen som har stört den? Tror att den började se lite "mysko" ut när jag ändrade den till "long pulse" och drog upp styrkan... Har flyttat vortechen nu så den inte blåser rakt på.

post-5442-14468921921761_thumb.jpg

Min ricordea ville inte fastna där jag ville och blåste iväg ett par gånger så nu provar jag att ha den i en yngelkasse tillsammans med några bitar LS.

Biopellets

Blev inte nöjd alls med Grotechs UF-070.... Pelletsen sätter igen hålen i bottenplattan. Plattan är även lös, ser inte vitsen med det riktigt.

Övre slanganslutningen läcker (säkert undre med men den är under vattnet), ska man ha gängtejp här eller vad har de tänkt? Står inget i den lilla bruksanvisningen.

Jag ska göra en egen platta i botten med mindre hål och så ska jag limma fast den också.

Värden idag:

pH 8,3

KH 8,6

Ca 390

Mg 1230

Ändrat av Emil_B
mätning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia är vad jag hört en mjukis som antingen inte funkar eller växer som ogräs. Jag har själv problem av det senare slaget.

Testa ställ xenian lagom ljust (undre halvan av akvariet med normal belysning) och i lugn ström så att den står fint och pumpar utan att tryckas till av strömmen.. Därifrån började min xenia explosion.

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH ser bra ut, det förbrukas ju med, det är lagom att ligga runt 8-9

Har lite problem med sjunkande KH:

15/4 10

20/4 9,6

27/4 8,6

30/4 8,3

3/5 7,7

3/5 8,6 Efter vattenbyte

Bör jag göra något åt detta?

Övriga värden

pH 8,2

Ca 400

Mg 1320

Nitrat 0

Nitrit 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...