Emil_B Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Tänkte att jag skulle bygga ett filter för biopellets! Hör högt flöde bör jag ha på pumpen?Kollade på denna:http://www.akvarieshopen.com/compact-1000-1000-lt-p-312.htmlTänkte sätta den i botten på sumpen och sedan trycka vattnet upp genom filtret och ha utblåset mot insuget på skummaren.Just nu letar jag acrylrör, någon som har tips? Citera
blackizzz Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Akriform.se Stiindustriplast.se Stort sett vilken glasmästare som helst? Tänk bara på att använda gjuten akryl. (Cell Cast) Citera
Emil_B Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Akriform.se Stiindustriplast.se Stort sett vilken glasmästare som helst? Tänk bara på att använda gjuten akryl. (Cell Cast)Har ringt runt till några glasmästare här omkring, ingen som har något hemma... De kan ta hem men då är 2-meterslängder som gäller.Varför ska jag använda gjuten akryl? Citera
blackizzz Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Gjuten akryl är starkare, och klarar limning bättre. Det vanliga "strängsprutade" är svagare och spricker lättare, ingenting för oss inom akvaristiken!!! Kolla på akriforms hemsida, under fliken halvfabrikat och tillbehör. Iof är det strängsprutade rör, men så länge det inte blir ett jättetryck borde det väl klara sig. (jag skulle personligen inte använda XT/strängsprutad till något som har med vatten att göra, för stor risk för skador på hus och liknande...) Citera
Emil_B Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Jag ska ha filtret i den inbyggda sumpen så om det skulle spricka är det ingen katastrof, men man vill ju att det ska hålla. Citera
mano Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Tänkte att jag skulle bygga ett filter för biopellets! Hör högt flöde bör jag ha på pumpen?Kollade på denna:http://www.akvarieshopen.com/compact-1000-1000-lt-p-312.htmlDen pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.EDIT: nu använder jag en jbl proflow t400 som pump. Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Den pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.Den mini 70 kan man fylla den medPellets och ha den stående i akvariet bredvid sin invändiga skummare ?? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
mano Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Den mini 70 kan man fylla den medPellets och ha den stående i akvariet bredvid sin invändiga skummare ?? Jag förstår tyvärr inte frågan Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 jag vet inte om det redan står i tråden? om var den går att använda osv? Jag har "invändig" sump.. byggt en egen hörna... och där är plats ledig skummaren i hörnan... så min fråga va ? kan den stå där ? alltså det är inget av den som behöver va ovan vatten? Citera
mano Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Okej, jo den kan vara under vatten, det behövs dock något som får den att stå kvar (istället för sugkopparna på originalpumpen).Originalpumpen är för svag för att användas till biopellets. Citera
Emil_B Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Den pumpen tror jag kommer att vara på tok för stark, jag testade själv den mindre compact 600 men la den åt sidan då jag tyckte att även den var för stark.Jag använder en lite modifierad bubble-magus mini70 som filter.EDIT: nu använder jag en jbl proflow t400 som pump.Flyger biopelletsen runt bra med den pumpen? Var sitter utblåset på bubble-magus-filtret?Jag tror jag lägger ner projektet med att göra eget filter och kör på ett Grotech UF-070: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1330Min akvariehandlare har filtret hemma så jag ska hämta det på onsdag. Han rekommenderade dock minst 1000 l/h på pumpen. Men man kanske ska satsa på en som pumpar lite mindre... Citera
mano Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 För mig tumlar de runt mer än tillräckligt trotts att pumpen inte är ställd på max, "utblåset" är helt enkelt högst upp och idén är att vattnet ska rinna ner längs kanten. Själv har jag tagit bort locket och låter därmed reaktor-röret vara helt öppet upptill.Enda anledningen att någon med en liknande setup skulle behöva en starkare pump är om "klibb-effekten" skulle vara mycket starkare i deras reaktor.Den rektorn tror jag funkar bra, det enda krångliga är nog att man bör ta bort svamparna och eventuellt ersätta dem med något annat som förhindrar pelletsen att passera. Citera
Emil_B Postat 20 april 2011 Författare Postat 20 april 2011 Mätning idagPh 8,1 (när lyset tänds)KH 9,6 Ca 400Mg 1230-1260Nitrat 5-10Sent from my Xperia Arc using Tapatalk Citera
Emil_B Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Escenius Lineatus - Duktig algätare! Har tillsammans med två eremiter käkat upp det mesta av kiselalgerna på botten i akvariet. Han betar på stenarna och på bakgrunden också.SpsSka dra igång biopellets idag. Har köpt ett Grotech UF-070 och en maxijetpump på 1000 L/h. Såhär ser det ut och tanken är att ställa hela paketet i sumpen: Citera
cheva Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 tänk nu på att du inte läger för mycke Pelles i behållaren och blöt lägg den först Citera
Emil_B Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Går man efter rekommendationerna så blir det väl 1 dl? Tänkte att jag kulle köra lite mindre än det."Blötlägg först" har jag inte hört/läst innan. Hur länge? I saltvatten? Citera
Marko Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 Jag startade med ,5 dl och ökade till 1 dl efter 3-4 veckor i mitt RSM utan att få bakterieexplosion.Blötläggning ska du göra om du har en öppen reaktor. Vissa av pelletsen flyter i början så dom kan åka ut om du inte har ett stopp, sen kan det ju vara bra att skölja dom, men jag gjorde själv inte det..Sent from my Xperia Arc Citera
cheva Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 dom har en benägenhet att flyta upp eller klumpa ihop det räcker du läger dom i burk med vatten och rör runt lite Citera
Emil_B Postat 27 april 2011 Författare Postat 27 april 2011 (ändrat) [mobilbilder!]Vad händer med min Xenia? Den har krympt. Kan det vara blåset från vortechen som har stört den? Tror att den började se lite "mysko" ut när jag ändrade den till "long pulse" och drog upp styrkan... Har flyttat vortechen nu så den inte blåser rakt på.Min ricordea ville inte fastna där jag ville och blåste iväg ett par gånger så nu provar jag att ha den i en yngelkasse tillsammans med några bitar LS.BiopelletsBlev inte nöjd alls med Grotechs UF-070.... Pelletsen sätter igen hålen i bottenplattan. Plattan är även lös, ser inte vitsen med det riktigt. Övre slanganslutningen läcker (säkert undre med men den är under vattnet), ska man ha gängtejp här eller vad har de tänkt? Står inget i den lilla bruksanvisningen.Jag ska göra en egen platta i botten med mindre hål och så ska jag limma fast den också.Värden idag:pH 8,3KH 8,6Ca 390Mg 1230 Ändrat 27 april 2011 av Emil_B mätning Citera
Emil_B Postat 27 april 2011 Författare Postat 27 april 2011 Bild på xenian för att jämföra, 10 dagar sedan (17/4): Citera
Marko Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Xenia är vad jag hört en mjukis som antingen inte funkar eller växer som ogräs. Jag har själv problem av det senare slaget.Testa ställ xenian lagom ljust (undre halvan av akvariet med normal belysning) och i lugn ström så att den står fint och pumpar utan att tryckas till av strömmen.. Därifrån började min xenia explosion.Sent from my Xperia Arc Citera
Emil_B Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 Har lite problem med sjunkande KH:15/4 1020/4 9,627/4 8,630/4 8,3 3/5 7,7 3/5 8,6 Efter vattenbyteBör jag göra något åt detta?Övriga värdenpH 8,2Ca 400Mg 1320Nitrat 0Nitrit 0 Citera
Chrille_B Postat 3 maj 2011 Postat 3 maj 2011 KH ser bra ut, det förbrukas ju med, det är lagom att ligga runt 8-9Har lite problem med sjunkande KH:15/4 1020/4 9,627/4 8,630/4 8,33/5 7,73/5 8,6 Efter vattenbyteBör jag göra något åt detta?Övriga värdenpH 8,2Ca 400Mg 1320Nitrat 0Nitrit 0 Citera
Emil_B Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 Okej! Trodde det skulle vara lite högre men då är det ju bra då =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.